Historialliset työhevoset, traktorit ja työkoneet vyöryvät tänään Rautatientorilta Mannerheimintielle – seuraa suoraa lähetystä tapahtumasta

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja sen yhteistyökumppanit ovat tuoneet maa- ja metsätalouden historiallisia työkoneita näytille avoimeen yleisötapahtumaan Helsingin Rautatientorille. Tapahtuma on auki tänään perjantaina 9.6. kello 9-15. Noin 70 maaseudun työkoneen MTK 100 -työkonekavalkadi lähtee liikkeelle Kaisaniemen puistokujalta kello 13.15. Kulkue suuntautuu Mannerheimintietä pitkin kohti Messukeskusta, jossa on samanaikaisesti käynnissä MTK:n 34. liittokokous. Loput kolmisenkymmentä konetta jäävät parkkiin Rautatientorille kello 15 asti.

Suomen itsenäisyyden ja MTK:n 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi järjestettävässä tapahtumassa on mukana myös viimeisintä traktori-, puimuri- ja metsätyökonekalustoa. Torilla on luvassa maaseutuhenkistä ohjelmaa, nähtävää ja koettavaa koko perheelle. Ohjelmassa on mm Koko Suomi tanssii -tanssihaaste ja karhunveistoa moottorisahalla. Torilla on useita MTK:n yhteistyökumppanien esittelypisteitä, joissa voit mm. tutustua lasten ruokakouluun, suomalaisten elintarvikeyritysten antimiin, kestäviin lannoitusmenetelmiin, kokeilla viljan jauhamista sekä osallistua erilaisiin visailuihin.

Kavalkadin ja toritapahtuman kautta MTK haluaa nostaa esiin maa- ja metsätalouden sekä maaseudun tärkeän merkityksen suomalaiselle yhteiskunnalle sekä historiassamme että tulevaisuudessa. Toritapahtuman avaa MTK:n johtokunnan 3. puheenjohtaja Markus Eerola.

– Maatalouden koneellistuminen on antanut mahdollisuuksia rakenteellisiin uudistuksiin tiloilla. Satomäärät ovat kasvaneet, ruokaa on saatu tuotettua enemmän ja paremmin. Kehitys on vienyt myös kohti kestävämpää maataloustuotantoa, Markus Eerola sanoo.

–  Nykypäivän konevienti ja uudet keksinnöt kuten metsäkoneet, traktorit, puimurit ja vaikkapa Suomessa alun perin kehitetyt kylvölannoittimet ovat myös keskeisiä vientituotteitamme, Eerola muistuttaa.

Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtuman avausta Rautatientorille kello 9 sekä työkonekavalkadia kello 13.15. Voit seurata Rautatientorin tapahtumaa suorana lähetyksenä täältä.

MTK perustettiin helluntaikokouksessa vuonna 1917. Järjestön 100-vuotisjuhlavuoden teemana on ammattiylpeys. MTK:n liittokokouksessa käsitellään tänään järjestön tulevaisuusasiakirja.

Työkonekavalkaditpahtuman järjestävät yhdessä MTK:n kanssa Aarre-lehti, Apetit, BELARUS -gruppa Finljandija, Hankkija, Helsingin kaupunki, HKScan, Koneviesti, LähiTapiola, Maaseudun Sivistysliitto, Masinistit ry, International Harvester Suomi, John Deere Club Finland, Fordson Club Finland, Maaseudun Tulevaisuus, Ponsse, Raisio Oyj (Elovena ja Raisioagro), Ruokatieto Yhdistys ry, Sampo Rosenlew, Suomen maatalousmuseo Sarka, Suomen 4H-liitto, Tanssin Tiedotuskeskus Dance Info Finland, Tapahtumapalvelu Järjestys.fi, Valtra, Vanhat Valmetit -traktorikerho ry, Yara, Ypäjän Hevosopisto, useat koti- ja maatalousmuseot sekä yksittäiset kone- ja traktoriharrastajat ja MTK:n jäsenet.

Lisätietoa MTK 100 työkonekavalkaditapahtumasta:
Tapahtumasivu
Tapahtumassa ja kavalkadissa esiteltävä kalusto
Tapahtuma-alueen pohjakartta
Tapahtuman ohjelma
Työkonekavalkadin reitti

Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, MTK, 040 169 2060
Jami Lauttalammi, viestinnän suunnittelija, MTK, 040 920 9724
Emma Pihkala, MTK 100 markkinointikoordinaattori, 040 920 9831
Markus Eerola, MTK:n johtokunnan 3. puheenjohtaja, MTK, 0400 489 350
Paavo Vilminko, puheenjohtaja, Masinistit ry, 0400 487 048 (esillä oleva historiallinen traktorikalusto)
Matti Rinta-Kohtamäki, Masinistit ry, 0400-660 830 (esillä oleva historiallinen traktorikalusto)
Ari Ojala, Masinistit ry, 040-548 8249 (esillä oleva historiallinen traktorikalusto)
Matti Rehula, järjestökonsulentti, MTK-Satakunta, 040 581 3149 (työhevoset)

Tapahtuma somessa: #työkonekavalkadi, #mtk100

Seuraa suoraa lähetystä Rautatientorin tapahtumasta kello 9 alkaen täältä.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa8.12.2017 09:41Tiedote

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.