Historian museo Vanhaan kaupunkiin – tukisi keskustavisiota

Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan mielestä Turkuun toteutettava Historian museo pitäisi sijoittaa Turun Vanhan kaupungin alueelle Vanhan Suurtorin ja Turun Tuomiokirkon läheisyyteen. Valiokunta perustelee museon sijoittamista Vanhaan kaupunkiin alueen suurella matkailupotentiaalilla.

Turun kauppakamarin matkailuvaliokunta katsoo, että paras sijaintipaikka Historian museolle on vanhan kaupungin alue Suurtorin läheisyydessä. Kuva: Turun kauppakamari

Turun kauppakamarin matkailuvaliokunta näkee, että museon sijoittaminen Vanhaan kaupunkiin tukisi alueen kehittymistä historiallisesti kiinnostavalla tavalla.

Matkailuvaliokunnan puheenjohtaja Tuija Suominen-Åkerlund muistuttaa, että Vanhan kaupungin alueen matkailullinen potentiaali on suuri, ja Turun keskustavisiotyössä onkin lähdetty voimakkaasti alueen matkailullisesta kehittämisestä sekä Käsityöläismuseon, Vanhan Suurtorin ja Tuomikirkon ympäristön kytkemisestä yhdeksi historialliseksi alueeksi.

”Museon sijoittaminen Vanhan kaupungin alueelle tukee alueen kehittymistä matkailullisesti vetovoimaiseksi kokonaisuudeksi historiallisesti kiinnostavalla tavalla”, Suominen-Åkerlund kiteyttää.

Matkailuvaliokunta ehdottaa myös, että museo voitaisiin toteuttaa mobiilisti siten, että eri puolilla kaupunkia voisi sijaita mobiileja näyttelypisteitä historiallisesti merkittävien tapahtumapaikkojen ja rakennusten luona. Museoon voitaisiin sijoittaa pysyvästi myös suosiota saanut Turku palaa -näyttely.

”Turun kauppakamarin matkailuvaliokunta pitää museohanketta merkittävänä uutena vetovoimatekijänä Turun matkailulle. Uuden museon perustamisen myötä on mahdollisuus rakentaa ainutlaatuinen uutta teknologiaa hyödyntävä museo, joka voidaan toteuttaa vuorovaikutteisena”, kertoo johtaja Paula Virri Turun kauppakamarista.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Liikennekäytävävaltuuskunta toivoo nopeaa etenemistä Helsinki–Turku-raideyhteyden kehittämisessä2.10.2018 12:00Tiedote

Liikennekäytävävaltuuskunta muistuttaa, että hyvin alkuun päässyttä Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämishanketta on vietävä määrätietoisesti eteenpäin, ja sen toteutuminen on varmistettava mahdollisimman nopeassa aikataulussa. Valtuuskunta edellyttää, että Espoon ja Salon välisen oikoradan ratasuunnitelman tekeminen aloitettaisiin mahdollisimman pian ja Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämiseen tarvittavat investointipäätökset tehtäisiin seuraavan hallituskauden aikana.