HögforsGST tekee miljoonainvestoinnin energiatehokkuusteknologiaan

Älylämpöyhtiö HögforsGST tekee yli 5 miljoonan investoinnin uuteen energiatehokkuusteknologiaan keskittyvään tehtaaseen ja tuotekehityslaboratorioon Leppävirralle. Yhtiö investoi innovatiiviseen älylämpöön sekä lämmön talteenottoon ja kierrättämiseen kehitettyihin uuden sukupolven järjestelmiin. Yhtiön HybridHEAT-järjestelmä on uuden sukupolven älykäs lämmitys, jäähdytys- ja ilmanvaihtoratkaisu, jolla kiinteistöjen omistajat voivat säästää lämmityskustannuksissa ja vähentää päästöjään jopa 50 %. Yhtiön tähtäimessä on sekä vientinsä että liikevaihtonsa tuplaaminen.
HögforsGST uusi halli

”Kevät 2019 tulee jäämään historiaan ilmastokeväänä, jolloin nuoret lakkoilivat ilmastonmuutoksen pysäyttämisen puolesta ja kaikki poliittiset puolueet tekivät viherpesun vaaliohjelmiinsa. Olemme päättäneet vastata haasteeseen investoimalla puhtaiden energianratkaisujen valmistuskapasiteetin lisäämiseen sekä tuotteidemme tehostamiseen. Olemme aloittaneet yli 5 miljoonan euron investointihankkeen, jossa rakennamme uuden tuotantolaitoksen sekä tuotekehityslaboratorion, jotta puheiden sijasta olisi myös ilmastotekoja,” HögforsGST:n toimitusjohtaja Antti Hartman toteaa.

Yhtiö panostaa vahvasti puhtaaseen teknologiaan, cleantechiin, jossa asunnoista käytettyä, syntynyttä ja sieltä poistuvaa lämpöä otetaan talteen ja kierrätetään älylämpöpumppujen avulla takaisin kiinteistön tarpeisiin. Yhtiön teknologialla myös kylmän talteenottoa voidaan käyttää kiinteistöjen jäähdyttämiseen kesähelteillä. Älykkäitä laitteita valmistavan tehtaan pohjatyöt on jo aloitettu ja vuonna 2020 energiatehokas älylämpötehdas on valmis.

”On hienoa investoida energiatehokkaaseen tehtaaseen ja tuotekehityslaboratorioon, joka paitsi työllistää paikallisesti, myös valmistaa suomalaisia vientituotteita kestävämpään energiankulutukseen. Haluamme olla energian talteenoton ja uudelleenkäytön pioneereja, sillä uskomme kiertotalouden voimaan myös energiapolitiikassa,” Hartman jatkaa.

Yhtiö uskoo, että kiinnittämällä huomiomme energian kierrätykseen ja säästöön, pystyisimme vähentämään kiinteistöjen energiankulutusta 20-50 %.

”Tarvitsemme systeemisen muutoksen energiajärjestelmiimme, sekä siirtymisen moderneihin, mutta jo hyväksi testattuihin teknologioihin, kuten lämpövarastoihin, hiilidioksidivapaaseen kaukolämpöön ja lämpöpumppuratkaisuihin. Älykkäät lämmitysratkaisut ja hybridilämmitysjärjestelmät ovat ratkaisu energiankulutuksen hallintaan ja pienentämiseen. Otetaan ne mukaan ilmastokevään talkoisiin,” Hartman päättää.

Lisätietoja: HögforsGST Oy
Toimitusjohtaja Antti Hartman
Puh. 0400-738 325
antti.hartman@hogforsgst.com

HögforsGST uusi halli

Koskentie 65

HögforsGST on Leppävirralla sijaitseva älylämpö -ja energiatehokkuusyhtiö, joka valmistaa korkeatasoisia lämmitysjärjestelmiä sekä kehittää innovatiivisia energiatehokkuusteknologioita. Yhtiön työllistää tällä hetkellä 115 ihmistä ja sen liikevaihto on 24 meur. Kasvuyhtiön päämarkkinat ovat Suomi, Ruotsi ja Norja. Liikevaihdosta yli 50 % tulee viennistä.