Historiallinen vuosi suomalaisilla yrityksillä

Maksukyvyttömiä yrityksiä on ensimmäistä kertaa vähemmän kuin vuonna 2007, ennustaa luottovakuutusyhtiö Atradius.

Atradiuksen ennusteen mukaan suomalaisyritysten maksukyvyttömyyttä mittaava indeksiluku laskee tänä vuonna historiallisesti alle sadan pisteen eli 91:een. Korkeimmillaan luku oli 145:ssä vuonna 2009.

Atradius Suomen maajohtajan Juhani Laitalan mukaan maksukyvyttömien yritysten määrä vähenee Suomessa peräti 15 prosenttia. Suomen edelle pääsee vain Hollanti.

- Talouden voimakas kasvu näkyy ja ennuste ensi vuodelle on niin ikään hyvä. Tämä on erinomainen uutinen, sillä maksukyvyttömyys johtaa yleensä konkursseihin ja asiakasyritysten luottotappioihin. Viimeisin ikävä esimerkki on perinteisen Seppälän ajautuminen konkurssiin. Joskus konkurssit tulevat myös yllätyksenä, kuten kävi Anttilan kohdalla, Laitala sanoo.

Suomalaiset yritykset ovat hyvässä seurassa.

Indeksi on alle sadan kymmenessä maassa. Näitä ovat Suomen lisäksi Uusi-Seelanti, Hollanti, Japani, Saksa, Kanada, Itävalta, Yhdysvallat, Englanti ja Australia.

Suomi on myös yllättäen ainoa Pohjoismaa, jossa yritysten maksukyky paranee. Esimerkiksi Tanska ja Ruotsi ovat koko listauksen hännänhuippuja. Tanskassa maksukyvyttömien yritysten määrä kasvaa Atradiuksen ennusteessa kahdeksan prosenttia ja Ruotsissa seitsemän prosenttia.

- Se on hieman yllättävää ja samalla tärkeä tieto suomalaisille vientiyrityksille. Vientiä harjoittavien yritysten on syytä suojata tehokkaammin saatavansa etenkin niissä maissa, joissa ennusteet heikkenevät. Kukaan ei halua turhia luottotappioita, Laitala kertoo.

Atradius toimii 52 maassa ja yhtiöllä on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksutapakäyttäytymisestä. Atradius on mitannut yritysten maksukykyä vuodesta 2007.