Herkkujen Suomi yhdistää tänä vuonna kiinnostavimmat lähiruokaherkut ja parhaat oluet Helsingin Rautatientorille 3.-5.8.2017

Jo seitsemättä kertaa yhdessä Syystober-olutjuhlan kanssa järjestettävä Herkkujen Suomi-lähiruokatapahtuma on uudistunut ja yhtenäistynyt yhdeksi tapahtumakokonaisuudeksi. Saman taivaan alla kohtaavat tänä vuonna suomalainen Street Food, Suomen parhaat oluet ja herkulliset ruokamarkkinat. Tapahtuman teema, #Syödäänyhdessä, kokoaa nautiskelijat Rautatientorille iltamyöhään asti.

Lähiruokaherkut ja Suomen parhaat oluet katetaan tänäkin vuonna Helsingin Rautatientorille 3.-5.8.2017, kun lähiruokatapahtuma Herkkujen Suomi ja olutjuhla Syystober yhdistyvät yhtenäiseksi tapahtumaksi. Herkkujen Suomi -tapahtuma kokoaa Helsingin Rautatientorille lähi- ja luomuruoan tuottajia ja yrittäjiä ympäri Suomen. Pienten elintarvikeyritysten herkkuja voi napostella paikan päällä tai ostaa mukaan. Tämän vuoden uutuutena Suomen parhaita oluita voi siemailla ympäri tapahtuma-aluetta, sillä koko alue on nyt anniskelualuetta - asia, josta iloitsemme suuresti, koska ruoan ja juoman yhdistäminen on luontevampaa kuin koskaan. Osastoilla esitellään myös maakuntia ja suomalaista maaseutua.

Viime vuonna tapahtumassa vieraili noin 35 000 hyvän ruoan ja oluen ystävää, ja tapahtumaan odotetaan tänäkin vuonna suurta kävijämäärää. Tapahtuma vetää joka vuosi runsaasti turisteja tutustumaan suomalaisiin herkkuihin ja parhaisiin panimotuotteisiin. Aikaisemman tapahtuma-ajankohdan vuoksi tänä vuonna torilla nähtäneen ennätysmäärä matkailijoita. Perinteinen ja suuren suosion saavuttanut Herkkujen Suomi on osa virallista Suomi 100 -ohjelmaa sekä MTK 100 -juhlavuotta, ja tänä vuonna tapahtumassa #syödäänyhdessä.

Tapahtuman järjestävät tuottajajärjestöt Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry sekä Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, Lammin Sahti ja Pienpanimoliitto. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Aukioloajat:
Torstaina 3.8. klo 16.00-20.00
Perjantaina 4.8. klo 10.00-20.00
Lauantaina 5.8. klo 10.00-19.00
Syystober-oluet ja Syödään yhdessä torilla joka ilta kello 01.00 asti
Tapahtumaan on vapaa pääsy.

viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, puh. 040 1692 060, klaus.hartikainen@mtk.fi
Kimmo Härkönen, tuottaja ja turvallisuuspäällikkö, 040 5244363, kimmo.harkonen@jarjestys.fi
markkinointikoordinaattori Emma Pihkala, MTK, puh. 040 920 9831, emma.pihkala@mtk.fi

Osallistu tämän vuoden Facebook-tapahtumaan:

www.herkkujensuomi.fi

Twitter:@herkkujensuomi
Instagram: @herkkujensuomi

#HerkkujenSuomi2017 #Syystober2017 #Syödäänyhdessä

Henrietta Dahlman
Viestintäassistentti
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 040 920 9877, 020 413 2367
henrietta.dahlman@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.

Maanviljelijät vyöryvät traktoreineen kohti Vaasan satamaa kello 9.30 – mielenilmaus kello 119.11.2017 09:17Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan Vaskiluodon satamaan suuntautuvan mielenilmaisun tänään kello 11, jolloin rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu satamaan Ruotsin Västeråsista. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista. Traktorit lähtevät liikkeelle kohti satamaa Koivulahden ja Fladan ST1 -huoltoasemilta kello 9.30.