Hiekoitushiekka Sortti-asemalle tai uudelleenkäyttöön

Puhdista pihojen hiekoitushiekka kosteana. Sen voi hyödyntää uudelleen omalla pihallaan tai viedä HSY:n Sortti-asemalle. Hiekka on painavaa, joten sen laittaminen sekajäteastiaan ei ole toivottavaa.

Lakaise hiekka kosteana pölyämisen estämiseksi

Keväällä pihat ja hiekoitushiekat paljastuvat lumihankien alta. Kuivien pihojen hiekkapöly nousee tuulen mukana ilmaan ja voi heikentää ilmanlaatua. Ilmanlaatu paranee, kun kaupunkien katujen hiekanpoisto etenee. Pihojen ja osin jalkakäytävien puhdistus on kiinteistöjen vastuulla. Hiekat tulisikin lakaista pihalta pois kosteana.

- Keväinen katupölykausi on meneillään pääkaupunkiseudulla. Tällä viikolla sateet ja kosteat tienpinnat ovat hillinneet pölyämistä. Loppuviikosta on ennustettu aurinkoisempaa säätä, joten kadut voivat taas pölistä. Nyt onkin hyvä aika siivota hiekat pois myös omalta pihalta ja jalkakäytäviltä. Pölyämisen estämiseksi on tärkeää poistaa hiekat kosteana, sanoo ilmansuojeluasiantuntija Nelli Kaski Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Oman pihan puhdistus kannattaa aloittaa siten, että ensin kastelee pihan ja jalkakäytävät. Sitten lakaisu ja lopuksi pinnat voi ruiskuttaa puhtaaksi vedellä. Lehtipuhaltimien käyttö hiekanpoistossa nostattaa pölyä ilmaan, minkä vuoksi niiden käyttö hiekanpoistoon on kielletty pääkaupunkiseudun kunnissa.

Kerää hiekka talteen tai vie Sortti-asemalle

Hiekan ja sepelin voi kerätä mahdollisuuksien mukaan talteen ja hyödyntää uudelleen omalla pihalla. Pienet määrät voi viedä maksua vastaan HSY:n Sortti-asemille. Hinnasto löytyy verkkosivuilta www.hsy.fi/sorttiasemat. Sortti-asemat palvelevat keväällä myös kolmena lauantaina 11.5., 18.5. sekä 25.5. kello 9–16. Muutoin ne ovat auki arkisin kello 7–21.

Suuret määrät tulee toimittaa maksua vastaan siirtolavalla Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen tai muuhun käsittelyyn. Siirtolavoja tarjoavat useat yksityiset yritykset.

- Toivomme, että hiekkaa tai sepeliä ei laitettaisi kiinteistön sekajäteastiaan. Ne tekevät jäteastiasta erittäin painavan käsivoimin siirrettäväksi. Liian painavat jäteastiat aiheuttavat työturvallisuusriskin jäteauton kuljettajalle, kertoo HSY:n logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen.

Sekajäteastiasta hiekka ja sepeli päätyvät Vantaan jätevoimalaan, missä ne palamattomina aineina eivät hyödytä voimalan sähkön ja kaukolämmön tuotantoa.

Sortti-asemien sijainnit ja aukioloajat:
www.hsy.fi/sorttiasemat

Ämmässuon ekoteollisuuskeskus: www.hsy.fi/fi/yhteisollejayritykselle/jatehuolto/jatteidenvastaanottopalveluyrityksille/ammassuo

Lisätietoa ilmanlaadusta: hsy.fi/ilmanlaatu

Logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen@hsy.fi
Ilmansuojeluasiantuntija Nelli Kaski, puh. 050 3630220, nelli.kaski@hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 24.5.201924.5.2019 10:57:13 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa esittää Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman yhtymäkokoukselle sekä uudistaa Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka tilataan Rakennusliike Karjaluoto Oy:ltä - betoniputkista ja betonisista kaivonkansista kolme neljäsosaa tilataan Rudus Oy:ltä ja yksi neljäsosa Ruskon Betoni Oy:ltä - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsijaksi valittiin GRK Infra Oy - Jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen tilataan Uponor Infra Oy:ltä ja Onninen Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY t

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.5.201922.5.2019 07:34:48 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.5.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden uudistamisesta. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka - betoniputket ja betoniset kaivonkannet ajalle 6/2019–5/2021 - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsija - jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen. Hallitus saa tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY ti