Hiilineutraali Suomi voidaan toteuttaa sosiaalisesti oikeudenmukaisesti – Vasta hintojen kallistuminen nosti energiahaavoittuvuuden puheenaiheeksi

Ilmastopolitiikka koskettaa kaikkia suomalaisia. Siirtyminen kohti hiilineutraalia Suomea vaatii isoja toimia ja muutoksia, jotka näkyvät myös suomalaisten arjessa. SOSTEn maksuton webinaari pureutuu ilmastonmuutoksen oikeudenmukaisuuteen. Miten varmistetaan, että ilmastopolitiikkaa toteutetaan sosiaalisesti oikeudenmukaisesti ja kaikki pidetään muutoksessa mukana?

Vaikka ilmastopolitiikan oikeudenmukaisuudesta keskustellaan paljon esimerkiksi lainvalmistelun yhteydessä, ovat käytännön toimenpiteet vielä jääneet epämääräisiksi. Pelkät ylätason tavoitteet eivät riitä, vaan oikeudenmukainen ilmastopolitiikka vaatii järjestelmällistä arviointia, seurantaa sekä konkreettisia toimia.

Suomen Ilmastopaneelin jäsen, professori Paula Kivimaa on tutkinut oikeudenmukaisuuden merkitystä osana ilmastopolitiikkaa. Hän peräänkuuluttaa, että oikeudenmukaisuuden tarkastelussa ei saa unohtaa globaaleja vaikutusketjuja, nuoria eikä tulevia sukupolvia.

”Uusi ilmasto- ja energiastrategialuonnos on askel oikeaan suuntaan. Strategialuonnoksessa oikeudenmukaisuutta tukevia elementtejä ovat esimerkiksi selvitys energiaköyhyydestä, kotitalouksien sähkön ja lämmön verkkoon syötön mahdollistaminen, tuet rakennusten öljylämmityksestä luopumiselle ja tuet turveyrittäjille uuden liiketoiminnan kehittämiseksi. Kuitenkin globaalin ja tulevien sukupolvien oikeudenmukaisuuden mukaan ottaminen vaatii vielä työtä, vaikka itse ilmastotoimet osaltaan vaikuttavat näihin molempiin”, kertoo professori Paula Kivimaa.

Merkittävä osa nykyisistä kasvihuonepäästöistä on peräisin energiasektorilta. Energiapolitiikan sosiaalinen oikeudenmukaisuus on ollut tänä keväänä esillä, kun energian kallistuminen koettelee erityisesti pienituloisia kotitalouksia. Energiahaavoittuvuus eli tilanne, jossa kotitalouksilla ei ole varaa energiaan, tuli nopeasti osaksi myös monien suomalaisten elämää.

Energiahaavoittuvuuteen ja sen riskitekijöihin tulee kiinnittää ilmastopolitiikassa erityistä huomiota. Kuluttajatutkimuskeskuksen professori Eva Heiskanen tutkii suomalaista energiahaavoittuvuutta.

”Nyt kun energian hinnat ovat nousseet jyrkästi, myös energiahaavoittuvuus on noussut puheenaiheeksi. Harmillisesti näin myöhään. Tätä ennen ei ole mietitty energiamurroksen voittajia ja häviäjiä eikä sitä, ketä pitäisi tukea. Tukipolitiikka on suuntautunut markkinoiden avaamiseen uutuuksille; nyt viimeistään olisi aika miettiä, miten kaikki suomalaiset pääsevät käsiksi uuteen, fossiilittomaan tekniikkaan. Energiamurroksessa on kuitenkin kyse koko yhteiskunnan läpäisevästä prosessista”, muistuttaa professori Eva Heiskanen.

Tervetuloa maksuttomaan webinaariin ilmastonmuutoksen sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta 20.6. klo14

SOSTEn järjestämässä maksuttomassa webinaarissa maanantaina 20. kesäkuuta klo 14–16 kuullaan uusia näkökulmia, miten sosiaalinen oikeudenmukaisuus otetaan huomioon hiilineutraaliin yhteiskuntaan siirryttäessä. Webinaariin pääsee ilmoittautumaan SOSTEn verkkosivujen kautta.
Tuoretta näkökulmaa aiheesta avaavat:

• Suomen ympäristökeskuksen tutkimusprofessori ja Ilmastopaneelin jäsen Paula Kivimaa
  • Helsingin yliopiston professori Eva Heiskanen
  • Tampereen yliopiston yliopistotutkija Tuuli Hirvilammi

Järjestöjen näkemyksiä keskusteluun tuovat:

• SAK:n ilmastoasiantuntija Anni Toiviainen
  • Amnestyn ilmasto- ja ympäristöasiantuntija Taru Savolainen
  • Allianssin nuorten ilmastodelegaatti Akseli Rouvari

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 240 valtakunnallista sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yli 70 muuta toimijaa. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTEn hallitus: Kustannustason nousu uhkaa järjestöjen apua ja tukea – toiminta-avustuksiin tarvitaan indeksikorotus15.6.2022 09:10:00 EEST | Tiedote

Yleinen kustannustason nousu uhkaa sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaa. Järjestöjen kustannuksista 4/5 muodostuu työsuhteissa olevien ihmisten palkoista. Sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat jo tehostamassa esimerkiksi kiinteistöjen käyttöä ja hallintoa, mutta näistä syntyvät säästöt eivät riitä. Työehtosopimusten perusteella nousevien palkkojen ja esimerkiksi palveluiden ja matkakulujen kallistuessa ensi vuodelle suunniteltu valtionavustusten taso ei riitä nykyisen laajuiseen järjestötoimintaan. Järjestöjen tarjoaman tuen ja avun turvaamiseksi tarvitaan toiminta-avustuksiin kustannustason nousua vastaava indeksikorotus vuodelle 2023. SOSTE esittää, että ellei asiaa voida muutoin ratkaista tarvittaessa hankeavustuksia vähennetään, jotta järjestöjen perustoiminta varmistetaan. Lisäksi pitää huolehtia siitä, että avustuskäytäntöjä kehitetään sujuvampaan ja autonomisempaan suuntaan, jotta järjestöt voivat käyttää niille myönnettyjä avustuksia tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti ilma

Tarjoamme SOSTEn asiantuntijoita haastateltavaksi Lappeenrannassa 9.6.20222.6.2022 12:14:29 EEST | Tiedote

Olemme 9.6. Lappeenrannassa ja tarjoamme siinä yhteydessä SOSTEn asiantuntijoita haastateltaviksi seuraavista aiheista: Osa ihmisistä joutuu ottamaan pikavippejä maksaakseen terveydenhuollon asiakasmaksuja Suomalaiset maksavat julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista enemmän kuin muut pohjoismaalaiset. Asiakasmaksuja on nyt ulosotossa yli tuplaten enemmän kuin 10 vuotta sitten. ”Korkeat maksut ovat johtaneet siihen, että joka vuosi yli puoli miljoonaa asiakasmaksua joutuu ulosottoon. Monet jättävät tarpeen mukaiset palvelut hankkimatta tai tinkivät ruuasta tai muista välttämättömistä menoista, jos rahaa ei ole. Asiakasmaksuja on alennettava, tai jätettävä ne kokonaan perimättä, jos ihmisillä ei ole varaa maksaa palveluistaan. Hyvinvointialueiden käynnistyessä tämä kehitys voidaan kääntää poistamalla ja huojentamalla maksuja”, muistuttaa SOSTEn edunvalvontapäällikkö Anne Perälahti. Maksuvaikeuksia on usein esimerkiksi pienituloisilla ikäihmisillä, työttömillä ja työkyvyttömyyseläkettä

Tarjoamme SOSTEn asiantuntijoita haastateltavaksi Kouvolassa 8.6.20222.6.2022 12:13:30 EEST | Tiedote

Tulemme 8.6. Kouvolaan ja tarjoamme siinä yhteydessä SOSTEn asiantuntijoita haastateltaviksi seuraavista aiheista: Osa ihmisistä joutuu ottamaan pikavippejä maksaakseen terveydenhuollon asiakasmaksuja Suomalaiset maksavat julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista enemmän kuin muut pohjoismaalaiset. Asiakasmaksuja on nyt ulosotossa yli tuplaten enemmän kuin 10 vuotta sitten. ”Korkeat maksut ovat johtaneet siihen, että joka vuosi yli puoli miljoonaa asiakasmaksua joutuu ulosottoon. Monet jättävät tarpeen mukaiset palvelut hankkimatta tai tinkivät ruuasta tai muista välttämättömistä menoista, jos rahaa ei ole. Asiakasmaksuja on alennettava, tai jätettävä ne kokonaan perimättä, jos ihmisillä ei ole varaa maksaa palveluistaan. Hyvinvointialueiden käynnistyessä tämä kehitys voidaan kääntää poistamalla ja huojentamalla maksuja”, muistuttaa SOSTEn edunvalvontapäällikkö Anne Perälahti. Maksuvaikeuksia on usein esimerkiksi pienituloisilla ikäihmisillä, työttömillä ja työkyvyttömyyseläkettä saav

Vaikuttava kuntoutus säästää rahaa –kuntoutustoimijoiden verkosto vaatii Suomeen kuntoutustakuuta30.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Yli 100 toimijan Kuntoutusverkosto muistuttaa, että hyvin suunniteltu ja toteutettu kuntoutus säästää tulevaisuuden menoja. Vaikuttava kuntoutus vahvistaa ihmisten osallisuutta, terveyttä, arjessa pärjäämistä ja työ- ja toimintakykyä sekä nostaa työllisyysastetta. Kuntoutuksella on myös keskeinen merkitys parantumattomasti sairaan ja pysyvästi vammautuneen elämänlaadulle.