Historiallinen työhevos-, traktori- ja työkonekavalkadi vaikuttaa Helsingin liikenteeseen perjantaina 9.6

Perjantaina 9.6.2017 Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK järjestää historiallisen työhevos-, traktori- ja työkonekavalkadin Helsingissä. Kulkueeseen osallistuu suomenhevosia ja noin sata konetta ja traktoria. Tapahtuma on osa MTK 100 ja Suomi 100 -juhlavuoden tapahtumia.

Kulkue kulkee reittiä Kaisaniemen puistokuja – Läntinen Teatterikuja – Rautatieaseman edusta – Kaivokatu – Asema-aukio – Postikatu – Mannerheimintie – Nordenskiöldinkatu – Veturitie – Pasilankatu – Pasilan silta / Asemapäällikönkatu – Ratapihantie – Rautatieläisenkatu – Messukeskus. Kulkue kulkee pääasiassa keskustasta poispäin menevillä kaistoilla.

Kulkue lähtee liikkeelle klo 13.15 ja arvioitu saapuminen Messukeskukseen on klo 14.15 – 14.45.

Kulkue liikkuu kävelyvauhtia. Kulkueen suuntaisesti kulkeva liikenne ja kulkuereittiä risteävä muu liikenne pysäytetään kulkueen ajaksi. Linja-autoliikenteeseen on odotettavissa viivästyksiä. Raitiovaunut kulkevat kulkueen aikana, mutta viivästykset ovat mahdollisia. HSL tiedottaa tarkemmin paikallisliikenteen poikkeusjärjestelyistä sivustollaan.

Kaikille avointa koko perheen yleisöjuhlaa vietetään Rautatientorilla 9.6.2017 klo 9 – 15. Torilla on esillä erilaisia traktoreita ja koneita sadan vuoden ajalta sekä ohjelmaa koko perheelle.

Kaisaniemenrannassa ja Kaisaniemen puistokujalla on siirtokehotus voimassa 7.6.2017 – 9.6.2017. Katualueet ja pysäköintialueet varataan kulkueen järjestäytymiseen. Tontille ajo ja huoltoajo on sallittu Pitkänsillan suunnasta. Ajoneuvoliikenne Kaisaniemenrantaan pysäytetään kulkueen ajaksi.

Polkupyöräily ja polkupyörien tuonti Kaisaniemenrantaan on kielletty 9.6.2017 klo 6 – 16.

Myös Kaisaniemen puistokujalla radan varressa on polkupyöräilyyn liittyviä rajoituksia klo 10 – 15. Varaudu käyttämään kiertotietä: Itäinen Teatterikuja – Svante Olssonin puistokuja – Unioninkatu – Pitkänsillanranta – Säästöpankinranta – Eläintarhantie.

Laakson ratsastuskentän pysäköintialue ja osa Urheilukadun pysäköintipaikoista on varattu tapahtuman käyttöön ja alueilla on siirtokehotus voimassa 9.6.2017 klo 7 – 16.

Pahoittelemme tapahtumasta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Lisätietoja MTK 100 historiallisesta työkonekavalkadista:

MTK 100 -työkonekavalkadin reitti
MTK 100 -työkonekavalkadin tapahtumasivu
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, puh. 040 169 2060
Bettina Lindfors, MTK 100 tuottaja, puh. 040 920 9810
Emma Pihkala, MTK 100 markkinointikoordinaattori, puh. 040 920 9831
Jami Lauttalammi, viestinnän suunnittelija, puh. 040 920 9724
Sähköposti: etunimi.sukunimi(at)mtk.fi

Kansainvälinen kananmunapäivä 13.10. juhlistaa suomalaista kananmunaa – Kananmuna on terveellinen ja turvallinen ruoka13.10.2017 13:42Tiedote

Kansainvälisenä kananmunapäivänä muistutamme, että suomalaisia kananmunia voi syödä ja niistä voi valmistaa ruokaa turvallisin mielin. Terveellinen kananmuna on turvallinen elintarvike, sillä sen tuotantoa valvotaan tarkasti ja suomalainen kananmunatuotanto on salmonellavapaata. Siksi kotimaisia munia voi huoletta käyttää jopa raakana. Kaikki kaupoissamme myynnissä olevat kananmunat ovat kotimaisia, sillä tuotantomme riittää kattamaan kysynnän. Kananmunapäivää on hyvä juhlistaa senkin takia, että kananmunien kulutus Suomessa on korkeimmillaan 21 vuoteen.