HKL ja JCDecaux allekirjoittivat pysäkkikatossopimuksen

HKL ja ulkomainosyhtiö JCDecaux allekirjoittivat keskiviikkona yhteistyösopimuksen Helsingin joukkoliikenteen pysäkkikatoksista. Sopimus kattaa katosten suunnittelun, toteutuksen, ylläpidon ja katosten käyttämisen ulkomainontaan 20 vuoden sopimuskauden ajaksi. Matkustajille tämä näkyy mm. peruskorjattavina pysäkkikatoksina ja palvelutason paranemisena.

Sopimuksen allekirjoittivat (vasemmalta) JCDecaux Oy:n toimitusjohtaja Klaus Kuhanen, JCDecaux Oy:n talousjohtaja Tuula Laukkarinen, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski ja HKL:n hallintojohtaja Yrjö Judström.

Yhteistyö Helsingin pysäkkikatoksissa jatkuu niiden nykyisen toimittajan JCDecauxin kanssa. Nykyiset pysäkkikatossopimukset olivat päättymässä, minkä vuoksi HKL kilpailutti yhteistyöjärjestelyn. HKL:n keväällä 2017 järjestämään tarjouskilpailuun saatiin kaksi tarjousta, joista JCDecaux’n tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin.

Sopimukseen sisältyy kaikkien 1456 nykyisen pysäkkikatoksen peruskorjaus. Jo käynnistyneessä urakassa katokset mm. maalataan ja kaikki kuluneet osat vaihdetaan sekä valaistus muutetaan ympäristöystävälliseksi led-valaistukseksi. Tämän vuoden aikana kunnostetaan noin 350 katosta, loppujen kunnostus on aikataulutettu vuosille 2018 ja 2019.

Sopimus antaa mahdollisuuden myös rakentaa vilkkaimmille pysäkeille ns. Premium-pysäkkikatoksia. Tähän katostyyppiin voidaan asentaa uutta teknologiaa ja palveluita, jotka parantavat pysäkkien palvelutasoa. Mahdollista on mm. lisätä pysäkeille pyöräpysäköintiä, langaton verkko tai ylimääräistä sääsuojaa.

HKL tulee tekemään katoskonsepteihin liittyvää kehitystyötään myös yhdessä kaupunkilaisten kanssa ja kaupunkilaisia kuunnellen.

HKL, hallintojohtaja Yrjö Judström, p. 050 559 1902
HKL, projektipäällikkö Jan Koskenmäki, p. 040 130 6987