HKL

HKL on aloittanut tuotannon esivaiheen

Jaa

HKL:n tuotannon esivaihe länsimetron osuudella on käynnistynyt täysimääräisesti viime viikolla tapahtuneen hallinnan luovuttamisen jälkeen. Esivaihetta tarvitaan, jotta metroliikenteen ja sen tarvitsemien valvonta- ja kiinteistöjärjestelmien mahdollisimman häiriötön toiminta voidaan turvata liikennöinnin käynnistyttyä.

Koivusaaren metroaseman liukuportaat ovat Suomen pisimmät. Niiden nostokorkeus on 33,5 metriä.
Koivusaaren metroaseman liukuportaat ovat Suomen pisimmät. Niiden nostokorkeus on 33,5 metriä.

Länsimetron hallinnan luovutus HKL:lle lokakuun alussa tarkoitti HKL:n valmistelevien töiden käynnistymistä uuden metrolinjan radalla ja asemilla. HKL:n eri yksiköt varmistavat lähiviikkoina lukuisia yksityiskohtia, jotta liikennöinti voidaan aloittaa sujuvasti ja turvallisesti. Muiden töiden lisäksi koko metrolinjalla koeajetaan ensi viikolla keskiviikkoa lukuunottamatta päivittäin.

- Käynnissä oleva tuotannon esivaihe on metroasemien, -radan ja -järjestelmien käytön toimintavarmuuden muodostamisen kannalta erittäin tärkeä. Toistaiseksi esivaiheessa on noussut joitakin puutteita ja häiriöitä, joita HKL ja Länsimetro Oy yhdessä ratkovat matkustajaliikenteen edellytysten synnyttämiseksi. Mitään ylitsepääsemätöntä ei tämän hetken arvion mukaan kuitenkaan näyttäisi olevan edessä. Ensi viikon koeajojen onnistuminen on yksi hyvin ratkaiseva tekijä, kun arvioidaan matkustajaliikenteen alkamisen ajankohtaa, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

HKL:n isännöitäväksi ja valvottavaksi siirtyy kerralla kahdeksan uutta asemaa entisten 17:n lisäksi. Hallinnoitavat alueet ovat kasvaneet huomattavasti niin neliöissä, kuutioissa kuin kilometreissä. Koska lännen asemat ja tunnelit ovat tähän asti olleet rajoitetun liikkumisen työmaa-aluetta, eri henkilöstöryhmät ja alihankkijat ovat aloittaneet työnsä niihin tutustumisella. Esimerkiksi kuljettajien, huoltohenkilöstön ja järjestyksenvalvojien tulee tuntea reitit, taukotilat ja poistumistiet ennen liikennöinnin alkamista.

Länsimetro poikkeaa kantametrosta sekä rakenteeltaan että tekniikaltaan. Radan profiili vaihtelee alamäen- ja ylämäen välillä nykymetroa enemmän ja asemavälit ovat totuttua pidempiä. Tekniset järjestelmät ovat nykyaikaisempia kuin itäosuudella ja automatiikkaa on huomattavasti enemmän. Valvottavan tekniikan määrä asemilla ja tunneleissa kasvaa huimasti. Uutta on myös se, että puolet asemista sijaitsee kauppakeskusten yhteydessä.

Matkaketjun tulee sujua hankaluuksitta siitä lähtien, kun matkustaja astuu aseman ovesta sisään siihen asti, kun hän poistuu määränpääaseman ovesta ulos. Tämä tarkoittaa muun muassa, että asemien ovet aukeavat, hissit ja liukuportaat kulkevat ja järjestyksenvalvojat liikkuvat junissa ja asemilla suunnitelmien mukaan. Lisäksi tulee suunnitella ja varmistaa mm. kaluston huoltotoiminta, asemien siivous, kiinteistöjen huolto, kiinteistötekniikan määräaikaistarkastukset sekä kamera-, lukitus- ja valvontajärjestelmien moitteeton toiminta ennen liikennöinnin alkamista.

Ennen kuin matkustajaliikenne voidaan aloittaa, tulee tuotannon esivaiheessa toteutua yhtenäinen kahden viikon häiriötön jakso sen jälkeen kun matkustajaliikenteen aloittamisen esteet on poistettu ja tarpeelliset testaukset on tehty. Liikenteelle avaaminen edellyttää myös, että riittävä määrä koeajopäiviä on toteutunut onnistuneesti. Matkustajaliikenteen aloituksesta päättää tämän jälkeen HSL.

HKL on koonnut tietoa nyt käynnistyneestä tuotannon esivaiheesta internetsivulleen osoitteeseen www.hkl.fi >Metrolla >Metro uudistuu - https://www.hel.fi/hkl/fi/metrolla/metro-uudistuu/

Katso myös infografiikka, jossa länsimetron rakentamisen ja käyttöönoton kokonaiskuva hahmottuu piirroksen keinoin:https://youtu.be/tsz3KDzNexk

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot:
HKL, toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, p. 040 520 6710

Kuvat

Koivusaaren metroaseman liukuportaat ovat Suomen pisimmät. Niiden nostokorkeus on 33,5 metriä.
Koivusaaren metroaseman liukuportaat ovat Suomen pisimmät. Niiden nostokorkeus on 33,5 metriä.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HKL
HKL
PL 1400
00099 HELSINGIN KAUPUNKI

(09) 310 1071http://www.hkl.fi

HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä. HKL – kaupungin paras liike.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HKL

Raide-Jokerin muusikot tuovat joulumieltä 550-bussin matkustajille – joululaulutempausta voi seurata myös Twitterin kautta11.12.2017 13:20Tiedote

Pikaraitiotie Raide-Jokerin rakentamisprojektin työntekijöistä koostuva kvartetti esittää joululauluja 550-linjan busseissa keskiviikkona 13.12.2017 kahden tunnin ajan, klo 13–15. Joululaulutempausta on mahdollista seurata myös Twitterin kautta. Pikaraitiotie Raide-Jokeri korvaa poikittaisliikenteen 550-bussilinjan 2020-luvun alkupuolella.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme