Hiihtolajit näkyvät Ylen kanavilla entistä monipuolisemmin

Yle on tehnyt sopimuksen hiihtolajien mediaoikeuksista. Infront Sports & Media AG:n kanssa allekirjoitettu viiden vuoden sopimus kattaa kaudet 2016–2021. Talvilajien määrä lisääntyy Ylellä merkittävästi vuodesta 2018 alkaen.

Sopimus tuo Ylen kanaville kahdeksi seuraavaksi kaudeksi nykyistä vastaavan kotimaan hiihtopaketin. Siihen kuuluvat Suomessa järjestettävät pohjoismaisten lajien maailmancup -osakilpailut sekä Suomen hiihtoliiton järjestämät Suomen Mestaruus ja Suomen Cup -kilpailut. Sopimuksen kattamat vuodet ovat 20162017 ja 20172018.

Yle välittää kanavillaan syksystä 2018 alkaen vuoteen 2021 kuuden talvilajin maailmancupit. Silloin Ylen tarjoamaan talvilajien pakettiin kuuluvat hiihdon, mäkihypyn, alppihiihdon, yhdistetyn, lumilautailun ja freestylehiihdon maailmancup-osakilpailut Itävallan ja Sveitsin osakilpailuja lukuun ottamatta.

“Suomalaiset ovat talviurheilukansaa ja yleisö on toivonut Yleltä lisää panostusta hiihtoon ja talvilajeihin. Haluamme, että kiinnostavimmat suuret urheilutapahtumat ovat kaikkien vapaasti katsottavissa. Tämä sopimus osaltaan toteuttaa uudistuvan Ylen tavoitteita ja tuo Ylen urheilutarjonnalle vahvan perustan, joka jatkuu aina seuraavalle vuosikymmenelle asti”, sanoo Ylen toimitusjohtaja Lauri Kivinen.

Yle ja Infront sopivat myös, että hiihdon ja alppihiihdon maailmanmestaruuskilpailut vuosina 2019 ja 2021 näkyvät Ylen kanavilla.

“Neuvottelut tästä laajasta talvilajien paketista ovat olleet käynnissä kauan. Onkin hienoa todeta, että vihdoin saimme Infrontin kanssa aikaan molempia tyydyttävän sopimuksen. Nyt voimme suunnitella tarjontamme jatkoa pitkälle tulevaisuuteen”, kertoo Yle Urheilun päällikkö Panu Pokkinen.

Yle näyttää alkavalla kaudella myös pitkien hiihtomatkojen Ski Classics -sarjan, jossa on kaikkiaan 13 osakilpailua. Ski Classics huipentuu huhtikuussa hiihdettävään Ylläs-Levi Ski Marathoniin. Ylen kanavilla esitetään tulevalla talvikaudella myös Lahden pohjoismaisten lajien MM-kisat, alppilajien MM-kisat St. Moritzissa Sveitsissä, ampumahiihdon MM-kisat Itävallan Hochfilzenissä sekä freestylehiihdon ja lumilautailun MM-kisat Espanjan Sierra Nevadassa.

Hiihtokauden avaus on tulevana lauantaina, kun Yle Urheilu televisioi TV2:ssa hiihdon Suomen cup -osakilpailun Sotkamosta kello 11.45 alkaen.

Panu Pokkinen, Yle Urheilun päällikkö, p. 050 542 3025
Robert Portman, Yle Urheilun oikeuksista vastaava päällikkö, p. 040 844 2675