Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

HKL:n ja Lainapin yhteistyö saa jatkoa

HKL järjesti keväällä 2021 innovaatiohaun, jossa etsittiin ketteriä kokeiluja metroasemien palvelujen ja viihtyisyyden edistämiseksi. Kokeilun kohteeksi valikoitu Lainappi-lokerikko, josta asiakkaat voivat vuokrata käyttöönsä sellaisia välineitä, joita ei käyttöasteensa tai hinnan takia kannata itse hankkia omaksi. Kokeilu oli onnistunut, ja toimintaa jatketaan.

Kyseessä oli kokeilu, jolla tutkittiin miten metroasemalle sijoitettu lokerikko vaikuttaa alueen jakamistalouden suosioon. Saatujen tulosten mukaan kokeilu helpotti tavaroiden yhteiskäyttöä ja vuokraamista ja tavoitti käyttäjät sijainnillaan Hakaniemen metroasemalla.

Metroasemat ovat käyttäjätutkimuksen mukaan parhaita sijainteja jakamistalouden palveluille

Kokeilu osoitti HKL:lle ja Lainappi Oy:lle, että lokerikko on tapa, jolla kiertotaloutta voi hyvin edistää ja uusien käyttäjien kynnystä osallistua madaltaa. Lokerikko lisäsi myös Lainappi sovelluksen vuokrausilmoitusten määrää Hakaniemen alueella. Kokeilun aikana käyttäjiltä kerätty palaute oli erittäin positiivista. Kokeilu, lokerikon käytettävyys ja sijainti saivat käyttäjiltä kiitosta.

-      Meille tämä mahdollisuus kokeilla vuokraustoimintaa laatikon välityksellä on ollut arvokasta ja mahdollisuus edistää jakamistaloutta. Tämä on antanut meille paljon dataa, kuinka laatikkoa, tuotteita ja markkinointia voidaan optimoida siten, että niistä saa parhaimman mahdollisen hyödyn irti käyttäjäkokemuksesta ja asiakastyytyväisyydestä tinkimättä, kertoo Antti Moilanen Lainappi Oy:stä.

Suurimman suosion saivat tuotteet, joita tarvitaan harvoin ja ovat hinnaltaan niin kalliita, ettei niitä kannata hankkia omaksi. Tällaisia ovat esimerkiksi höyry- ja tekstiilipesurit.

Toimintaa kehitettiin kokeilun aikana. Laatikostoon lisättiin käyttäjille mahdollisuus vuokrata myös omia tavaroitaan muille.

-      Laatikkokonsepti on osoittautunut toimivaksi ja näemme sen laajentamisessa mahdollisuuksia tulevaisuudessa, Antti Moilanen kertoo.

Antti Moilanen, Lainappi Oy
p. : 050 5523 228

Sanna Hagberg, HKL

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
00099 Helsingin kaupunki

(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Järjestämme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Runeberginkadulla uusitaan raitiotiekiskoja6.5.2022 10:23:14 EEST | Tiedote

Kaupunkiliikenne Oy uusii raitiotiekiskoja Runeberginkadulla Pohjoisen Hesperiankadun risteyksen läheisyydessä. Raitiotiekiskoja uusitaan noin 25 metrin matkalta. Ratatyö valmistuu toukokuun lopulla. Risteysaluetta ei töiden aikana suljeta liikenteeltä. Raitiotiekiskot ovat elinkaarensa päässä, ja ne on uusittava. Työssä hyödynnetään Runeberginkadun raitioliikennekatkoa. Lisätietoa Runeberginkadun liikennekatkosta HSL:n sivuilla.

Metroliikenne osittain keskeytetty – ratavauriota korjataan parhaillaan28.4.2022 19:34:17 EEST | Tiedote

Metroliikenne on turvallisuussyistä osin keskeytetty Herttoniemen ja Siilitien välillä olevan ratavaurion vuoksi. Metro liikennöi tällä hetkellä keskustasta itään Kulosaareen asti ja välillä Siilitie-Mellunmäki ja Itäkeskus-Vuosaari. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ratakunnossapito on paikalla ja vauriota korjataan parhaillaan. Tällä hetkellä näyttää siltä, että metrorata saadaan yhden raiteen ajoon vielä tämän illan aikana. Kun edellytykset täyttyvät, metroliikenne voidaan käynnistää molemmilla raiteilla nopeusrajoituksin. Kyseessä on radan alla oleva vajoama Herttoniemen ja Siilitien välisellä rata-alueella. Vaurio on todennäköisesti aiheutunut lähistöllä tehtävästä maanrakennustyöstä. Metroliikenteestä ja korvaavista yhteyksistä lisätietoa hsl.fi.