HKL ja VR-Yhtymä Oy sekä VR Kunnossapito Oy allekirjoittivat sopimuksen metrovaunujen peruskorjauksesta

HKL peruskorjaa 100- ja 200-sarjan metrovaunut. Peruskorjauksen hankintasopimus allekirjoitettiin tarjouskilpailun voittaneen VR-Yhtymä Oy:n ja VR Kunnossapito Oy:n kanssa torstaina 23.5. Vaunut pintakäsitellään VR:n Pieksämäen konepajalla ja muu työ tehdään Helsingin varikolla Ilmalassa.

Hankkeessa peruskorjataan 39 Valmetin/Strömbergin vuosina 1979–1984 valmistamaa M100-metrojuniaa ja 12 Bombardierin vuosina 2000–2001 valmistamaa M200-metrojunaa. Kokonaisuudessaan projekti kattaa siten yhteensä 102 peruskorjattavaa vaunua.

Junien peruskorjauksessa kori pintakäsitellään, matkustajainformaatiojärjestelmä päivitetään ja matkustamon sisustus uudistetaan. Lisäksi M100-metrovaunujen matkustamon avointa tilaa lisätään penkkejä poistamalla, ja junan ohjaamo uudistetaan kokonaisvaltaisesti ajopöytä mukaan lukien. Peruskorjaushakkeeseen sisältyvä M100-sarjan ajoergonomian parannus toteutetaan metrojunankuljettajien toiveiden ja tarpeiden pohjalta.

- Olemme ilahtuneita, että saamme VR-Yhtymä Oy:n kumppaniksemme peruskorjaushankkeen toteutukseen, sanoo HKL:n projektipäällikkö Tuomo Pietilä.

Peruskorjauksen tuotantovaihe alkaa vuoden 2019 syyskuun alussa, ja viimeinen peruskorjattu metrojuna saadaan liikenteeseen 2023.

projektipäällikkö
Tuomo Pietilä
tuomo.pietila@hel.fi

Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen – tilapäiset liikennejärjestelyt elo–syyskuussa31.7.2019 11:03:50 EESTTiedote

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen tulevien vuosien aikana. Työmaiden läheisyydessä toteutetaan tilapäisiä liikennejärjestelyjä, jotka muuttavat jalankulun, pyöräilyn, moottoriajoneuvoliikenteen ja joukkoliikenteen reittejä rakentamisen aikana. Järjestelyistä kerrotaan tarkemmin Raide-Jokerin verkkosivuilla ja työmaiden läheisyydessä opastein.

Lahdenväylän ylittävän raitiotiesillan rakentaminen aiheuttaa liikennejärjestelyjä runkolinja 550:lle ja moottoriajoneuvoille elokuusta alkaen25.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Maaherrantiellä, Lahdenväylän kohdalla Raide-Jokeri-pikaraitiotielle rakennetaan uusi silta ja vanha silta muutetaan pyöräily- ja jalankulkusillaksi. Lahdenväylän ylittävän uuden raitiotiesillan rakentaminen alkaa elokuussa. Rakentaminen aiheuttaa muutoksia runkolinja 550:n reitteihin ja liikennekatkoksia Lahdenväylälle räjäytysten ajaksi. Joukkoliikenne Lahdenväylän ylittävä silta suljetaan liikenteeltä ja runkolinja 550 siirtyy poikkeusreitille (Hernepellontie–Viikintie– Maaherrantie) 12.8. alkaen. Runkolinja voi palata Lahdenväylän sillan kautta kulkevalle reitilleen arviolta keväällä 2020. Lisätietoa HSL:n liikennetiedotteessa. Moottoriajoneuvot Lahdenväylän liikenne pysäytetään louhintoihin liittyvien räjäytysten ajaksi. Pysäytykset ajoitetaan ruuhka-aikojen ulkopuolelle ja ne alkavat arviolta elokuun puolivälissä. Moottoriajoneuvojen kulku Viikinportinkadulla välillä Viikintie–Viikinportti suljetaan kokonaan elo-lokakuuksi. Jalankulku ja pyöräily Ei vaikutusta.

Huopalahden tunneli suljetaan autoliikenteeltä elokuussa 201924.7.2019 14:57:54 EESTTiedote

Huopalahden aseman alittava tunneli suljetaan autoliikenteeltä elokuusta 2019 arviolta loppuvuoteen 2021 asti. Tunnelia levennetään, jotta sinne mahtuvat tulevaisuudessa pikaraitiotie, muu julkinen liikenne sekä jalankulun ja pyöräilyn väylät. Vaihdot junalaitureiden välillä onnistuvat koko rakentamisen ajan tunnelin kautta. Samoin hissit ja esteettömät reitit ovat käytössä koko ajan. Joukkoliikenne Tunnelin läpi kulkevat runkolinja 550 sekä linjat 41 ja 552 siirtyvät poikkeusreiteille HSL:n syysaikataulujen astuessa voimaan 12.8.2019. HSL tiedottaa joukkoliikenteen poikkeusreiteistä verkkosivuillaan. Vaihdot runkolinjan 550 ja junien välillä on järkevintä tehdä Oulunkylän tai Leppävaaran asemilla. Jalankulku ja pyöräily Jalankulku ja pyöräily Eliel Saarisen tien suuntaisesti on mahdollista koko ajan, mutta reitteihin tulee muutoksia ja ne voivat ajoittain olla nykyistä kapeampia. Myös vaihdot asemalaiturien välillä mahdollistetaan koko ajan, ja hissit ovat käytössä. Jalankulun ja pyör