Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Historioitsija Mauri Karvonen tutkii uutuuskirjassaan kotimaisia kummituksia ja synkkiä ihmiskohtaloita

Miksi henkilökunta ei jää mielellään siivoamaan tamperelaista Hatanpään kartanoa iltaisin? Siirtääkö poltergeist tavaroita helsinkiläisellä Hotelli Seurahuoneella? Historioitsija Mauri Karvonen (FM) tutkii uutuuskirjassaan kotimaisia kummituksia ja synkkiä ihmiskohtaloita.

Jyväskyläläinen historioitsija Mauri Karvonen on tehnyt harrastuksestaan ammatin. Uutuuskirjassaan Aavetaloja ja ihmiskohtaloita 2 hän kertoo kartanoiden, linnojen, teattereiden ja muiden tunnettujen rakennusten ja niiden asukkaiden tarinat. Karvosta kiinnostavat lisäksi talojen kummitukset.

”Harrastuksenani on ollut tutkia ja etsiä paikkoja, joissa väitetään kummittelevan. Näiden paikkojen rakennukset, puutarhat, siellä eläneet ihmiset ja heidän tarinansa ovat aina kiehtoneet minua”, Karvonen toteaa.

Aavetaloja ja ihmiskohtaloita 2 vie lukijan tutkimusmatkalle Suomen kiehtovimpiin aavepaikkoihin. Elävästi kuvitettu kirja esittelee erikoisimmat tapahtumat, kiinnostavimmat henkilöt ja karmivimmat tarinat kahdestatoista merkittävästä kohteesta kymmeneltä paikkakunnalta ympäri maan.

"Tehtäväni ei ole todistaa yliluonnollisen olemassaoloa, vaan tutkia rajatiedon ilmiöitä historiantutkimuksen näkökulmasta. Teen työtäni rakkaudesta historian arvoituksiin", Karvonen kommentoi.

Aavetaloja ja ihmiskohtaloita 2 -kirjassa mukana olevat kohteet:

Kouvola: Anjalan kartano
Tampere: Hatanpään kartano ja Laukon kartano
Helsinki: Herttoniemen kartano ja Hotelli Seurahuone
Joensuu: Joensuun kaupungintalo
Masku: Kankaisten kartano
Kristiinankaupunki: Kristiinankaupunki kokonaisuudessaan
Kuopio: Kuopion kaupunginmuseot
Oulu: Oulun linna
Jyväskylä: Toivolan vanha piha
Eurajoki: Vuojoen kartano

Kirja on arvostelu- ja käsittelyvapaa 14.6.2018

Mauri Karvosen haastattelupyynnöt, kirjan vedokset ja lisätiedot:
adele.couavoux@otava.fi  p. 045 142 5272

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Aavetaloja ja ihmiskohtaloita –kirjasarjan ensimmäinen osa ilmestyi kesäkuussa 2016.

Katja Kallion Valkokangastuksia tarjoaa valloittavia ja omaperäisiä huomioita elokuvista ja elämästä7.2.2019 13:06:00Tiedote

”Elokuvateatteri on aina ollut turvasatama niille, jotka tuntevat yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta”, sanoo kirjailija, elokuvakirjoittaja Katja Kallio. Valkokangastuksia kuvaa hänen omaa matkaansa kauas muista ihmisistä elokuvateatterin turvaan, ja sieltä takaisin muiden joukkoon. Kirja on täynnä omaperäisiä huomioita elokuvista, tv-sarjoista ja elämästä.

Anna-Reetta Sipilä Otava Oppimisen palvelujen liiketoimintapäälliköksi7.2.2019 10:00:30Tiedote

Anna-Reetta Sipilä (KM) on nimitetty Otava Oppimisen palvelujen liiketoimintapäälliköksi vastuualueenaan alakoulu ja esiopetus. Hän aloittaa tehtävässään 4.3. Sipilä siirtyy Otavaan Edukustannukselta kustannuspäällikön tehtävästä. ”On todella hienoa, että saamme Anna-Reetan joukkoomme. Hänen osaamisensa ja asenteensa täydentävät hienosti Oppimisen palveluiden kokonaisuutta. Odotan innolla, että yhteinen tekemisemme pääsee vauhtiin”, sanoo Otava Oppimisen palveluiden kustannusjohtaja Teuvo Sankila. ”Olo on motivoitunut ja innostunut! Otavalla yhdistyvät hienolla tavalla paitsi kyky tuottaa ammattimaisia palveluita koulujen tarpeisiin myös tahto auttaa oppilaita ja opettajia tulevaisuuden muutoksissa. Se inspiroi ja tuo hyvää potkua tekemiseen”, iloitsee Anna-Reetta Sipilä. Samassa yhteydessä Otava Oppimisen palveluissa liiketoimintapäälliköiksi nimitetään Eeva Lahdenmäki vastuualueenaan lukio ja toinen aste, Inka Hedman vastuualueenaan yläkoulu ja ruotsinkielinen kustantaminen sekä Mari