Hiekoitushiekka Sortti-asemalle tai uudelleenkäyttöön

Puhdista pihojen hiekoitushiekka kosteana. Sen voi hyödyntää uudelleen omalla pihallaan tai viedä HSY:n Sortti-asemalle. Hiekka on painavaa, joten sen laittaminen sekajäteastiaan ei ole toivottavaa.

Lakaise hiekka kosteana pölyämisen estämiseksi

Keväällä pihat ja hiekoitushiekat paljastuvat lumihankien alta. Kuivien pihojen hiekkapöly nousee tuulen mukana ilmaan ja voi heikentää ilmanlaatua. Ilmanlaatu paranee, kun kaupunkien katujen hiekanpoisto etenee. Pihojen ja osin jalkakäytävien puhdistus on kiinteistöjen vastuulla. Hiekat tulisikin lakaista pihalta pois kosteana.

- Keväinen katupölykausi on meneillään pääkaupunkiseudulla. Tällä viikolla sateet ja kosteat tienpinnat ovat hillinneet pölyämistä. Loppuviikosta on ennustettu aurinkoisempaa säätä, joten kadut voivat taas pölistä. Nyt onkin hyvä aika siivota hiekat pois myös omalta pihalta ja jalkakäytäviltä. Pölyämisen estämiseksi on tärkeää poistaa hiekat kosteana, sanoo ilmansuojeluasiantuntija Nelli Kaski Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Oman pihan puhdistus kannattaa aloittaa siten, että ensin kastelee pihan ja jalkakäytävät. Sitten lakaisu ja lopuksi pinnat voi ruiskuttaa puhtaaksi vedellä. Lehtipuhaltimien käyttö hiekanpoistossa nostattaa pölyä ilmaan, minkä vuoksi niiden käyttö hiekanpoistoon on kielletty pääkaupunkiseudun kunnissa.

Kerää hiekka talteen tai vie Sortti-asemalle

Hiekan ja sepelin voi kerätä mahdollisuuksien mukaan talteen ja hyödyntää uudelleen omalla pihalla. Pienet määrät voi viedä maksua vastaan HSY:n Sortti-asemille. Hinnasto löytyy verkkosivuilta www.hsy.fi/sorttiasemat. Sortti-asemat palvelevat keväällä myös kolmena lauantaina 11.5., 18.5. sekä 25.5. kello 9–16. Muutoin ne ovat auki arkisin kello 7–21.

Suuret määrät tulee toimittaa maksua vastaan siirtolavalla Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen tai muuhun käsittelyyn. Siirtolavoja tarjoavat useat yksityiset yritykset.

- Toivomme, että hiekkaa tai sepeliä ei laitettaisi kiinteistön sekajäteastiaan. Ne tekevät jäteastiasta erittäin painavan käsivoimin siirrettäväksi. Liian painavat jäteastiat aiheuttavat työturvallisuusriskin jäteauton kuljettajalle, kertoo HSY:n logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen.

Sekajäteastiasta hiekka ja sepeli päätyvät Vantaan jätevoimalaan, missä ne palamattomina aineina eivät hyödytä voimalan sähkön ja kaukolämmön tuotantoa.

Sortti-asemien sijainnit ja aukioloajat:
www.hsy.fi/sorttiasemat

Ämmässuon ekoteollisuuskeskus: www.hsy.fi/fi/yhteisollejayritykselle/jatehuolto/jatteidenvastaanottopalveluyrityksille/ammassuo

Lisätietoa ilmanlaadusta: hsy.fi/ilmanlaatu

Logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen@hsy.fi
Ilmansuojeluasiantuntija Nelli Kaski, puh. 050 3630220, nelli.kaski@hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 12.4.201912.4.2019 11:15:45 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Blominmäen projektinjohtourakan sopimusmuutoksen ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämistä koskevan sopimuksen Helen Oy:n kanssa. Hallitus hyväksyi myös jätteiden keräysvälineiden huoltohalli -hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - muovikaivot tilataan Ahlsell Oy:ltä ja Onninen Oy:ltä - Espoon sako- ja umpikaivojen tyhjennykset ja lietteen kuljetus tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilanteesta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.4.201910.4.2019 08:03:14 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.4.2019. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Blominmäen projektinjohtourakan sopimusmuutoksen hyväksymisestä ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämistä koskevan sopimuksen hyväksymisestä. Hallitus päättää myös jätteiden keräysvälineiden huoltohalli -hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - muovikaivojen hankinta - Espoon sako- ja umpikaivojen tyhjennykset ja lietteen kuljetus. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilanteesta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 12.4.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi