Hitiksi muodostunut punalapputuotteiden ilta-ale jo viisi vuotta – näitä hävikkiruokia kaupasta pelastetaan
S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) vanhaksi menossa olevia tuotteita on punalaputettu systemaattisesti jo yli 10 vuoden ajan. Henkilöstön aloitteesta lähtenyt punalaputettujen tuotteiden -60 % ilta-ale puolestaan vakiintui valtakunnalliseksi käytännöksi viisi vuotta sitten.
”Viime vuonna asiakkaamme ostivat noin 87 miljoonaa punalaputettua tuotetta. Eniten hävikkiuhan alta pelastetaan kaupoissamme muun muassa pakattuja kala- ja lihatuotteita, kuten lohifileetä tai jauhelihaa, sekä paistopistetuotteita, kuten riisipiirakoita, croissantteja ja lihapasteijoita”, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Yleinen hintatason nousu näkyy myös siinä, että erilaiset hävikkituotteet tekevät nyt entistäkin paremmin kauppansa.
”Asiakkaistamme valtaosa kertoo ostavansa punalaputettuja tuotteita hinnan vuoksi eli säästääkseen ruokakuluissa, mutta yhä useampi valitsee punalapputuotteen myös ekologisista syistä ja osallistuakseen konkreettisella tavalla hävikin hillitsemiseen”, Päällysaho sanoo.
Punalappujen lisäksi S-ryhmän ruokakaupoissa on käytössä monia muitakin hävikinhallinnan keinoja. Esimerkiksi 11 alueosuuskaupassa on käytössä kiinteään hintaan myytäviä hävikkilaatikoita, joihin kootaan muun muassa hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia tai parasta ennen -päivämäärää lähestyviä leipiä. Vuonna 2021 hävikkilaatikoiden avulla vähennettiin yhteensä yli 500 000 kiloa hedelmä- ja leipähävikkiä.
Datapohjainen tilaaminen vähentää huteja
Hävikin minimoiminen on jatkuvaa työtä, josta merkittävä osa tapahtuu asiakkaille näkymättömissä. S-ryhmän ruokakaupoissa on käytössä yhteinen ennustepohjainen tilausjärjestelmä.
”Tärkeintä on menekin ennustaminen datan kautta, eli tilataan tuotteita sen verran, mitä myydään. Tämä on jatkuvaa tasapainoilua. Tilauksia ja saldoja ja jokaista hävikkiin kirjattua grammaa seurataan, jotta tiedämme mistä hävikkiä syntyy”, kertoo aluepäällikkö Annina Kallinen osuuskauppa Varuboden-Oslasta.
Osuuskauppa Varuboden-Oslassa hävikin hallinnassa on pidetty tiukkaa linjaa jo vuosia ja hävikin osuus on saatu osuuskaupan alueella nipistettyä keskimäärin 1,8 prosenttiin marketkaupan kokonaismyynnistä. Punalaputetut sekä hävi- ja leipistuotteet ovat suosittuja. Pelkästään hävilaatikoilla ja leipispusseilla on saatu markettien biojäteluku puolittumaan. Hintatason noustessa hävikki on yhä tarkemmin suurennuslasin alla.
“Seuraamme aiempaakin tarkemmin tuotteiden menekkiä, ja ns. hyllynlämmittäjät saavat lähteä. Tietyt tuotteet voivat olla valikoimissa myös kausittain, silloin kun niille on aitoa kysyntää”, VBO:n Kallinen pohtii. VBO toimii Itä- ja Länsi-Uudellamaalla sekä Ahvenanmaalla.
Kaupparyhmän tavoitteena hävikin puolittaminen
S-ryhmän tavoitteena on edetä kohti hävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Koko S-ryhmän tasolla markettien ruokahävikki on vähentynyt 18 prosenttia vuodesta 2014.
Hävikinhallinta on keskeistä marketkaupan lisäksi myös muilla S-ryhmän toimialoilla. Myös ravintoloiden ja hotellien hävikki on laskussa. Hävikkityöhön haetaan apua myös tekniikasta: ravintoloissa testikäytetään biovaakoja, joka antaa palautetta ja luo dataa ravintolassa syntyneestä hävikistä. Lisäksi osa ABC-ravintoloista ja S-ryhmän ravintoloista käyttää ruoan pelastuspalvelu ResQ Clubia ja viime vuonna palvelun kautta pelastettiin lähes 100 000 ruoka-annosta.
”Merkittävä osa Suomen ruokahävikistä on peräisin kotitalouksista. Jokainen meistä voi vaikuttaa ruokahävikin vähentämiseen omilla valinnoillaan ja huolehtia siitä, että kaikki kotiin ostettu ruoka tulisi syödyksi – niin hävikkiuhan alta pelastetut kuin täyteen hintaan ostetutkin tuotteet”, Päällysaho toteaa.
Kutsu median edustajille: Jo kymmenettä kertaa järjestettävää Hävikkiviikkoa vietetään 12.-18.9.2022. SOK toteuttaa yhdessä Kuluttajaliiton ja Motivan kanssa Hävikkiviikon päätapahtuman, ”Täysi Kymppi! – Hävikkiratkaisut nyt ja tulevaisuudessa” -webinaarin keskiviikkona 14.9. klo 9–11.30. Webinaarin teemana ovat erilaiset keinot tukea kotitalouksia oman ruokahävikin vähentämisessä. Lisätiedot ja ilmoittautuminen 12.9. mennessä täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, sampo.paallysaho@sok.fi, puh. 010 7680665
Webinaariin liittyvät asiat: Iida Lehtimäki, vastuullisuusasiantuntija, S-ryhmän marketkauppa, iida.m.lehtimaki@sok.fi, puh. 010 7681074
Varuboden-Oslan hävikkityö: Annina Kallinen, aluepäälikkö, VBO, annina.kallinen@sok.fi, puh. 010 762 6368
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän myynti kasvoi alkuvuonna – marketkaupan veto jatkui vahvana12.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 3 311,6 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 3,0 prosenttia.
Kampin kansainvälinen huippuhotelli Radisson Blu Royal uudistuu – tavoitteena Helsingin halutuin tapahtumahotelli10.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Helsingin Kampissa sijaitseva Radisson Blu Royal Hotel uudistuu. Uudistusten tavoitteena on tehdä Radisson Blu Royalista Helsingin keskustan halutuin tapahtumahotelli. Hotelli sulkeutuu uudistustöiden ajaksi toukokuun alussa ja avautuu uudistettuna syksyllä 2025.
Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.
Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.
S-ryhmä ja Foodora pilotoivat ruokakaupan pikatoimituksia Kuopiossa ja Oulussa8.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Salen valikoiman kotiinkuljetuksia testataan Osuuskauppa Peeässässä ja Osuuskauppa Arinassa kevään ja kesän ajan. Tarkoituksena on testata palvelua avoimin mielin ja nähdä, miten asiakkaat uuteen kotiinkuljetuspalveluun suhtautuvat ja millaista kysyntää palvelulla on.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme