Hirvensalmelle rakennetaan aurinkovoimala

Suur-Savon Sähkö vahvistaa Järvi-Suomen sähköntuotantoa ja on päättänyt toteuttaa aurinkovoimalan Hirvensalmelle. Voimalan rakentaa Solarigo Systems ja sen tuottama sähkö myydään Lumme Energian aurinkosähkösopimuksina.

Karttakuva voimalan sijainnista

Voimala rakennetaan Hirvensalmentien ja Otavantien risteyksen läheisyyteen. Aurinkovoimala rakentuu 9 200 paneelista, joiden huipputeho on noin 5 MW. Pinta-alaa voimalalla tulee olemaan noin 9 hehtaaria. Arvioitu valmistumisajankohta on vuoden 2023 loppupuolella. Odotettu sähkön vuosituotanto on 4 500 MWh, mikä vastaa noin 300 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutusta. Aurinkokentän päästötön sähköntuotanto vähentää hiilidioksidipäästöjä 400 500 kiloa vuosittain. Määrä vastaa 2,66 miljoonaa polttomoottoriautolla ajettua kilometriä.

–On hienoa, että Suur-Savon Sähkö investoi lisää päästötöntä energiantuotantoa Hirvensalmelle. Aurinkovoimala on hyvä lisä Kissakosken vesivoimalle. Aurinkosähkötuotannon vahvistaminen tukee ilmastotavoitteiden täyttymistä, iloitsee Hirvensalmen vs. kunnanjohtaja Anne Matilainen.

Päästötöntä energiaa ja huoltovarmuuden turvaamista

Suur-Savon Sähkölle investointi on merkittävä askel eteenpäin oman toimialueen sähköntuotannon edistämisessä. – Yhtiömme on investoinut jo pitkään päästöttömään energiantuotantoon. Olemme esimerkiksi mukana Lestijärven tuulivoimahankkeessa ja meillä on osuus Olkiluoto 3:sta. Mutta meille on tärkeää kehittää Järvi-Suomen sähköomavaraisuutta ja huoltovarmuutta, kertoo Suur-Savon Sähkö -konsernin toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen. – Aurinkovoimaloiden lisäksi kartoitamme mahdollisuuksia tuulivoiman rakentamiseen, jatkaa Tykkyläinen.

– Kehitämme Järvi-Suomesta aurinkoenergian edelläkävijää yhdessä Suur-Savon Sähkön kanssa. Solarigon asema Suomen johtavana aurinkosähköpuistojen toimittajana vahvistuu entisestään järvisuomalaisiin maakuntiin rakennettavien aurinkovoimaloiden myötä, iloitsee Solarigo Systemsin toimitusjohtaja Antti Koskelainen.

Karttakuva voimalan sijainnista

Energiakonsernin paikallisuusajattelu näkyy aluetaloudessa13.6.2022 19:00:00 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö -konserni on määrätietoisesti muuttanut liiketoimintamalliaan vuodesta 2016 lähtien: konserni on luonut kumppanuuksia paikallisten ja alueellisten yritysten kanssa ja toimintoja on siirretty heille ulkoistamalla. Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti tutki, miten tämä liiketoimintamallin muutos on näkynyt konsernin vaikutuksissa Etelä-Savon aluetalouteen vuosina 2016–2020. Tarkastelussa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista lähestymistapaa mahdollisimman kokonaisvaltaisen ja luotettavan vaikutusarvion aikaansaamiseksi.

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-4/20223.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkön alkuvuosi on ollut toiminnallisesti onnistunut. Konsernin liikevaihto nousi edellisvuoteen verrattuna 61 %, yltäen 123,4 M€. Liikevaihtoa nosti vuoden 2021 aikana toteutettu sähkön vähittäismyyntiliiketoiminnan kasvu yritysjärjestelyllä. Suur-Savon Sähkön toteutunut käyttökate ensimmäisellä vuosikolmanneksella oli 19,9 M€. Ensimmäisen kolmanneksen tulos yltää 10,7 M€ (2021: 5,9 €). Kuluvan vuoden tuloksesta ennustetaan konsernin historian parasta. Loppuvuosi pitää kuitenkin sisällään poikkeuksellisia geopoliittisiin riskeihin liittyviä epävarmuuksia.