HKL:n metrovarikolle rakennetaan aurinkovoimala

HKL rakennuttaa aurinkosähkövoimalan Roihupellossa sijaitsevan metrovarikon katolle. HKL:n johtokunta päätti aurinkovoimalan hankinnasta kokouksessaan 3.5.2018.

HKL on sitoutunut käyttämään liikennöinnin ja liikenneinfran kulutukseen ainoastaan uusiutuvilla energianlähteillä tuotettua sähköä. Aurinkovoimala on taloudellisesti kannattava investointi ja se maksaa itsensä takaisin 14 vuoden aikana. Voimalan käyttöikä on ainakin 30 vuotta.

Rakennettava aurinkovoimala on nk. älykäs voimala, johon asennetaan paneelikohtaisilla optimisaattoreilla varustetut aurinkopaneelit. Ratkaisu tuo voimalan sähköntuotantoon tehokkuutta, joustavuutta ja turvallisuutta, sillä voimalan tulee olla kytkettävissä jännitteettömäksi. Optimisaattori valvoo myös paneelin lämpötilaa, jolloin se voidaan asettaa kytkemään paneeli pois päältä lämpötilan noustessa liian kuumaksi.

Rakennettava aurinkovoimala koostuu 1780 monikiteistä paneelista ja neljästä invertteristä, jolla voimala kytketään kiinteistön sähköjärjestelmään. Paneelit asennetaan kelluvana tasakattoasennuksena.

Voimalan arvioitu sähköntuotanto ensimmäisenä vuonna on 438 MWh, joka on noin 12 prosenttia metrovarikon sähkönkulutuksesta. Sähköntuotantoa voidaan seurata reaaliaikaisesti. Motiva on myöntänyt voimalainvestoinnille 25 prosentin energiatuen.

HKL hankkii aurinkovoimalan lappeenrantalaiselta GreenEnergy Finland Oy GEF:ltä. Hankintasopimus allekirjoitetaan toukokuussa ja aurinkovoimalan rakentaminen aloitetaan elokuussa.

Kuntien yhteishankintayksikkö KL-Kuntahankinnat Oy on kilpailuttanut aurinkosähkövoimaloiden hankinnan yhteishankintana kuntasektorin toimijoille vuosille 2017 - 2020. Kilpailutuksen perusteella sopimustoimittajaksi valittiin GreenEnergy Finland Oy.

Ympäristövastuullisuuteen liittyvissä kysymyksissä:
HKL, laatu- ja ympäristöpäällikkö Eeva Heckwolf, p. 040 178 6187, eeva.heckwolf@hel.fi

Aurinkovoimalan teknisissä kysymyksissä:
HKL, projektipäällikkö Lasse Rosenholm, p. 040 482 5592, lasse.rosenholm@hel.fi

Raide-Jokerin kustannuksesta on valmistunut uusi arvio – lopullinen kustannusarvio selviää tammikuun lopussa6.11.2018 08:58Tiedote

Raide-Jokeri-allianssissa on käynnissä kehitysvaihe, joka päättyy keväällä 2019. Kehitysvaiheessa laaditaan vuoden 2016 hankesuunnitelmaa tarkempia suunnitelmia sekä määritellään rakentamisen aikataulu ja kustannukset. Suunnittelun edetessä myös hankkeen kustannusarvio tarkentuu moneen otteeseen. Nyt valmistuneen kustannusarvion mukaan radan kokonaiskustannukset ovat 367 miljoonaa euroa vuoden 2015 hintatasossa. Lopullinen kustannusarvio selviää ensi vuoden tammikuussa.