HKL on aloittanut tuotannon esivaiheen
Länsimetron hallinnan luovutus HKL:lle lokakuun alussa tarkoitti HKL:n valmistelevien töiden käynnistymistä uuden metrolinjan radalla ja asemilla. HKL:n eri yksiköt varmistavat lähiviikkoina lukuisia yksityiskohtia, jotta liikennöinti voidaan aloittaa sujuvasti ja turvallisesti. Muiden töiden lisäksi koko metrolinjalla koeajetaan ensi viikolla keskiviikkoa lukuunottamatta päivittäin.
- Käynnissä oleva tuotannon esivaihe on metroasemien, -radan ja -järjestelmien käytön toimintavarmuuden muodostamisen kannalta erittäin tärkeä. Toistaiseksi esivaiheessa on noussut joitakin puutteita ja häiriöitä, joita HKL ja Länsimetro Oy yhdessä ratkovat matkustajaliikenteen edellytysten synnyttämiseksi. Mitään ylitsepääsemätöntä ei tämän hetken arvion mukaan kuitenkaan näyttäisi olevan edessä. Ensi viikon koeajojen onnistuminen on yksi hyvin ratkaiseva tekijä, kun arvioidaan matkustajaliikenteen alkamisen ajankohtaa, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.
HKL:n isännöitäväksi ja valvottavaksi siirtyy kerralla kahdeksan uutta asemaa entisten 17:n lisäksi. Hallinnoitavat alueet ovat kasvaneet huomattavasti niin neliöissä, kuutioissa kuin kilometreissä. Koska lännen asemat ja tunnelit ovat tähän asti olleet rajoitetun liikkumisen työmaa-aluetta, eri henkilöstöryhmät ja alihankkijat ovat aloittaneet työnsä niihin tutustumisella. Esimerkiksi kuljettajien, huoltohenkilöstön ja järjestyksenvalvojien tulee tuntea reitit, taukotilat ja poistumistiet ennen liikennöinnin alkamista.
Länsimetro poikkeaa kantametrosta sekä rakenteeltaan että tekniikaltaan. Radan profiili vaihtelee alamäen- ja ylämäen välillä nykymetroa enemmän ja asemavälit ovat totuttua pidempiä. Tekniset järjestelmät ovat nykyaikaisempia kuin itäosuudella ja automatiikkaa on huomattavasti enemmän. Valvottavan tekniikan määrä asemilla ja tunneleissa kasvaa huimasti. Uutta on myös se, että puolet asemista sijaitsee kauppakeskusten yhteydessä.
Matkaketjun tulee sujua hankaluuksitta siitä lähtien, kun matkustaja astuu aseman ovesta sisään siihen asti, kun hän poistuu määränpääaseman ovesta ulos. Tämä tarkoittaa muun muassa, että asemien ovet aukeavat, hissit ja liukuportaat kulkevat ja järjestyksenvalvojat liikkuvat junissa ja asemilla suunnitelmien mukaan. Lisäksi tulee suunnitella ja varmistaa mm. kaluston huoltotoiminta, asemien siivous, kiinteistöjen huolto, kiinteistötekniikan määräaikaistarkastukset sekä kamera-, lukitus- ja valvontajärjestelmien moitteeton toiminta ennen liikennöinnin alkamista.
Ennen kuin matkustajaliikenne voidaan aloittaa, tulee tuotannon esivaiheessa toteutua yhtenäinen kahden viikon häiriötön jakso sen jälkeen kun matkustajaliikenteen aloittamisen esteet on poistettu ja tarpeelliset testaukset on tehty. Liikenteelle avaaminen edellyttää myös, että riittävä määrä koeajopäiviä on toteutunut onnistuneesti. Matkustajaliikenteen aloituksesta päättää tämän jälkeen HSL.
HKL on koonnut tietoa nyt käynnistyneestä tuotannon esivaiheesta internetsivulleen osoitteeseen www.hkl.fi >Metrolla >Metro uudistuu - https://www.hel.fi/hkl/fi/metrolla/metro-uudistuu/
Katso myös infografiikka, jossa länsimetron rakentamisen ja käyttöönoton kokonaiskuva hahmottuu piirroksen keinoin:https://youtu.be/tsz3KDzNexk
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
HKL, toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, p. 040 520 6710
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 55250
00099 Helsingin kaupunki
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä. HKL – kaupungin paras liike.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kaupunkiliikenne lisää rasvausta pikaratikan reitin varrelle11.4.2024 09:27:57 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova. Koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.
Kaupunkiliikenne Oy:n vuosi 2023: Pikaratikka aloitti joukkoliikenteen uuden aikakauden10.4.2024 14:15:41 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n päätavoite vuonna 2023 oli liikennöinnin aloittaminen lokakuussa uudella pikaratikkalinjalla 15. Hanke valmistui yli puoli vuotta etuajassa ja alitti sille budjetoidut kustannukset.
Kontulan metroaseman peruskorjauksella parannetaan aseman käytettävyyttä ja viihtyisyyttä9.4.2024 15:02:32 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy aloittaa Kontulan metroaseman laituritason perusparannushankkeen tänä keväänä. Parannushankkeen tuloksena matkustajien liikkuminen asemalla helpottuu ja aseman viihtyisyys lisääntyy. Työt alkavat valmistelevilla töillä toukokuun puolivälissä. Tänä kesänä toteutettavat työt sijoittuvat suurelta osin aseman laiturialueelle, jonka vuoksi metroliikenne Kontulassa joudutaan keskeyttämään keskikesällä.
Kiertotaloudella säästämme ympäristöä ja kustannuksia28.3.2024 13:52:13 EET | Tiedote
Kiertotalous on yksi tärkeimmistä periaatteista, jota Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy haluaa rakennusprojekteissaan toteuttaa, sillä se voi jo itsessään saavuttaa projekteille asetetut ilmastotavoitteet.
Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishanke alkoi valmistelevilla töillä8.3.2024 10:40:30 EET | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on aloittanut Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishankkeen valmistelevat työt. Hankeen pääurakoitsijana toimii VM Suomalainen Oy.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme