Hiipuvatko ostohalut ja kiinnostus kestävään kuluttamiseen hintojen nousun myötä?

Intrumin eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti, jossa 24 000 eurooppalaista kuluttajaa kertoo mielipiteensä maksukäyttäytymisestä ja talouden näkymistä, osoittaa, että elinkustannusten ennätyskorkea nousu aiheuttaa kasvavaa huolta ja pakottaa kuluttajat etsimään laajalti mahdollisuuksia kustannussäästöihin.
Kaksi kolmesta vastaajasta (72 prosenttia) kertoi, että haluaisi ostaa kestävämpiä tuotteita ja palveluita, mutta elinkustannusten nousu tekee siitä vaikeaa. Vastaavasti 60 prosenttia sanoo, että inflaation ja elinkustannusten nousun vuoksi heillä on nyt vaikeuksia maksaa enemmän kestävistä tuotteista.
”Talouskriisi ja epävarma geopoliittinen tilanne vievät ymmärrettävästi paljon päättäjien aikaa ja huomiota. Kestävän kehityksen edistäminen voi olla aiempaa haastavampaa, kun yhä harvempi kuluttaja pystyy maksamaan ekstraa kestävistä tuotteista. Tämä tekee hallitukselle ja yrityksille aiempaa vaikeammaksi yltää kestävän kehityksen tavoitteisiinsa ja pitäytyä jo annetuissa sitoumuksissa”, Intrum Oy:n kaupallinen johtaja Juha Iskala sanoo.
Hintojen nousu on vaikuttanut suomalaisten ostohalukkuuteen ja kyselyyn vastanneista 58 % kertoi ostavansa vähemmän kuin ennen hintojen nousua. Viime vuonna jopa 64 % suomalaisista kertoi ostavansa vähemmän kuin ennen koronapandemiaa. Inflaatio ei siis ainakaan vielä näytä vähentäneen ostointoa yhtä paljon kun koronapandemia, eikä yhtä paljon kuin Euroopassa keskimäärin. Eurooppalaisista jopa 72 % kertoi ostavansa nyt vähemmän kuin ennen hintojen nousua.
Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kuitenkin innokkaampia kierrättämään kuin eurooppalaiset keskimäärin. Suomalaisista 73 % kertoi korjaavansa ja kierrättävänsä yhä enemmän vanhoja esineitä uuden ostamisen sijaan, kun Eurooppalaisista 67 % kertoi tekevänsä näin.
”Uskomme kuluttajien tekevän jatkossa entistä enemmän sellaisia kestäviä valintoja, joilla he saavuttavat myös kustannussäästöjä, sen sijaan, että tekisivät kalliimpia, mutta eettisesti tuotettuja hankintoja. Innokkuus kierrättämiseen ja korjaamiseen on juuri sellainen käyttäytymismalli, jonka näemme vahvistuvan tulevaisuudessa”, Iskala toteaa.
Kulutustottumusten muutosten voidaan odottaa vaikuttavan myös voittoa tavoittelemattomiin järjestöihin sekä hyväntekeväisyysorganisaatioihin. Joka viides kulutuskäyttäytymistään muuttavista lahjoittaa vähemmän hyväntekeväisyyteen.
Tutkimuksen havainnot osoittavat kuitenkin, että moni kuluttaja (62 prosenttia vastaajista) edelleen "rankaisee" yrityksiä, joiden he uskovat toimivan epäeettisesti, kuten esimerkiksi syrjivän kuluttajia etnisen tai sosioekonomisen taustan perusteella.
Tietoja eurooppalaisesta kuluttajien maksutaparaportista 2022
Intrumin eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2022 (European Consumer Payment Report 2022) on tutkimus, jolla kerätään tietoa eurooppalaisten kuluttajien ja kotitalouksien arjesta, kuluttamisesta sekä kyvystä hallita talouttaan kuukausitasolla. Raportti perustuu kolmannen osapuolen, Longituden, toteuttamaan kyselyyn 24 Euroopan maassa. Vuoden 2022 kyselyyn osallistui yhteensä 24 011 kuluttajaa. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin vuoden 2022 heinä- ja syyskuun välisenä aikana.
Lataa Suomea koskeva raportti
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
MediadeskIntrum Oy, viestintä
Puh:046 5002 8693viestinta@intrum.comJuha IskalaMyyntijohtajaIntrum Oy
Puh:+358 50 370 6333juha.iskala@intrum.comKuvat
Tietoja julkaisijasta
Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 24 markkinoilla Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä maksuviiveiden kanssa, Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2021 liikevaihto oli 17,8 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy
Talouslukutaito antaa nuorelle eväitä elämään20.3.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Intrumin Eurooppalaisen kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan nuorilla aikuisilla on aiempaa heikompi käsitys omasta velkatilanteestaan ja he ovat muita ikäryhmiä huolestuneempia hintojen ja korkojen noususta. Kansainvälinen rahaviikko 20.-26.3. on hanke, jonka tavoitteena on edistää nuorten talousosaamista. Elinkustannusten ja korkojen noustessa nuorten taloustietämyksen vahvistaminen on ensiarvoisen tärkeää.
Tutkimus: Suomalaiset naiset hoitavat talouttaan tunnollisesti – haasteista huolimatta8.3.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Eurooppalaisessa kuluttajien maksutapatutkimuksessa naiset kertovat taloudellisen tilanteen vaikuttavan haitallisesti hyvinvointiinsa, ovat epävarmempia taloustaidoistaan ja heikommin varautuneita talouden häiriöihin kuin miehet. Intrumin perintädatan mukaan naiset ovat kuitenkin miehiä harvemmin perinnän kohteena ja hoitavat maksunsa tunnollisemmin huolimatta siitä, että kokevat taloustilanteen vaikutukset miehiä raskaammin.
Nuori, vapaa ja... veloissa?27.1.2023 07:50:00 EET | Tiedote
Intrumin Eurooppalaisen kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan moni suomalainen nuori aikuinen haluaa sulkea silmänsä taloudellisilta tosiasioilta. Nuoret eivät seuraa menojaan ja käyttävät yhä enemmän mahdollisuutta maksaa myöhemmin.
Yritysten maksuviiveet ja konkurssien määrä kääntyivät nousuun9.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote
Intrumin uusimman tutkimuksen mukaan maksuviiveellisten yritysten osuus kasvoi vuoden 2022 viimeisellä vuosineljänneksellä 12,13 % vuoden takaiseen verrattuna. Myös konkurssien määrän kasvu on kiihtynyt loppuvuonna 2022. Yritysten toimintaa haastavat nousevat kustannukset, Venäjän-kaupan voimakas supistuminen ja kuluttajakysynnän heikentyminen.
Tutkimus: Talouslukutaidon vaikutus hyvinvointiin korostuu vaikeina aikoina13.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote
Intrumin uusimman tutkimuksen mukaan kuluttajat, joilla on hyvä talouslukutaito, kestävät paremmin talouden taantuman ja suhtautuvat toiveikkaammin tulevaisuuteen. Talouslukutaito vaikuttaa merkittävästi sekä taloudelliseen että yleiseen hyvinvointiin – tieto talousasioista vahvistaa taloudellista asemaa sekä vähentää huolta ja stressiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme