Hiilensidontayritykset perustivat järjestön

Suomeen on perustettu CO2-kompensaatio- ja hiilensidontamarkkinoilla toimivien yritysten yhteistyö- ja edunvalvontaelin, Hiilensidonta ry.

CO2-kompensaatio- ja hiilensidonta-ala kasvaa voimakkaasti niin Suomessa kuin globaalistikin. Hiilensidonnalla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamisessa.

Yhdistyksen puheenjohtaja Matti Toivonen Green Carbon Oy:stä kertoo tarpeen alan järjestäytymisellä perustuvan moneen tekijään:

"Uuden toimialan kehittyessä myös sen sääntely lisääntyy Suomessa ja EU-tasolla. Yhdistys toimii päättäjien suuntaan keskustelukumppanina ja asiantuntijana.

Haluamme vakiinnuttaa uuden toimialan liiketoimintaa, varmistaa toimijoiden uskottavuuden ja lisätä tietoisuutta alastamme. Oikeaan suuntaan kehittyvä sääntely luo pohjan menestyvälle liiketoiminnalle kasvavilla markkinoilla."

Hiilensidonta ry perustaa talven aikana laajemman yhteisön, joka kokoaa yhteen hiilensidontaan ja CO2-kompensaatioon liittyvistä kysymyksistä kiinnostuneet ei-kaupalliset toimijat. Perustavassa kokouksessa oli mukana yhdeksän alan yhtiötä.

Matti Toivonen
Hiilensidonta ry