HKL ja VR-Yhtymä Oy sekä VR Kunnossapito Oy allekirjoittivat sopimuksen metrovaunujen peruskorjauksesta

HKL peruskorjaa 100- ja 200-sarjan metrovaunut. Peruskorjauksen hankintasopimus allekirjoitettiin tarjouskilpailun voittaneen VR-Yhtymä Oy:n ja VR Kunnossapito Oy:n kanssa torstaina 23.5. Vaunut pintakäsitellään VR:n Pieksämäen konepajalla ja muu työ tehdään Helsingin varikolla Ilmalassa.

Hankkeessa peruskorjataan 39 Valmetin/Strömbergin vuosina 1979–1984 valmistamaa M100-metrojuniaa ja 12 Bombardierin vuosina 2000–2001 valmistamaa M200-metrojunaa. Kokonaisuudessaan projekti kattaa siten yhteensä 102 peruskorjattavaa vaunua.

Junien peruskorjauksessa kori pintakäsitellään, matkustajainformaatiojärjestelmä päivitetään ja matkustamon sisustus uudistetaan. Lisäksi M100-metrovaunujen matkustamon avointa tilaa lisätään penkkejä poistamalla, ja junan ohjaamo uudistetaan kokonaisvaltaisesti ajopöytä mukaan lukien. Peruskorjaushakkeeseen sisältyvä M100-sarjan ajoergonomian parannus toteutetaan metrojunankuljettajien toiveiden ja tarpeiden pohjalta.

- Olemme ilahtuneita, että saamme VR-Yhtymä Oy:n kumppaniksemme peruskorjaushankkeen toteutukseen, sanoo HKL:n projektipäällikkö Tuomo Pietilä.

Peruskorjauksen tuotantovaihe alkaa vuoden 2019 syyskuun alussa, ja viimeinen peruskorjattu metrojuna saadaan liikenteeseen 2023.

projektipäällikkö
Tuomo Pietilä
tuomo.pietila@hel.fi

Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen14.6.2019 16:06:37 EESTTiedote

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen alkoi 13 kohteessa kesäkuun alussa. Rakentamisella on merkittäviä vaikutuksia pääkaupunkiseudun liikenteeseen. Työmaiden läheisyydessä toteutetaan tilapäisiä liikennejärjestelyjä, jotka muuttavat jalankulun, pyöräilyn, moottoriajoneuvoliikenteen ja joukkoliikenteen reittejä rakentamisen aikana. Järjestelyistä kerrotaan tarkemmin Raide-Jokerin verkkosivuilla ja työmaiden läheisyydessä opastein.