Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Hirsitalo muuttaa on aarreaitta kaikille hirsistä hurmaantuneille

Vanhan hirsitalon siirtäminen on erittäin työläs projekti, joka vaatii verta, hikeä ja kyyneleitäkin. Samalla se on kulttuuriteko. Juho Kuorikosken teos “Hirsitalo muuttaa” on arvokas tietoaitta kaikille hirsitalosta haaveileville.

Hirsitalo muuttaa -kirjassa seurataan tekijän, lappajärveläisen Juho Kuorikosken rakennusprojektia esimerkkitapauksena alusta loppuun. Hirsitalon siirtäminen Närpiöstä Lappajärvelle on dokumentoitu sanoin ja kuvin. Kirjaa varten on myös haastateltu muita vastaavan hankkeen toteuttaneita. Kertomusten kautta selviää, mitä vanhan hirsitalon siirtäminen vaatii, mitä se maksaa ja mitä kaikkea hankkeessa on otettava huomioon.

Kirjassa esitellyt talot ovat suuria, pieniä ja jotain siltä väliltä, mutta yhteistä niille kaikille on ikä: jokainen esitelty talovanhus on ansainnut paikkansa suomalaisen rakennuskannan nestoriosastolla, ja niiden kaikkien omistajat arvostavat vanhaa.

Juho Kuorikoski on lappajärveläinen tietokirjailija, joka lähti rohkeasti toteuttamaan omaa hirsitaloprojektiaan ja dokumentoi hankkeen kirjaksi. Perinnerakentamiseen erikoistunut koristeveistäjämestari Leo Lönnroth on toiminut hankkeessa timpurina ja asiantuntijana.

Hirsitalo muuttaa ilmestyy 19.3.2018

Arvostelukappaleet, lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi, p. 045 142 5272

Moreeni on osa Otava-konsernia.