Herttaisen perheenäidin roolin takaa agentti Sonja pyöritti vakoojarinkiä ja toimitti lännen ydinasesalaisuuksia Neuvostoliittoon

Tosielämän trillerien mestari Ben Macintyre kertoo 1900-luvun pelottomimmasta naisvakoojasta. Agentti Sonja kiersi maailmaa lapset helmoissaan, harhautti natseja ja Ison-Britannian vastavakoilua ja varasti lännen ydinasesalaisuudet. Älynsä ja viehätysvoimansa avulla hänen onnistui täpärästi välttyä kiinni jäämiseltä ja pitää myös kaikki vakoojapuolisonsa hengissä.

Ben Macintyre: Agentti Sonja – Rakastajatar, sotilas, äiti, vakooja

Julkaisuvapaa 10.10.2021

Maalaistalossa Oxfordin lähellä asui toisen maailmansodan aikaan elegantti nainen, josta hänen naapurinsa tiesivät vain vähän. Ystävällisellä mutta pidättyväisellä naisella oli kolme lasta ja tehtaassa työskentelevä mies, kevyt aksentti puheessaan, erinomaiset leivontataidot ja polkupyörä, jolla hän retkeili maaseudulla.

Nainen oli vakooja, puna-armeijan eversti Ursula Kuczynski, ja että hänen englantilainen miehensäkin oli Neuvostoliiton sotilastiedustelun palveluksessa. Perheenäidin julkisivun suojassa Kuczynski oli toiminut kommunistien radistina ja rakentanut pommeja Shanghaissa ja Mantšuriassa, pyörittänyt Hitlerin salamurhaa suunnitellutta vakoojarinkiä Saksassa ja matkustanut koulutettavaksi Moskovaan juuri kun Stalinin puhdistukset olivat julmimmillaan. Nyt hänen tehtävänsä oli varastaa lännen ydinasesalaisuudet.

Varakkaaseen saksanjuutalaiseen perheeseen syntynyt Kuczynski oli karismaattinen ja älykäs nainen, jolla oli vakoojantyön edellyttämiä lahjoja ja määrätietoisuutta. Häntä jahtasivat niin kiinalaiset, Mantšurian japanilaismiehittäjät, natsit kuin brittien vastavakoilu MI5:kin, mutta hän onnistui välttämään kaikkien näiden ansat osaksi taitavuuttaan, osaksi hyvää onneaan ja osaksi siksi, ettei nuorta kotirouvaa osattu epäillä. Luottamusta herättävää Kuczynskiä ei koskaan petetty, ja myös hänen lastensa isät, vakoojia hekin, selvisivät hengissä maanalaisen työn, sodan ja vankileirien kurimuksesta.

Lähimpänä Kuczynskin paljastamista oli toinen nainen, MI5:n vastavakoiluyksikön virkailija Milicent Bagot, joka toimi myöhemmin esikuvana John le Carrén romaanihenkilö Connie Sachsille. Bagotin esimiehet eivät kuitenkaan ottaneet hänen epäilyksiään todesta, ja Kuczynski perheineen pääsi loikkaamaan Itä-Saksaan, missä mestarivakooja aloitti uuden elämän ensin virkamiehenä, sitten kirjailijana.

Kuczynskin eli koodinimi Sonjan merkittävin operaatio kohdistui Neuvostoliiton liittolaisiin, Ison-Britannian ja Yhdysvaltojen ydinaseohjelmaan. Hän toimitti Neuvostoliittoon suuren määrän fyysikko Klaus Fuchsin antamia dokumentteja, minkä seurauksena Neuvostoliitto pystyi rakentamaan oman atomipommin. Maaseudun rauhassa viihtyvä kotirouva viritti näin kylmän sodan sytytyslangan.

Ben Macintyre tunnetaan tosielämän jännityskertomuksistaan. Hänen edellinen teoksensa Vakooja ja petturi (Atena 2020) kertoi Oleg Gordijevskistä, kuuluisasta KGB-everstistä, joka loikkasi 1980-luvulla Suomen kautta länteen. Myös Agentti Sonja on vauhdikas tositarina, joka etenee kuin paras agenttiromaani.

Arvostelukappaleet, lisätiedot: hanna-leena.soisalo@atena.fi