Historian museo Vanhaan kaupunkiin – tukisi keskustavisiota

Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan mielestä Turkuun toteutettava Historian museo pitäisi sijoittaa Turun Vanhan kaupungin alueelle Vanhan Suurtorin ja Turun Tuomiokirkon läheisyyteen. Valiokunta perustelee museon sijoittamista Vanhaan kaupunkiin alueen suurella matkailupotentiaalilla.

Turun kauppakamarin matkailuvaliokunta katsoo, että paras sijaintipaikka Historian museolle on vanhan kaupungin alue Suurtorin läheisyydessä. Kuva: Turun kauppakamari

Turun kauppakamarin matkailuvaliokunta näkee, että museon sijoittaminen Vanhaan kaupunkiin tukisi alueen kehittymistä historiallisesti kiinnostavalla tavalla.

Matkailuvaliokunnan puheenjohtaja Tuija Suominen-Åkerlund muistuttaa, että Vanhan kaupungin alueen matkailullinen potentiaali on suuri, ja Turun keskustavisiotyössä onkin lähdetty voimakkaasti alueen matkailullisesta kehittämisestä sekä Käsityöläismuseon, Vanhan Suurtorin ja Tuomikirkon ympäristön kytkemisestä yhdeksi historialliseksi alueeksi.

”Museon sijoittaminen Vanhan kaupungin alueelle tukee alueen kehittymistä matkailullisesti vetovoimaiseksi kokonaisuudeksi historiallisesti kiinnostavalla tavalla”, Suominen-Åkerlund kiteyttää.

Matkailuvaliokunta ehdottaa myös, että museo voitaisiin toteuttaa mobiilisti siten, että eri puolilla kaupunkia voisi sijaita mobiileja näyttelypisteitä historiallisesti merkittävien tapahtumapaikkojen ja rakennusten luona. Museoon voitaisiin sijoittaa pysyvästi myös suosiota saanut Turku palaa -näyttely.

”Turun kauppakamarin matkailuvaliokunta pitää museohanketta merkittävänä uutena vetovoimatekijänä Turun matkailulle. Uuden museon perustamisen myötä on mahdollisuus rakentaa ainutlaatuinen uutta teknologiaa hyödyntävä museo, joka voidaan toteuttaa vuorovaikutteisena”, kertoo johtaja Paula Virri Turun kauppakamarista.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Loimaan seutu tarvitsee luonnontieteellistä osaamista8.6.2018 12:46Tiedote

Loimaan kauppakamariosasto pitää luonnontiedelukion erityisluvan hakemista Loimaalle perusteltuna ja merkittävänä asiana seutukaupungin yrityksille ja elinkeinoelämälle. Kauppakamariosasto lausui toukokuussa puoltavasti Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymän hakeman luonnontiedelukion koulutustehtävän puolesta. Osasto toteaa lausunnossaan, että alueen yritykset ja elinkeinoelämä tarvitsevat tulevaisuudessa yhä enemmän vahvaa luonnontieteellistä osaamista ja työvoimaa. Erityisesti Loimaan seudun kansainväliset korkean teknologian teollisuusyritykset vaativat toiminnan jatkuvan kehittymisen turvaamiseksi tulevaisuudessa vieläkin vankempaa erityisosaamista luonnontieteiden saralla. Osaston asiamies Niina Nurmi muistuttaa Loimaan merkittävästä sijainnista Turun, Tampereen ja Helsingin muodostaman kasvukolmion keskiössä. Alueellisen osaamisen kehittäminen luo yhä vahvempaa yhteyttä ja sidoksia kasvukolmion kärkiin ja koko yhteiskuntaan. Kasvunäkymät ovat myös hyvät. ”Varsinais-Suomen positiivi

Turun kauppakamarin toimitusjohtajaksi Kaisa Leiwo7.2.2018 15:21Tiedote

Turun kauppakamarin vt. toimitusjohtajana viime marraskuusta alkaen toiminut kauppatieteiden lisensiaatti Kaisa Leiwo jatkaa tästä eteenpäin Turun kauppakamarin toimitusjohtajana. Kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihkon mukaan päätös oli selkeä. ”Hallitus on ollut tyytyväinen Leiwon toimintaan vt. toimitusjohtajana ja halusi näin vakinaistaa hänet”, Rihko kertoo. Kaisa Leiwo aloitti marraskuussa vt. toimitusjohtajana kauppakamarin entisen toimitusjohtajan Minna Arven siirryttyä Turun kaupunginjohtajan tehtäviin. Leiwo on iloinen saamastaan luottamuksesta. ”Olen tehnyt työtäni vt. toimitusjohtajana täydellä innolla, ja on hienoa jatkaa työtä koko alueen elinkeinoelämän menestyksen eteen Turun kauppakamarin toimitusjohtajana”, hän sanoo. Leiwo on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Isännöintiliitossa, Kiinteistöliitossa ja Turun kauppakorkeakoulussa.