HITAS-ASUNTOJA SUKUPOLVIEN KORTTELIIN JÄTKÄSAAREEN

Tiedote 29.11.2016. Helsingin Jätkäsaareen tulevaan Sukupolvien kortteliin on valmistumassa Asuntosäätiön hitas-asuntoja. Kortteli on suunniteltu eri-ikäisten ja eri tavalla asuvien ihmisten toiveita kuunnellen ja sen rakennuttajina ovat Setlementtiasunnot, Asuntosäätiö ja HOAS. Kokonaisuudessaan kortteli valmistuu vuoden 2017 alkupuolella.

Jätkäsaareen nouseva sukupolvien kortteli tuo uusia tuulia suomalaiseen kaupunkiasumiseen. Kyläyhteisöhenkeä herättelevä malli yhdistää eri-ikäiset ja erilaiset ihmiset samaan pihapiiriin. Vuonna 2010 alkaneessa kehitystyössä ovat olleet mukana monialaisen yritysjoukon lisäksi Aalto-yliopisto, Tekes, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA, Ympäristöministeriö ja Helsingin kaupunki. Itse kortteli muodostuu Asuntosäätiön Asunto Oy Helsingin Hyväntoivonpuiston, Setlementtiasuntojen ja HOASin taloista, joissa on yhteensä 262 asuntoa. Omalta osaltaan korttelin asujaimiston monipuolisuutta tukee Asuntosäätiön kortteliin rakennuttamat 47 hitas-asuntoa, joiden koot vaihtelevat 34 neliön yksiöistä aina 143 neliöiseen ylimmän kerroksen viisi huonetta käsittävään kotiin.

Jätkäsaaren Sukupolvienkorttelissa yhteisöllisyys on tiloja, yhteinen piha, yhteistä tekemistä ja tapahtumia. Kukin voi elää vapaasti omaa elämäänsä, mutta kenenkään ei tarvitse olla yksin ja korttelista löytyykin tiloja monenlaiseen vapaa-aikaan ja tekemiseen. Rakennusten läpi kulkee esteetön reitti, jota pitkin pääsee suurimmaksi osaksi sisäkautta korttelin yhteisiin tiloihin. Yhteiset tilat ovat Setlementtiasuntojen talossa, ensimmäisessä kerroksessa ja jokainen kolmesta talosta toimii omanaan toisesta kerroksesta ylöspäin. Korttelin piha on myös asukkaiden yhteinen. Sen viihtyisyyteen panostetaan niin ikään vahvasti.

Sukupolvienkorttelin viimeisimpänä valmistuvaan taloon, Jätkäsaaren Setlementtiasuntoihin, asukkaat pääsevät muuttamaan maaliskuun alussa. Tuolloin myöskin koko korttelin yhteistilat tulevat käyttöön. Piha valmistunee toukokuun aikana. Sukupolvienkorttelissa aloittaa talojen valmistuttua korttelivalmentaja, joka auttaa, tukee ja kannustaa asukkaita yhteisen tekemisen löytämisessä ja ylläpitämisessä. Korttelissa voidaan järjestää myös erilaisia tapahtumia, luentoja ja juhlia, joiden järjestämisessä korttelivalmentaja on apuna.

- Kohteemme kaikki asunnot on myyty ja toivomme, että asukkaat jatkossa kehittävät aktiivisesti korttelin toimintaa, toteaa Asuntosäätiön toimitusjohtaja Esa Kankainen.

Asunto Oy Helsingin Hyväntoivonpuiston suunnittelusta on vastannut Arkkitehtitoimisto Hedman & Matomäki Oy, rakennusteknisistä töistä NCC Rakennus Oy ja LVIS-urakasta Amplit Oy.

Lisätietoja:

- Esa Kankainen, toimitusjohtaja, Asuntosäätiö sr, 020 161 2460 esa.kankainen@asuntosaatio.fi

www.sukupolvienkortteli.fi

Asuntosäätiö on alueiden ja monipuolisen asuntotuotannon kehittämiseen erikoistunut rakennuttaja ja kiinteistöjen omistaja. Se rakennuttaa vuosittain noin 500 asuntoa erityyppisillä omistusmuodoilla. Konserni on Suomen neljänneksi suurin asuinkiinteistöjen omistaja ja sillä on tällä hetkellä lähes 170 000 asuntoa, joista pääosa on asumisoikeutta.

SUKUPOLVIEN KORTTELISSA VUODEN PARHAAT ARA -NELIÖT19.1.2017 14:00Tiedote

Helsingin Jätkäsaareen on valmistumassa ainutlaatuinen Sukupolvienkortteli, jolle Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus, ARA on myöntänyt asuntorakentamisen tunnustuspalkinnon. Asuntosäätiö on ollut mukana kehitystyössä ja rakennuttanut kortteliin hitas-asuntoja. Korttelin yhteisöllisyyttä korostava konsepti edustaa uutta ajattelua Suomessa ja sopii erinomaisesti Asuntosäätiön tavoitteisiin tuottaa hyvä koti kaikille. Tunnustus luovutettiin ARA-päivässä Helsingissä 19.1.