Intrum Oy

Hiipuvatko ostohalut ja kiinnostus kestävään kuluttamiseen hintojen nousun myötä?

Jaa
Intrumin vuotuinen eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti maalaa synkän kuvan kuluttajien taloudellisesta hyvinvoinnista ja talousnäkymistä. Elinkustannusten noustessa nopeasti kuluttajat vähentävät kestävämpien tavaroiden ja palvelujen käyttöä pitääkseen taloutensa tasapainossa.
Suomalaiset ovat aktiivisia korjaamaan ja kierrättämään tavaroita.
Suomalaiset ovat aktiivisia korjaamaan ja kierrättämään tavaroita.

Intrumin eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti, jossa 24 000 eurooppalaista kuluttajaa kertoo mielipiteensä maksukäyttäytymisestä ja talouden näkymistä, osoittaa, että elinkustannusten ennätyskorkea nousu aiheuttaa kasvavaa huolta ja pakottaa kuluttajat etsimään laajalti mahdollisuuksia kustannussäästöihin.

Kaksi kolmesta vastaajasta (72 prosenttia) kertoi, että haluaisi ostaa kestävämpiä tuotteita ja palveluita, mutta elinkustannusten nousu tekee siitä vaikeaa. Vastaavasti 60 prosenttia sanoo, että inflaation ja elinkustannusten nousun vuoksi heillä on nyt vaikeuksia maksaa enemmän kestävistä tuotteista.

”Talouskriisi ja epävarma geopoliittinen tilanne vievät ymmärrettävästi paljon päättäjien aikaa ja huomiota. Kestävän kehityksen edistäminen voi olla aiempaa haastavampaa, kun yhä harvempi kuluttaja pystyy maksamaan ekstraa kestävistä tuotteista. Tämä tekee hallitukselle ja yrityksille aiempaa vaikeammaksi yltää kestävän kehityksen tavoitteisiinsa ja pitäytyä jo annetuissa sitoumuksissa”, Intrum Oy:n kaupallinen johtaja Juha Iskala sanoo.

Hintojen nousu on vaikuttanut suomalaisten ostohalukkuuteen ja kyselyyn vastanneista 58 % kertoi ostavansa vähemmän kuin ennen hintojen nousua. Viime vuonna jopa 64 % suomalaisista kertoi ostavansa vähemmän kuin ennen koronapandemiaa. Inflaatio ei siis ainakaan vielä näytä vähentäneen ostointoa yhtä paljon kun koronapandemia, eikä yhtä paljon kuin Euroopassa keskimäärin. Eurooppalaisista jopa 72 % kertoi ostavansa nyt vähemmän kuin ennen hintojen nousua.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kuitenkin innokkaampia kierrättämään kuin eurooppalaiset keskimäärin. Suomalaisista 73 % kertoi korjaavansa ja kierrättävänsä yhä enemmän vanhoja esineitä uuden ostamisen sijaan, kun Eurooppalaisista 67 % kertoi tekevänsä näin.

”Uskomme kuluttajien tekevän jatkossa entistä enemmän sellaisia kestäviä valintoja, joilla he saavuttavat myös kustannussäästöjä, sen sijaan, että tekisivät kalliimpia, mutta eettisesti tuotettuja hankintoja. Innokkuus kierrättämiseen ja korjaamiseen on juuri sellainen käyttäytymismalli, jonka näemme vahvistuvan tulevaisuudessa”, Iskala toteaa.

Kulutustottumusten muutosten voidaan odottaa vaikuttavan myös voittoa tavoittelemattomiin järjestöihin sekä hyväntekeväisyysorganisaatioihin. Joka viides kulutuskäyttäytymistään muuttavista lahjoittaa vähemmän hyväntekeväisyyteen.

Tutkimuksen havainnot osoittavat kuitenkin, että moni kuluttaja (62 prosenttia vastaajista) edelleen "rankaisee" yrityksiä, joiden he uskovat toimivan epäeettisesti, kuten esimerkiksi syrjivän kuluttajia etnisen tai sosioekonomisen taustan perusteella.

Tietoja eurooppalaisesta kuluttajien maksutaparaportista 2022

Intrumin eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2022 (European Consumer Payment Report 2022) on tutkimus, jolla kerätään tietoa eurooppalaisten kuluttajien ja kotitalouksien arjesta, kuluttamisesta sekä kyvystä hallita talouttaan kuukausitasolla. Raportti perustuu kolmannen osapuolen, Longituden, toteuttamaan kyselyyn 24 Euroopan maassa. Vuoden 2022 kyselyyn osallistui yhteensä 24 011 kuluttajaa. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin vuoden 2022 heinä- ja syyskuun välisenä aikana.

Lataa Suomea koskeva raportti

Lataa European Consumer Payment Report 2022

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Suomalaiset ovat aktiivisia korjaamaan ja kierrättämään tavaroita.
Suomalaiset ovat aktiivisia korjaamaan ja kierrättämään tavaroita.
Lataa
Tutkimuksessa kysyttiin kuluttajien tottumuksia ja mieltymyksiä eettisen ja kestävän kuluttamisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa kysyttiin kuluttajien tottumuksia ja mieltymyksiä eettisen ja kestävän kuluttamisen näkökulmasta.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Intrum Oy
Intrum Oy
Hitsaajankatu 20
00811 Helsinki

09 229 111http://www.intrum.fi

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 24 markkinoilla Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä maksuviiveiden kanssa, Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2021 liikevaihto oli 17,8 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy

Maksuviiveiden määrä laskenut, mutta konkurssien aalto kasvaa4.1.2024 07:50:00 EET | Tiedote

Intrumin uusin maksuviivetutkimus vuoden 2023 viimeiseltä neljännekseltä kertoo, että yritysten maksuviiveiden suhteellinen määrä on laskenut 5,6 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan. Suomen talous on kuluneen vuoden aikana ollut taantumassa ja se näkyy yritysten maksuvaikeuksissa. Lasku on suhteellisesti pienintä pienissä yrityksissä. Maksuviiveellisten yritysten määrä on laskenut lähes koko maassa. Suhteellisesti eniten maksuviiveitä on suhdanneherkillä majoitus- ja ravitsemisalalla sekä rakennusalalla. Konkurssien määrä on ollut merkittävässä kasvussa verrattuna aiempiin vuosiin.

Tutkimus: Yli puolet suomalaisista kuluttaa yhtä paljon kuin ansaitsee ja 22 prosenttia elää yli varojensa20.11.2023 08:54:28 EET | Tiedote

Intrumin Eurooppalaisen kuluttajien maksutaparaportin mukaan 75 prosenttia kuluttajista sanoo kuluttavansa kuukaudessa joko yhtä paljon kuin saa tuloja tai elävänsä yli varojensa. Niillä 22 prosentilla vastaajista, joiden menot ylittävät tulot, ylitys on keskimäärin 226 euroa. Peräti 31 prosentilla kuluttajista ei ole lainkaan säästöpuskuria odottamattomien kulujen varalle. Hyvä uutinen on, että 40 prosentilla on säästöjä pahan päivän varalle vähintään kahden kuukauden palkan verran.

Tutkimus: Suomalaisten asenteet laskujen maksamiseen muuttumassa17.11.2023 07:50:00 EET | Tiedote

Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutapatutkimus paljastaa, että kuluttajien asenteet ajoissa maksamiseen ovat muuttumassa. Suomessa 43 prosenttia kuluttajista on jättänyt yhden tai useamman laskun maksamatta ajallaan viimeisen vuoden aikana. Neljännes tuntee aiempaa vähemmän syyllisyyttä laskun maksamatta jättämisestä. 68 prosenttia sanoo, ettei ostaisi yritykseltä, jonka uskovat käyttävän vaikeaa taloustilannetta hyväkseen.

Yritysten maksuviiveet kääntyneet laskuun, konkurssien määrä kasvaa5.10.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin uusin maksuviivetutkimus vuoden kolmannelta vuosineljännekseltä kertoo, että yritysten maksuviiveiden suhteellinen määrä on laskenut 7,8 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan. Vuosi sitten energian hinnan voimakas nousu lisäsi selvästi maksuviiveellisten yritysten määrää. Laskua on lähes koko maassa ja valtaosalla toimialoista. Poikkeuksena tukku- ja vähittäiskaupan ala, jossa maksuviiveellisten yritysten määrä on kasvanut hieman. Rakennus- ja kiinteistöalalla maksuviiveellisten yritysten määrä on säilynyt lähes samalla tasolla, mutta alan ahdinko näkyy konkurssien määrän jyrkkänä kasvuna.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye