Hiekoitushiekka Sortti-asemalle tai uudelleenkäyttöön

Puhdista pihojen hiekoitushiekka kosteana. Sen voi hyödyntää uudelleen omalla pihallaan tai viedä HSY:n Sortti-asemalle. Hiekka on painavaa, joten sen laittaminen sekajäteastiaan ei ole toivottavaa.

Lakaise hiekka kosteana pölyämisen estämiseksi

Keväällä pihat ja hiekoitushiekat paljastuvat lumihankien alta. Kuivien pihojen hiekkapöly nousee tuulen mukana ilmaan ja voi heikentää ilmanlaatua. Ilmanlaatu paranee, kun kaupunkien katujen hiekanpoisto etenee. Pihojen ja osin jalkakäytävien puhdistus on kiinteistöjen vastuulla. Hiekat tulisikin lakaista pihalta pois kosteana.

- Keväinen katupölykausi on meneillään pääkaupunkiseudulla. Tällä viikolla sateet ja kosteat tienpinnat ovat hillinneet pölyämistä. Loppuviikosta on ennustettu aurinkoisempaa säätä, joten kadut voivat taas pölistä. Nyt onkin hyvä aika siivota hiekat pois myös omalta pihalta ja jalkakäytäviltä. Pölyämisen estämiseksi on tärkeää poistaa hiekat kosteana, sanoo ilmansuojeluasiantuntija Nelli Kaski Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Oman pihan puhdistus kannattaa aloittaa siten, että ensin kastelee pihan ja jalkakäytävät. Sitten lakaisu ja lopuksi pinnat voi ruiskuttaa puhtaaksi vedellä. Lehtipuhaltimien käyttö hiekanpoistossa nostattaa pölyä ilmaan, minkä vuoksi niiden käyttö hiekanpoistoon on kielletty pääkaupunkiseudun kunnissa.

Kerää hiekka talteen tai vie Sortti-asemalle

Hiekan ja sepelin voi kerätä mahdollisuuksien mukaan talteen ja hyödyntää uudelleen omalla pihalla. Pienet määrät voi viedä maksua vastaan HSY:n Sortti-asemille. Hinnasto löytyy verkkosivuilta www.hsy.fi/sorttiasemat. Sortti-asemat palvelevat keväällä myös kolmena lauantaina 11.5., 18.5. sekä 25.5. kello 9–16. Muutoin ne ovat auki arkisin kello 7–21.

Suuret määrät tulee toimittaa maksua vastaan siirtolavalla Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen tai muuhun käsittelyyn. Siirtolavoja tarjoavat useat yksityiset yritykset.

- Toivomme, että hiekkaa tai sepeliä ei laitettaisi kiinteistön sekajäteastiaan. Ne tekevät jäteastiasta erittäin painavan käsivoimin siirrettäväksi. Liian painavat jäteastiat aiheuttavat työturvallisuusriskin jäteauton kuljettajalle, kertoo HSY:n logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen.

Sekajäteastiasta hiekka ja sepeli päätyvät Vantaan jätevoimalaan, missä ne palamattomina aineina eivät hyödytä voimalan sähkön ja kaukolämmön tuotantoa.

Sortti-asemien sijainnit ja aukioloajat:
www.hsy.fi/sorttiasemat

Ämmässuon ekoteollisuuskeskus: www.hsy.fi/fi/yhteisollejayritykselle/jatehuolto/jatteidenvastaanottopalveluyrityksille/ammassuo

Lisätietoa ilmanlaadusta: hsy.fi/ilmanlaatu

Logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen@hsy.fi
Ilmansuojeluasiantuntija Nelli Kaski, puh. 050 3630220, nelli.kaski@hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 13.12.201913.12.2019 10:27:23 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa valita osaltaan Kruunusillat -hankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavaksi konsortioksi Kruuvin Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan päätöksen mukaan. Kruuvin konsortion muodostavat YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy ja Sitowise Oy. Hallitus päätti myös esittää Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle vuonna 2020 sovellettavien valtion tukemassa asuntotuotannossa olevien tonttien enimmäishinnat. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi Etelä-Espooseen valittiin kuudelle urakka-alueelle takakuormaustyöhön Lassila & Tikanoja Oyj ja yhdelle urakka-alueelle etukuormaustyöhön Remeo Oy - Finnoo III tekniikkaurakan urakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 syksyn 2019 seurantakatsauksen. Kokouksessa käsitellyt muut

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 13.12.201911.12.2019 10:25:18 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 13.12.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa osaltaan Kruunusillat -hankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavan konsortion valinnasta. Hallitus päättää myös vuonna 2020 sovellettavien valtion tukemassa asuntotuotannossa olevien tonttien enimmäishintojen esittämisestä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Etelä-Espooseen - Finnoo III tekniikkaurakan urakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 syksyn 2019 seurantakatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Finnoo III tekniikkaurakasta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 13.12.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seud