Hiv-kotitesti markkinoilla puoli vuotta – odotukset täyttyneet

Hiv-kotitesti on ollut Suomessa kuluttajien saatavilla puolen vuoden ajan. Käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä testin helppouteen ja nimettömyyteen. Testiin liittyy myös huolenaiheita, joista Hivpoint keskustelee valtakunnallisilla Sairaanhoitajapäivillä 21.-22.3.

Hiv-kotitesti. Kuvaaja Hivpoint.

”Käyttäjät ovat löytäneet testin hyvin, kertoo Hivpointin suunnittelija, sairaanhoitaja Sanna Salo. Hivpointin ja apteekkien kautta testejä on myyty useampi sata kuukausittain. Uudelle matalan kynnyksen testausvaihtoehdolle on siis ollut selkeä tarve.”

Viime vuoden aikana Hivpoint keräsi hiv-kotitestin käyttökokemuksia. Tutkimukseen valikoituneet käyttäjät kokivat testin hyväksi ja helpoksi vaihtoehdoksi. Kotitestiä kokeilleet arvelivat voivansa käyttää sitä tulevaisuudessakin, koska testauspaikkoihin voi olla hankala hakeutua aukioloaikojen tai pitkien välimatkojen takia. Lisäksi kaikkialla ei ole mahdollista saada testiä nimettömästi. Henkilöillä oli myös kokemuksia siitä, että testiä ei ole saanut pyynnöstä huolimatta. Seksitautitesteihin hakeutumiseen voi myös liittyä häpeää, jolloin kotitestin tekeminen koetaan helpommaksi.

Kahdeksan kymmenestä testiä kokeilleesta käyttäisi sitä jatkossakin. Käyttäjätutkimuksessa ilmeni myös huoli positiivisen testituloksen saamisesta yksin.

”Positiivisen tuloksen sattuessa olisi hyvä olla joku, joka pystyy ohjaamaan eteenpäin, ettei jää yksin,” kertoo testiä kokeillut.

”Tämä on ollut meille tärkeä kehityskohde,” Sanna Salo jatkaa. ”Hivpointin puhelin- ja chat-palveluista saa neuvoja hiv-kotitestin tekemiseen ja tukea positiivisen testituloksen jälkeen. Olemme myös pyrkineet kertomaan laajalle joukolle terveysalan ammattilaisia testistä. Jokaisen hoitotyössä toimivan pitää olla valmis kohtaamaan hiv-tartunnan saanut. Positiivisen hiv-testituloksen saanut voi kävellä sisään omalle terveysasemalle minä tahansa päivänä.”

On tärkeää saada tieto mahdollisesta hiv-tartunnasta, jotta lääkitys voidaan aloittaa. Lääkityksen avulla elämää voi jatkaa tavalliseen tapaan, eikä hiv lyhennä elinajan odotetta. Lääkehoito vähentää uusia hiv-tartuntoja, koska lääkkeet estävät jatkotartunnat myös seksissä ilman kondomia.

Hivpointin pisteellä 3k29 voi keskustella hiv-kotitestiin ja hiv-hoitotyöhön liittyvistä kysymyksistä Sairaanhoitajapäivien ajan 21.-22.3. Hivpointin asiantuntijat esittelevät hiviä ennaltaehkäisevää lääkitystä prepiä ja jälkiehkäisylääkitys pepiä tapahtuman Klinikkalavalla torstaina 21.3. klo 14. Sairaanhoitajapäivät on hoitotyön suurin vuotuinen koulutustapahtuma.

Lisätietoa:

Sairaanhoitaja, seksuaaliterapeutti Sanna Salo, sanna.salo@hivpoint.fi, 0207 465 722.
Toimitusjohtaja Jukka Keronen, jukka.keronen@hivpoint.fi, 040 564 8814.

Hiv-kotitesti. Kuvaaja Hivpoint.
Hiv-kotitesti. Kuva Hivpoint.
Hiv-kotitesti käytössä. Kuvaaja Mikko Rasila.

Hiv-säätiön ylläpitämän Hivpointin (ent. Hiv-tukikeskus) tarkoituksena on hiv-tartuntojen ennaltaehkäiseminen, tartunnan saaneiden, tartunnasta huolestuneiden ja heidän läheisten tukeminen sekä hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksien edistäminen.

Hivpoint toivottaa hiv-estolääkityksen tervetulleeksi - prepin käytöstä nyt kansallinen ohjeistus ja edullisemmat rinnakkaisvalmisteet markkinoille17.4.2019 06:00:00 EESTTiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen uusi ohje suosittaa hiv-estolääkitystä henkilöille, joilla on korkea riski saada hiv-tartunta. Prep-estolääke on osana kokonaisvaltaista ennaltaehkäisyä vähentänyt hiv-tartuntoja kaikissa maissa, joissa se on saatavilla. Oikein käytettynä lääkitys antaa jopa 99 prosentin suojan hiv-tartuntoja vastaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtama kansallinen hiv- ja hepatiittiasiantuntijaryhmä julkaisee koko Suomen terveydenhuoltoa koskevan suosituksen prep-hoidosta tänään 17.4.2019.