HKL kehittää kantametron asemia

Helsingin kantametron metroasemat Ruoholahdesta itään kehittyvät ja muuttuvat tulevina vuosina entistä miellyttävimmiksi ja palvelevat matkustajia nykyistä kokonaisvaltaisemmin. HKL on käynnistänyt metroasemien kehittämishankkeen, jossa haetaan asemien liiketiloihin erityisesti matkustajien toivomia arkea helpottavia ja viihtyisyyttä lisääviä palveluja. Samalla kehitetään asemien ulkoasua vastaamaan tämän päivän vaatimuksia.

Hakaniemen metroaseman lippuhallin uusittuihin liiketiloihin haetaan nyt vuokralaisia.

- HKL haluaa omistamiensa tilojen kehittämisen kautta olla lisäämässä matkustusviihtyvyyttä koko metrolinjan alueella, kertoo HKL:n toiminnanohjausyksikön johtaja Karoliina Rajakallio.

Paremmat palvelut tuovat läsnäoloa asemille ja lisäävät sitä kautta myös asiakkaiden turvallisuudentunnetta ja matkustamisen ja arjen helppoutta.

- Mahdollisia uusia palveluja metroasemilla voisivat olla esimerkiksi laadukkaat kahvilatilat, erilaiset nopean asioinnin palvelut tai vaikkapa pakettien noutopisteet, kuvailee Rajakallio.

Palvelujen kehittämisen lisäksi Helsingin vanhempia, osin jo lähes 40 vuotta vanhoja metroasemia peruskorjataan erillisen aikataulun mukaisesti. Peruskorjauksen yhteydessä on myös helppo toteuttaa liiketilojen muutokset niin, että matkustajapalvelu paranee tätä kautta. Esimerkiksi Hakaniemen metroaseman torin puoleisen lippuhallin peruskorjauksen ensimmäinen vaihe on juuri valmistunut.

- Näihin liiketiloihin haetaan nyt vuokralaisia, joilla olisi kiinnostusta tuoda mukaan myös oma panoksensa matkustajaviihtyvyyden kehittämiseen, sanoo Rajakallio.

Muiden kantametron asemien osalta on käynnissä palvelujen ja tilojen kehittämisen hankesuunnitelman laatiminen. Hankesuunnitelmaa lähdetään toteuttamaan vuonna 2019.

HKL, toiminnanohjausyksikön johtaja Karoliina Rajakallio, p. 09 310 35920.