Hiilinielupäätöksestä eväät metsävarojen kasvattamiseen ja kierto- ja biotalouden kehittämiseen

Sopu metsien hiilinieluista varmistaa, että metsävarat jatkavat kasvuaan Suomessa ja muualla Euroopassa. Lisäksi linjaus mahdollistaa riittävän raaka-ainehuollon Suomen kierto- ja biotalouden kehittämisen tarpeisiin.

Euroopan komission, parlamentin ja neuvoston kolmikantaneuvotteluissa syntyi 14.12. sopu metsien hiilinieluja koskevasta laskentamallista. Euroopalla on merkittävät ja kasvussa olevat metsävarat. Nyt tehty linjaus edellyttää, että metsävarat jatkavat kasvuaan ja viilentävät ilmastoa myös jatkossa.

Nielupolitiikka on Suomelle keskeinen kysymys, sillä lisääntyvä puunkäyttö tarjoaa mahdollisuudet ilmastomyönteisten vientituotteiden valmistukselle. Metsäteollisuuden panostukset innovaatioihin ovat viime aikoina näkyneet niin uusina tuotteina kuin myös investointeina. Lisäksi puunjalostuksen sivutuotteilla on valtava merkitys Suomen pyrkiessä päästövähennyksiin ja uusiutuvan energian lisäämiseen.

Kasvavat metsävarat ja puunkäyttö ovat Suomelle keskeisimpiä keinoja edistää kestävää kehitystä – ympäristömyönteisyyttä, vahvaa taloutta ja hyvää työllisyyttä. On tärkeää, että nielupolitiikka ei ohjaa puunkäyttöä ja ympäristövastuuta Euroopan ulkopuolelle vaan mahdollistaa omiin uusiutuviin luonnonvaroihin perustuvan kierto- ja biotalouden kehittämisen.

- Nyt sovitun laskentakehikon toimeenpanossa Suomi tarvitsee jatkoa sujuvalle yhteistyölle komission ja muiden jäsenvaltioiden kanssa. Suomalaisten virkamiesten ja päättäjien aktiivisuus sekä sidosryhmien yhtenäisyys olivat nielukeskusteluissa arvokkaita asioita. Näitä on vaalittava myös tulevaisuudessa, sanoo Metsäteollisuus ry:n johtaja Jyrki Peisa.

Jyrki Peisa, johtaja, Metsäteollisuus ry, p. 050 364 0836

Metsäteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti noin 150 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäklusterin eturivin osaamisen ansiosta.

Anne Pirilä, viestintäjohtaja puh. 09 132 6645 tai 050 550 9480

The forest industry directly and indirectly employs approximately 150,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Anne Pirilä, Communications Director, tel. +358 9 132 6645 or mobile +358 50 550 9480

Lakkopäivästä metsäteollisuudelle noin 10 miljoonan euron menetykset2.10.2018 13:50Tiedote

Ammattiliittojen vuorokauden mittaisen poliittisen lakon taloudelliset menetykset nousevat metsäteollisuudessa noin kymmeneen miljoonaan euroon. Saha- ja levyteollisuudessa tuotantokatkokset johtavat noin kahdeksan miljoonan euron menetyksiin ja puusepänteollisuudessa kahden miljoonan. – Lisäksi lakko tuo toimituksiin epävarmuutta, mikä voi johtaa asiakkaiden, kauppojen ja tilausten menetyksiin. Tämän mainehaitan hintalappua vaikea arvioida, toteaa Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen. Teollisuusliitto, Sähköalojen Ammattiliitto ja Ammattiliitto Pro järjestävät keskiviikkona vuorokauden mittaisen poliittisen lakon, jolla ne vastustavat maan hallituksen suunnitelmia muuttaa irtisanomissuojaa pienissä yrityksissä. Jo aiemmin järjestöt ovat julistaneet ylityökielloista, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet tuotantoon. – Toivomme yhä, että maan hallituksen ja ammattiliittojen välinen kiista ratkaistaisiin vuoropuhelulla. Työpaikkoja, veroeuroja ja vientituloja tuottava metsät

Metsäteollisuuden poliittinen voima on koottu edunvalvonnan historiaksi26.9.2018 12:16Tiedote

Suomalaisen metsäteollisuuden edunvalvontahistoria on koottu kirjaksi. FT Sakari Siltalan 26.9. julkistettu tutkimus pureutuu metsäteollisuuden vaikutusvaltaan viimeisen sadan vuoden aikana. Kirjassa tuodaan näkyväksi eritoten se mitä kabineteissa, valtiosaleissa ja piilossa julkisuudelta on tapahtunut, mitä päätettiin metsäyhtiöiden elintilasta ja maan tulevaisuudesta. Tarina kurottaa Suomen itsenäisyyden alkuhetkistä aina viimeisimpiin vuosiin saakka.