Hoitaja-/lääkärivastaanottojen puhelinpalvelu ruuhkautunut – yksi yhteydenotto riittää
Virka-ajan ulkopuolinen puhelinpalvelu toimii viiveettömästi. Puheluihin vastataan välittömästi tai saman päivän aikana. Virka-ajan ulkopuoliseen puhelinpalveluun tulee kuitenkin ottaa yhteyttä vain, mikäli tilanne edellyttää välitöntä hoidon tarpeen arvioita eikä hoidon aloitusta voi siirtää myöhemmäksi ilman tilanteen pahentumista.
Ruuhkautumisen vuoksi terveysasemilla laadittavat lausunnot ja todistukset kirjoitetaan lääketieteellistä kiireellisyysjärjestystä noudattaen, ja tehdään tällä hetkellä ensisijaisesti äkilliseen sairastumiseen liittyen. Harrastuksiin, kilpailuihin, vaihto-oppilasvuoteen tai matkailuun liittyvät todistukset ja lausunnot eivät kuulu julkisen terveydenhuollon järjestämisvelvollisuuteen, ja niitä ei laadita terveysasemilla.
Kiireetön yhteydenotto tulee tehdä vain kerran
Yhteydenottoihin vastataan soittojärjestyksessä. Koska päällekkäiset yhteydenotot kasvattavat jonoa entisestään, on tärkeää, että yhteydenotto tehdään vain yhden kerran joko soittamalla tai tulemalla paikan päälle. Hoitovastaavalle yhteydenotto on suositeltavampaa tehdä sähköisesti puhelinpalvelun sijaan. Jos tilanne yhteydenoton jälkeen pahenee siten, että hoidon tarve tulee tehdä vielä saman päivän aikana, tulee asioida terveysaseman ajanvarauksettomalla vastaanotolla paikan päällä. Toivomme kuitenkin, että asiointi paikan päällä rajataan vain kiireellisiin tilanteisiin. Henkeä uhkaavissa tilanteissa yhteydenotto tehdään aina hätänumeroon 112.
- Olemme tehostaneet jononpurkua lisäämällä puhelintyötä tekevän henkilöstön määrää sekä kohdentaneet hoitajien työpanosta aamujen ruuhkahuippuihin. Lisäksi järjestämme tulevina viikonloppuina jononpurkuja. Vaikka takaisinsoittojonoa on saatu purettua puhelinpalveluun kohdennetuilla toimenpiteillä, on jonoa vieläkin. Jatkamme aktiivisia toimenpiteitä ruuhkan purkamiseksi. Pahoittelemme tilanteesta aiheutuvaa haittaa, kertoo tulosaluepäällikkö Päivi Mäkelä-Bengs
Terveysasemakohtaisia puhelimeen vastaamisen vasteaikoja ja kiireettömän vastaanoton saatavuutta voi seurata verkkosivujen hoitoon pääsyn seurantaraporteista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot
Avopalveluiden päällikkö, Päivi Mäkelä-Bengs
050 497 2478, paivi.makela-bengs@keusote.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Hyvinvointialuejohtajan valinta: Henkilöarviointeihin etenee kolme hakijaa18.4.2024 16:22:30 EEST | Tiedote
Keusoten hyvinvointialuejohtajan haku etenee ja valintaryhmä päätti lähettää kolme (3) hakijaa henkilöarviointeihin haastattelukierroksen jälkeen. Valinta tehtiin yksimielisesti ja jatkoon valitut ovat aakkosjärjestyksessä Kristiina Kariniemi-Örmälä, Raija Kontio ja Petteri Lankinen.
Hyvinvointialuejohtajat: Perustason palvelujen vahvistaminen ei saa vaarantua lisäsopeutuksien vuoksi18.4.2024 14:31:55 EEST | Tiedote
Hyvinvointialuejohtajat kannattavat sitä, että palvelujen järjestämisen edellytyksiä parannetaan esimerkiksi henkilöstömitoituksia helpottamalla. Alueet tarvitsevat nyt työrauhaa kehittää ja uudistaa asukkaiden tarvitsemia palveluja.
Kutsu medialle: Tule tutustumaan Jokelan sote-yksikköön pilottiin torstaina 18.4. kello 1217.4.2024 09:33:29 EEST | Kutsu
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) ja Tuusulan kunta järjestävät medialle mahdollisuuden vierailla Jokelan terveysasemalla (Opintie 1, 05400 Jokela) torstaina 18.4.2024 kello 12−13. Tiloihin on suunnitteilla pilotti. Tavoitteena on, että Keusote, Tuusulan kunta, yritykset ja yhdistykset tarjoavat erilaisia palveluita Jokelan terveysaseman tiloissa vielä vuonna 2024. Alla viime viikolla julkaisemamme tiedote. Tervetuloa!
Jokelan sote-yksikköön pilotti − hyvinvointipalveluita eri toimijoiden yhteistyönä11.4.2024 15:53:39 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) ja Tuusulan kunta ovat valmistelleet pilotin käynnistämistä Jokelassa. Keusoten aluevaltuusto päätti kokouksessaan 4.4., että pilotin valmistelut voivat edetä. Tavoitteena on, että Keusote, Tuusulan kunta, yritykset ja yhdistykset tarjoavat jatkossa erilaisia palveluita Jokelan terveysaseman tiloissa.
Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen johtajat: Opiskeluhuollon siirtäminen kuntiin voisi heikentää palveluja11.4.2024 09:09:10 EEST | Tiedote
Sote-uudistuksessa opiskeluhuollon palvelut yhdistettiin kokonaisuutena muihin hyvinvointialueen palveluihin. Tulokset näyttävät hyvältä. Nyt on väärä hetki palata vanhaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme