Hiekoitushiekka Sortti-asemalle tai uudelleenkäyttöön

Puhdista pihojen hiekoitushiekka kosteana. Sen voi hyödyntää uudelleen omalla pihallaan tai viedä HSY:n Sortti-asemalle. Hiekka on painavaa, joten sen laittaminen sekajäteastiaan ei ole toivottavaa.

Lakaise hiekka kosteana pölyämisen estämiseksi

Keväällä pihat ja hiekoitushiekat paljastuvat lumihankien alta. Kuivien pihojen hiekkapöly nousee tuulen mukana ilmaan ja voi heikentää ilmanlaatua. Ilmanlaatu paranee, kun kaupunkien katujen hiekanpoisto etenee. Pihojen ja osin jalkakäytävien puhdistus on kiinteistöjen vastuulla. Hiekat tulisikin lakaista pihalta pois kosteana.

- Keväinen katupölykausi on meneillään pääkaupunkiseudulla. Tällä viikolla sateet ja kosteat tienpinnat ovat hillinneet pölyämistä. Loppuviikosta on ennustettu aurinkoisempaa säätä, joten kadut voivat taas pölistä. Nyt onkin hyvä aika siivota hiekat pois myös omalta pihalta ja jalkakäytäviltä. Pölyämisen estämiseksi on tärkeää poistaa hiekat kosteana, sanoo ilmansuojeluasiantuntija Nelli Kaski Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Oman pihan puhdistus kannattaa aloittaa siten, että ensin kastelee pihan ja jalkakäytävät. Sitten lakaisu ja lopuksi pinnat voi ruiskuttaa puhtaaksi vedellä. Lehtipuhaltimien käyttö hiekanpoistossa nostattaa pölyä ilmaan, minkä vuoksi niiden käyttö hiekanpoistoon on kielletty pääkaupunkiseudun kunnissa.

Kerää hiekka talteen tai vie Sortti-asemalle

Hiekan ja sepelin voi kerätä mahdollisuuksien mukaan talteen ja hyödyntää uudelleen omalla pihalla. Pienet määrät voi viedä maksua vastaan HSY:n Sortti-asemille. Hinnasto löytyy verkkosivuilta www.hsy.fi/sorttiasemat. Sortti-asemat palvelevat keväällä myös kolmena lauantaina 11.5., 18.5. sekä 25.5. kello 9–16. Muutoin ne ovat auki arkisin kello 7–21.

Suuret määrät tulee toimittaa maksua vastaan siirtolavalla Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen tai muuhun käsittelyyn. Siirtolavoja tarjoavat useat yksityiset yritykset.

- Toivomme, että hiekkaa tai sepeliä ei laitettaisi kiinteistön sekajäteastiaan. Ne tekevät jäteastiasta erittäin painavan käsivoimin siirrettäväksi. Liian painavat jäteastiat aiheuttavat työturvallisuusriskin jäteauton kuljettajalle, kertoo HSY:n logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen.

Sekajäteastiasta hiekka ja sepeli päätyvät Vantaan jätevoimalaan, missä ne palamattomina aineina eivät hyödytä voimalan sähkön ja kaukolämmön tuotantoa.

Sortti-asemien sijainnit ja aukioloajat:
www.hsy.fi/sorttiasemat

Ämmässuon ekoteollisuuskeskus: www.hsy.fi/fi/yhteisollejayritykselle/jatehuolto/jatteidenvastaanottopalveluyrityksille/ammassuo

Lisätietoa ilmanlaadusta: hsy.fi/ilmanlaatu

Logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen@hsy.fi
Ilmansuojeluasiantuntija Nelli Kaski, puh. 050 3630220, nelli.kaski@hsy.fi

HSY:llä useita toimia Itämerihaasteessa puhtaamman meren puolesta16.8.2019 11:55:39 EESTTiedote

Helsingin ja Turun kaupunginjohtajien vuonna 2007 käynnistämän Itämerihaasteen tavoitteena on vaikuttaa vesien tilaan sekä paikallisesti kaupunkien lähivesillä että koko Itämeren piirissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on sitoutunut Itämerihaasteeseen uudelleen viideksi vuodeksi 2019-2023. Se on toteuttanut toimenpideohjelmaansa jo kahden kauden ajan ja kolmas käynnistyi vuosiksi 2019-2021.

Yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi on kehitetty uusi menetelmä16.8.2019 11:55:22 EESTTiedote

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset (CircHubs) -hankkeessa on kehitetty kaupunkiseuduille laskentamalli yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi. Laskentamallin avulla voidaan tarkastella kierrätysasteiden kehitystä ja lainsäädännössä asetettujen tavoitteiden toteutumista eri alueilla Suomessa. Yhdyskuntajätteitä ovat kotitalousjäte sekä julkisten ja yksityisten palveluiden jätteet.

HSY:n hallituksen päätökset 16.8.201916.8.2019 11:54:53 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Peltoniemen paineenkorotusaseman hankesuunnitelma hyväksyttiin ja rakennusurakoitsijaksi valittiin Suomen Meriittirakennus Oy - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle valittiin kolmelle urakka-alueelle Grönfors Training Oy ja kahdelle urakka-alueelle Tapiolan Lämpö Oy. - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 tilataan Tronkko Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä yhdyskuntajätteen kierrätysasteen. Hallitus päätti hylätä asian 3, hallintosään

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 16.8.201913.8.2019 16:00:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 16.8.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää osaltaan hallintosäännön muuttamisesta ja sen esittämisestä edelleen yhtymäkokoukselle. Hallitus päättää myös Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021 hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 - Peltoniemen paineenkorotusaseman rakennusurakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakast

HSY tarjoaa ympäristökasvatuskokonaisuuden kymmenelle kummikoululle jo 12. kerran – teemoina vesi ja kestävä kulutus8.8.2019 09:47:47 EESTTiedote

Kymmenen koulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta ja Kirkkonummelta aloittaa Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kummikouluina lukuvuonna 2019–2020. Kummikouluohjelmassa harjoitellaan arjen ympäristötekoja tänä vuonna jo 12. kerran. Koulut ovat saaneet valita lukuvuodelle teeman kahdesta kokonaisuudesta: aiheina ovat elintärkeä vesi sekä kestävä kulutus.