HKL:n koeajot metrolinjalla jatkuvat

HKL jatkaa koeajoja maanantaina koko tulevan metrolinjan osuudella. Koeajoa ajetaan maanantaista lähtien suunnitelman mukaan keskeytyksettä tästä eteenpäin lukuunottamatta keskiviikkoa 18.10..

Koeajojuna tulossa Keilaniemen asemalle. Kuva: HKL, Timo Ojala

Koeajoilla testaan tulevalla viikolla mm. aiempina koeajopäivinä esiintyneisiin ongelmiin tehtyjä korjauksia. Korjaukset liittyvät esimerkiksi aikataulujen pitävyyteen, asetinlaitteeseen ja länsimetron sähkösyöttöön.

Edellisten koeajojen perusteella on todettu, että tulevan metrolinjan pituus yhdistettynä ruuhka-ajan kahden ja puolen minuutin vuoroväliin aiheuttaa aiempaa enemmän haasteita liikenteen luotettavuudelle häiriötilanteissa.

- Nyt ajamme kolme eri aikataulutestiä kolmen päivän aikana. Liikenteeseen lisätään yksi juna, jota testataan eri liikennöintivaihtoehtojen kautta. Vaikutuksia aikataulun pitävyyteen arvioidaan tämän jälkeen yhdessä HSL:n kanssa, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Länsimetron osuudella on ennen matkustajaliikenteen aloittamista tehtävä vielä joitakin muutos- ja korjaustöitä. Mikäli kaikki nyt tiedossa olevat työt voidaan tehdä koeajoliikenteen aikana, jatkuvat koeajot keskiviikkoa lukuunottamatta keskeytyksettä siihen saakka, että matkustajaliikenne voidaan aloittaa. Keskiviikko on varattu jo suunnitelluille Länsimetro Oy:n töille.

Koeajojen tärkeimpänä tavoitteena on varmistua siitä, että matkustajille voidaan taata luotettava liikenne. Ennen matkustajaliikenteen aloittamista edellytetään vähintään kolmea häiriötöntä koeajopäivää. Tähän mennessä jokaisessa koeajossa on havaittu yksittäisiä korjaustoimenpiteitä vaativia asioita.

Kuten aiemmissakin koeajoissa, matkustajien on poistuttava metrosta viimeistään Ruoholahdessa. Samoin käytössä on vain yksi laiturinäyttö kullakin laiturilla. Mahdollisista liikennemuutoksista saat tietoa HSL:n internetsivuilta www.hsl.fi, Reittioppaasta sekä matkustajainformaationäytöiltä. HSL:n poikkeusinfon voi tilata myös sähköpostilla haluamistaan liikennemuodoista.

Lisätiedot:
HKL, toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, p. 040 520 6710.

Koeajojuna tulossa Keilaniemen asemalle. Kuva: HKL, Timo Ojala

Raide-Jokerin muusikot tuovat joulumieltä 550-bussin matkustajille – joululaulutempausta voi seurata myös Twitterin kautta11.12.2017 13:20Tiedote

Pikaraitiotie Raide-Jokerin rakentamisprojektin työntekijöistä koostuva kvartetti esittää joululauluja 550-linjan busseissa keskiviikkona 13.12.2017 kahden tunnin ajan, klo 13–15. Joululaulutempausta on mahdollista seurata myös Twitterin kautta. Pikaraitiotie Raide-Jokeri korvaa poikittaisliikenteen 550-bussilinjan 2020-luvun alkupuolella.