Hevosvoimien vuosi kutsuu Kangasalle kurvaillen ja laukaten

Kangasalla vietetään vuonna 2022 hevosvoimien teemavuotta. Valokeilaan nousevat kaksi paikkakunnan vetovoimatekijää – vanhat autot ja hevoset – jotka näkyvät muun muassa kesän tapahtumissa. Kurvaa Kangasalle -viikko Mobiliassa ja Vehoniemen automuseolla avaa ajoneuvoharrastajien kesän 6.–11.6.2022. Ensimmäistä kertaa järjestettävä Laukkaa Kangasalle -viikko täyttää kaupungin kavioiden kopseella ja hevosten ystävillä 18.–24.7.2022.

Heinäkuinen Laukkaa Kangasalle -viikko on täynnä hevostapahtumia. Kuva: Emilia Hakomäki

Kangasala on perinteikäs hevospaikkakunta, jossa lukuisat tallit, sadat hevoset ja tuhannet harrastajat pitävät hevoskulttuurin vireänä ja toiminnan aktiivisena myös nykyään. Hevosmyönteistä kaupunkia on viime vuosina kehitetty monin tavoin muun muassa kaavoituksessa sekä elinkeino- ja matkailuyhtiö Business Kangasala Oy:n Hevosvoimainen Kangasala -hankkeessa, joka keskittyi hevosalan toimijoiden välisen yhteistyön lisäämiseen.

Kangasala tunnetaan kahden automuseon kotipaikka, jossa ajoneuvoharrastajat ympäri Suomen kokoontuvat. Auton ja tien museo Mobilian sekä Vehoniemen Automuseon kokoelmissa näyttelyissä on satoja museoajoneuvoja, harvinaisuuksista kaikkien tuntemiin nostalgisiin menopeleihin. Vanhoja autoja pääsee ihailemaan myös eri automerkkien tapaamisissa, ja kesäaikaan cruisingit ja ajot näkyvät kaupungin katukuvassa.

Laukkaa Kangasalle – tapahtumia, näyttelyitä ja huikea hevoskarnevaali

Ratsastus- ja hevosharrastuksen lisäksi hevosiin pääsee Kangasalla tutustumaan tänä vuonna myös monissa yleisötapahtumissa.

Uusi viikon mittainen hevostapahtuma Laukkaa Kangasalle -viikko 18.–24.7.2022 järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa 18.–24.7.2022. Kangasalan talleilla sekä matkailu- ja vierailukohteissa on luvassa mielenkiintoista ja hauskaa hevosaiheista ohjelma kaikenikäisille. Viikko huipentuu Kangasalan hevoskarnevaaliin ja huikeaan hevosshow:hun Pikkolan tapahtumakentällä lauantaina 23.7.2022.

Hevosvoimainen vuosi näkyy myös museoissa. Kimmo Pyykkö -taidemuseon Hevosia – Horses -näyttelyssä on esillä hevosaiheista taidetta 11.6.–28.8.2022. Varsamäen hevosajoneuvomuseon ainutlaatuisiin kokoelmiin pääsee tutustumaan Laukkaa Kangasalle -viikolla 21.–24.7.2022 klo 10–18. Tavallisesti museo on avoinna vain sopimuksesta.

Teemavuoden on myös Kangasalan ratsastajien suosittu koko perheen tapahtuma HeppaHubaa heinäkuussa 2.7. ja Avoimet tallit -tapahtuma elokuussa. Hämeen eskadroonan juhlava kulkue nähdään Kangasalan keskustassa tapaninpäivänä.

Kaikki hevostapahtumat ja muu ohjelma julkaistaan osoitteessa: visitkangasala.fi/hevoset.

Kurvaa Kangasalle – museoautoja moneen makuun

Hevosvoimaisen vuoden kunniaksi perinteinen Kurvaa Kangasalla -tapahtuma laajenee tapahtumaviikoksi 6.–11.6.2022. Luvassa on muun muassa autoharrastajien ja motoristien kokoontumisia sekä koko perheen Kurvaa liikennepuistoon -päivä.

Kurvaa Kangasalle -viikon päätapahtuma järjestetään Mobiliassa ja Vehoniemen automuseolla museoajoneuvopäivänä lauantaina 11.6.2022. Esillä on kalustoa laidasta laitaan, ja niiden joukosta valitaan tapahtuman Kurvikkain, Kantikkain, Vauhdikkain ja Linjakkain ajoneuvo. Suomen linja-autohistoriallisen seuran vanhat linja-autot liikennöivät museoiden välillä. Vehoniemen automuseolla järjestetään perinteiseen tapaan Valtakunnallinen pienoismallipäivä.

Automuseoissa teemavuosi näkyy kesän jokaisena päivänä. Vehoniemen Automuseon näyttelyssä nähdään loistoautoja, käyttöautoja, erikoisuuksia sekä moottoripyöristä 90-luvun viimeiset tehopiikit. Kesäkaudella 2022 Vehoniemessä ihastuttavat myös historiallinen ”jätskifarmari”, satavuotias paloauto sekä 1950-luvun mopoautot, Fuldamobiilit.

Auton ja tien museo Mobiliassa kesän uutuusnäyttelyitä ovat Kertomuksia teistä ja Suomi liikkeelle 1920-luvulla. Ne vievät museovieraan suomalaisen tien tuhatvuotisen historian pyörteeseen sekä kertovat, miten arki mullistui sata vuotta sitten liikkumisen helpottuessa ja saadessa uusia muotoja. Nähtävillä on myös Rallimuseo sekä italialaisia ajoneuvokaunottaria Bella Bella -näyttelyssä.

Kurvaa Kangasalle -tapahtuman ohjelma: https://visitkangasala.fi/kurvaakangasalle

Lue lisää Auton ja tien museo Mobiliasta.

Lue lisää Vehoniemen Automuseosta.

Kurvaa Kangasalle -viikko 6.–11.6.2022
Mobiliassa ja Vehoniemen Automuseolla

Ohjelmaa ympäri Kangasalaa

Mediakuvia kansiossa (linkki Dropboxiin).
Kuvaajan nimi tiedoston nimessä, mainittava julkaistaessa.

Kurvaa Kangasalle -tapahtuma järjestetään Mobiliassa ja Vehoniemen Automuseossa. Kuva: Mobilia
Bella Bella -näyttely Mobiliassa. Kuva: Tiia Ennala
Ratsukko Kangasala-talon edustalla. Kuva: Tiia Ennala / Visit Kangasala
Ratsukot Tiihalassa. Kuva: Emilia Hakomäki
Fuldamobiileja eli 1950-luvun mopoautoja nähdään kesällä Vehoniemen Automuseossa. Kuva: Vehoniemen Automuseo
Saarikylien islanninhevoset. Kuva: Emilia Hakomäki
VehoniemiAjo Kangasalla 2021. Kuva: Tero Hakala

Lumoava Arboretum Frick avautuu jälleen 15.5.20229.5.2022 16:06:55 EEST | Tiedote

Vuosi sitten yleisölle avattu yksityinen metsä- ja maisemapuutarha Kangasalla kutsuu jälleen nauttimaan kauneudesta ja luonnon monimuotoisuudesta. Suuressa 3,2 hehtaarin arboretumissa on yhteensä 14 lajistoltaan erilaista puistikkoa, joissa kasvaa satoja kukkivia puita ja pensaita sekä harvinaisia kasveja kaikilta eri mantereilta. Kesällä 2022 Arboretum Frick on avoinna 15.5–14.8.2022 torstaisin ja sunnuntaisin klo 12–16, sekä ryhmille sopimuksen mukaan.

Kamarimusiikin nuoria huippuja Kangasala Classicissa14.2.2022 12:16:03 EET | Tiedote

Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty kamarimusiikkifestivaali Kangasala Classic saa jatkoa. Viikkoa ennen juhannusta 16.-19.6.2022 järjestettävä Kangasala Classic tuo jälleen Kangasalle konsertoimaan joukon klassisen musiikin huippuammattilaisia. Konsertteja järjestetään Kangasala-talossa, Kirkkoharjun näkötornilla sekä Kangasalan, Sahalahden ja Kuhmalahden kirkoissa. Festivaaliohjelmaan kuuluu myös Pikku Kakkosestakin tutun Pikku Papun Orkesterin lastenkonsertti. Festivaalin järjestää Kangasalan Musiikinystävät ry.

Kangasalan joulu on täynnä valoa ja tapahtumia 26.11.2021–6.1.202223.11.2021 11:04:49 EET | Tiedote

Keskustan kausivalot ja valometsä, Valotorin joulukalenteri, kirkon valoinstallaatio sekä lukuisten yritysten ja yhteisöjen jouluikkunagalleria tuovat iloa pimeään aikaan Kangasalla pe 26.11. alkaen. Joulun ajan ohjelmasta löytyy tapahtumia kaikenikäisille kuten myyjäisiä ja markkinoita, joulumusiikkia, kulttuuria ja lasten tapahtumia, tonttupolku ja jouluaskartelua. Koko kauden ohjelma on nyt koottu yhteen paikkaan Visit Kangasalan sivuille.