HKLHKL

HKL hankkii kolme kaupunkipyöräasemaa varikoilleen

HKL:n raitiovaunuvarikoille Koskelaan ja Vallillaan sekä Roihupellon metrovarikolle asennetaan kaupunkipyöräasemat, jotta henkilökunnalla olisi mahdollisuus saapua töihin kaupunkipyörillä.

Asemat sijoitellaan HKL:n henkilökunnan tarpeiden mukaan, mutta ne toimivat osana kaupunkipyöräjärjestelmää.

- Työntekijät ovat pitkään toivoneet mahdollisuutta saapua töihin kaupunkipyörillä. Vastuullisena työnantajana HKL haluaa tarjota tähän mahdollisuuden ja tukea työntekijöiden hyvinvointia ja joukkoliikenteen käyttöä työmatkoissa, kertoo HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen.

Yritykset voivat omalla kustannuksellaan hankkia kaupunkipyöräaseman haluamalleen paikalle, kunhan asema on kaikkien käytettävissä.

- Toivomme, että asemat saadaan paikalleen elokuun loppuun mennessä, mutta tarkkaa päivämäärä meillä ei vielä ole. Ehkä tämä toimii myös esimerkkinä muille yrityksille ja toimijoille. Espoossa pari yritystä on jo hankkinut oman aseman suoraan CityBike Finlandin kautta, kertoo Mäkinen.

Jokaista uutta asemaa kohden lisätään myös pyörien määrää. Jos asennettavalla asemalla on 20 pyöräpaikkaa, lisätään pyöriä kymmenen koko järjestelmään. Yhteensä pyöriä saadaan 30 lisää.

- Vaikka asemat on hankittu juuri HKL:n henkilökuntaa ajatellen palvelevat ne samalla myös esimerkiksi yhteistyökumppaneita, joilla on varikoille asiaa ja tietenkin kaikkia kaupunkilaisia, Mäkinen toteaa.

Projektipäällikkö Samuli Mäkinen (HKL), p. 040 532 3594, samuli.makinen@hel.fi

Service Manager Juha Pitkänen (CityBike Finland Oy), p. 050 558 5446, jpitkanen@citybikefinland.fi

Kaupunkipyöräpalvelusta vastaa Helsingissä Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL ja Espoossa Espoon kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi. Palvelua ylläpitää CityBike Finland ja markkinoinnista, digipalveluista ja asiakassuhteista vastaa HSL. Kaupunkipyörien ja pyöräasemien mainospaikkojen myynnistä vastaa ulkomainosyhtiö Clear Channel.

HKL – kaupungin paras liike.

Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen – tilapäiset liikennejärjestelyt elo–syyskuussa31.7.2019 11:03:50 EESTTiedote

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen tulevien vuosien aikana. Työmaiden läheisyydessä toteutetaan tilapäisiä liikennejärjestelyjä, jotka muuttavat jalankulun, pyöräilyn, moottoriajoneuvoliikenteen ja joukkoliikenteen reittejä rakentamisen aikana. Järjestelyistä kerrotaan tarkemmin Raide-Jokerin verkkosivuilla ja työmaiden läheisyydessä opastein.

Lahdenväylän ylittävän raitiotiesillan rakentaminen aiheuttaa liikennejärjestelyjä runkolinja 550:lle ja moottoriajoneuvoille elokuusta alkaen25.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Maaherrantiellä, Lahdenväylän kohdalla Raide-Jokeri-pikaraitiotielle rakennetaan uusi silta ja vanha silta muutetaan pyöräily- ja jalankulkusillaksi. Lahdenväylän ylittävän uuden raitiotiesillan rakentaminen alkaa elokuussa. Rakentaminen aiheuttaa muutoksia runkolinja 550:n reitteihin ja liikennekatkoksia Lahdenväylälle räjäytysten ajaksi. Joukkoliikenne Lahdenväylän ylittävä silta suljetaan liikenteeltä ja runkolinja 550 siirtyy poikkeusreitille (Hernepellontie–Viikintie– Maaherrantie) 12.8. alkaen. Runkolinja voi palata Lahdenväylän sillan kautta kulkevalle reitilleen arviolta keväällä 2020. Lisätietoa HSL:n liikennetiedotteessa. Moottoriajoneuvot Lahdenväylän liikenne pysäytetään louhintoihin liittyvien räjäytysten ajaksi. Pysäytykset ajoitetaan ruuhka-aikojen ulkopuolelle ja ne alkavat arviolta elokuun puolivälissä. Moottoriajoneuvojen kulku Viikinportinkadulla välillä Viikintie–Viikinportti suljetaan kokonaan elo-lokakuuksi. Jalankulku ja pyöräily Ei vaikutusta.

Huopalahden tunneli suljetaan autoliikenteeltä elokuussa 201924.7.2019 14:57:54 EESTTiedote

Huopalahden aseman alittava tunneli suljetaan autoliikenteeltä elokuusta 2019 arviolta loppuvuoteen 2021 asti. Tunnelia levennetään, jotta sinne mahtuvat tulevaisuudessa pikaraitiotie, muu julkinen liikenne sekä jalankulun ja pyöräilyn väylät. Vaihdot junalaitureiden välillä onnistuvat koko rakentamisen ajan tunnelin kautta. Samoin hissit ja esteettömät reitit ovat käytössä koko ajan. Joukkoliikenne Tunnelin läpi kulkevat runkolinja 550 sekä linjat 41 ja 552 siirtyvät poikkeusreiteille HSL:n syysaikataulujen astuessa voimaan 12.8.2019. HSL tiedottaa joukkoliikenteen poikkeusreiteistä verkkosivuillaan. Vaihdot runkolinjan 550 ja junien välillä on järkevintä tehdä Oulunkylän tai Leppävaaran asemilla. Jalankulku ja pyöräily Jalankulku ja pyöräily Eliel Saarisen tien suuntaisesti on mahdollista koko ajan, mutta reitteihin tulee muutoksia ja ne voivat ajoittain olla nykyistä kapeampia. Myös vaihdot asemalaiturien välillä mahdollistetaan koko ajan, ja hissit ovat käytössä. Jalankulun ja pyör