Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Historioitsija Mauri Karvonen tutkii uutuuskirjassaan kotimaisia kummituksia ja synkkiä ihmiskohtaloita

Miksi henkilökunta ei jää mielellään siivoamaan tamperelaista Hatanpään kartanoa iltaisin? Siirtääkö poltergeist tavaroita helsinkiläisellä Hotelli Seurahuoneella? Historioitsija Mauri Karvonen (FM) tutkii uutuuskirjassaan kotimaisia kummituksia ja synkkiä ihmiskohtaloita.

Jyväskyläläinen historioitsija Mauri Karvonen on tehnyt harrastuksestaan ammatin. Uutuuskirjassaan Aavetaloja ja ihmiskohtaloita 2 hän kertoo kartanoiden, linnojen, teattereiden ja muiden tunnettujen rakennusten ja niiden asukkaiden tarinat. Karvosta kiinnostavat lisäksi talojen kummitukset.

”Harrastuksenani on ollut tutkia ja etsiä paikkoja, joissa väitetään kummittelevan. Näiden paikkojen rakennukset, puutarhat, siellä eläneet ihmiset ja heidän tarinansa ovat aina kiehtoneet minua”, Karvonen toteaa.

Aavetaloja ja ihmiskohtaloita 2 vie lukijan tutkimusmatkalle Suomen kiehtovimpiin aavepaikkoihin. Elävästi kuvitettu kirja esittelee erikoisimmat tapahtumat, kiinnostavimmat henkilöt ja karmivimmat tarinat kahdestatoista merkittävästä kohteesta kymmeneltä paikkakunnalta ympäri maan.

"Tehtäväni ei ole todistaa yliluonnollisen olemassaoloa, vaan tutkia rajatiedon ilmiöitä historiantutkimuksen näkökulmasta. Teen työtäni rakkaudesta historian arvoituksiin", Karvonen kommentoi.

Aavetaloja ja ihmiskohtaloita 2 -kirjassa mukana olevat kohteet:

Kouvola: Anjalan kartano
Tampere: Hatanpään kartano ja Laukon kartano
Helsinki: Herttoniemen kartano ja Hotelli Seurahuone
Joensuu: Joensuun kaupungintalo
Masku: Kankaisten kartano
Kristiinankaupunki: Kristiinankaupunki kokonaisuudessaan
Kuopio: Kuopion kaupunginmuseot
Oulu: Oulun linna
Jyväskylä: Toivolan vanha piha
Eurajoki: Vuojoen kartano

Kirja on arvostelu- ja käsittelyvapaa 14.6.2018

Mauri Karvosen haastattelupyynnöt, kirjan vedokset ja lisätiedot:
adele.couavoux@otava.fi  p. 045 142 5272

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Aavetaloja ja ihmiskohtaloita –kirjasarjan ensimmäinen osa ilmestyi kesäkuussa 2016.