Hoitajaliitot SuPer ja Tehy: Hoitoalan epäkohdat on ratkaistava

Pienipalkkaisen, naisvaltaisen hoitoalan työntekijät ovat joutuneet kantamaan vastuuta Suomen kilpailukyvystä ja taloudesta kohtuuttomasti. SuPer ja Tehy vaativat, että hoitajien vaativasta ja kuormittavasta työstä maksetaan asianmukainen korvaus. – Naisvaltaisten alojen kurittamisen on loputtava, vaativat SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ja Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen. – Ansaitsemme työllemme muutakin arvostusta kuin kauniita puheita uhrautumisen hienoudesta.

Julkista sektoria on parjattu tehottomaksi. Tosiasiassa Suomi on tuottanut sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut erittäin tehokkaasti. Jopa niin tehokkaasti, että koulutettu hoitohenkilökunta on joutunut tuottamaan palvelut liian pienellä palkalla ja riittämättömällä henkilöstömäärällä. Alan palkkakehitys on pysähtynyt.

Sote-uudistuksen myötä yksityisen sektorin osuus tulee kasvamaan. Sen toiminnassa on näyttävä myös yhteiskunnallisen vastuun. Voittoja ei saa repiä henkilökunnan selkänahasta. Yksityisen sektorin sote-palvelut tuotetaan julkisella rahoituksella, ja voitot valuvat pahimmassa tapauksessa maan rajojen ulkopuolelle. Työnantaja käyttää säästötoimina nollasopimuksia, tes-shoppailua ja palkkahalpuutusta maksimoidakseen voittonsa. Nämä toimet heikentävät kuitenkin työntekijän toimeentuloa, asemaa ja motivaatiota, mikä ei voi olla kenenkään edun mukaista.

SuPer ja Tehy ovat huolissaan jäsentensä toimeentulosta, jaksamisesta ja alalla pysymisestä. Jos hoitajien työn arvostus näkyy vain puheissa, osa siirtyy muille aloille maan talouden kohentuessa ja työllisyystilanteen parantuessa. Osa hoitajista siirtyy myös maan rajojen ulkopuolelle paremman palkan ja työolojen vuoksi. Sote-uudistuksen tavoitteet eivät toteudu ilman hoitajien vahvaa osaamista.

SuPer ja Tehy tavoittelevat selkeitä palkankorotuksia sekä julkiselle että yksityiselle sektorille ja lomarahaleikkausten kompensointia sekä omaa sopimusta koulutetuille hoitajille julkisella sektorilla. Neuvottelupöydässä on myös työhyvinvointia parantavia tavoitteita sekä luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen toimintaedellytyksiä parantavia tavoitteita. Sopimukset päättyvät 31.1.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy edustavat yhteensä noin 250 000 koulutetun hoitohenkilöstön edustajaa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, gsm 040 821 0028

LIITE 1: SuPerin ja Tehyn keskeisimmät tavoitteet neuvottelukierrokselle

LIITE 1

SuPerin ja Tehyn keskeisimmät tavoitteet neuvottelukierrokselle kaikkien sopimusalojen osalta

1) Selkeät palkankorotukset

Selkeät palkankorotukset ovat tavoitteena koko hoitoalalle sekä kunta- että yksityisellä sektorilla työskenteleville. Alan palkkakehitys on pysähtynyt.

2) Julkisen sektorin lomarahaleikkausten kompensoiminen

Julkisen sektorin määräaikainen (2017-2019) lomarahaleikkaus on ollut erittäin kipeä asia kuntasektorin työntekijöille. Suomen taloustilanne on parantunut huomattavasti Kilpailukykysopimuksen tekoajankohdasta, eikä leikkaukselle ole enää samanlaisia taloudellisia perusteita jäljellä olevina kahtena vuonna. Lomarahaleikkaukset on kompensoitava.

3) Koulutettujen hoitajien oma sopimus julkisella sektorilla

Valmisteilla oleva sote-uudistus muuttaa väistämättä nykyistä kuntasektorin neuvottelujärjestelmää. Tämän uudistuksen myötä on luontevaa, että jatkossa koulutetuilla hoitajilla on oma virka- ja työehtosopimus, jolla voidaan korjata alan epäkohtia. Lääkäreillä on jo pitkään ollut oma sopimus.

4) Luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen toimintaedellytysten parantaminen

Sote-uudistuksen valmistelu lisää entisestään luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen työtaakkaa. Henkilöstön edustajien asemaa, ajankäyttöä, tiedonsaantioikeuksia ja muita toimintaedellytyksiä on parannettava, jotta heillä on tosiasiallinen mahdollisuus vaikuttaa toimintatapoihin ja ehtoihin, joilla uusien työnantajien palveluksessa työskennellään.
Yksityisellä sektorilla tavoitellaan tällä neuvottelukierroksella selkeitä parannuksia luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen toimintaedellytyksiin.

5) Työhyvinvointiin liittyvät asiat

Työhyvinvointia pyritään parantamaan erityisesti KVTES:n työaikalukuun liittyvillä tavoitteilla. Tavoittelemme esimerkiksi parannuksia työvuoroluettelon suunnittelua koskeviin määräyksiin, työpäivän yhdenjaksoisuutta ja työvuoron pituutta koskeviin määräyksiin sekä varallaoloa koskeviin määräyksiin. Yksityisellä sektorilla tavoitellaan tällä neuvottelukierroksella parannuksia työntekijöiden työhyvinvointiin liittyen, ja keskiössä ovat et

Kuntasektorilla neuvottelujärjestelmän muodostavat Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo ry muiden pääsopijajärjestöjen ja KT Kuntatyönantajien kanssa.

KoHoon kuuluvat SuPer, Tehy ja Suomen Palomiesliitto SPAL.

SuPer: Nollatuntisopimukset tulisi kieltää lailla22.2.2018 12:40Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin suurimmalla yksityisen sektorin sopimusalalla, Yksityisellä sosiaalipalvelualalla, nollasopimuksia käytetään häikäilemättömästi työsuhdeturvan ja työntekijöiden oikeuksien kiertämiseen. Tarve sääntelylle nollasopimuksella työskentelevän työntekijän aseman parantamiseksi on suuri. Yksityistämisen lisääntymisen myötä myös nollatuntisopimusten käyttö kasvaa voimakkaasti. Työnantajan tulee kantaa riski yritystoiminnasta, ei työntekijän.

SuPerin puheenjohtaja Paavola Savonlinnassa: Kotihoidon riittävät resurssit on varmistettava21.2.2018 11:00Kutsu

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan lähi- ja perushoitajien työssä jaksamisesta Savonlinnan kotihoidossa. SuPer edellyttää, että kotihoitoon taataan riittävät resurssit, jotta hoidon laatu, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä hoitohenkilöstön jaksaminen voidaan turvata. Riittävällä resurssoinnilla voidaan myös varmistaa, että kotihoidossa tehtävä työ on houkuttelevaa tulevaisuudessa. Puheenjohtaja Silja Paavola vieraili 21.2. Savonlinnassa ja tapasi työnantajien edustajia sekä jäseniä ajankohtaisissa asioissa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Yksityisellä sote-sektorilla hoitajat tuovat asiakkaille jopa ruokaa kotoaan14.2.2018 12:55Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan yksityisen sosiaali- ja terveyspalvelualan neuvotteluista, jotka eivät etene. Työnantajapuoli ei halua nostaa palkkoja kuntasektorin tasolle eikä edistää työhyvinvointia ja luottamusmiesten asemaa. Esimerkiksi yksityisen sosiaalipalvelualan palkkataso on jäänyt selvästi kuntasektorin vastaavaa työtä tekevien palkoista. Suurten toimijoiden säästötoimet haittaavat palvelujen laatua ja henkilöstön jaksamista. Hoitajat tuovat jopa kotoaan ruokaa asiakkaille, koska ruokaa ei ole riittävästi tarjolla. Työn eettinen kuorma on sietämätön.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Hoitajien joustaminen on pitänyt sote-alan tuottavuutta korkealla14.2.2018 09:33Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää väittämiä julkisen sektorin tehottomuudesta perättöminä ja tarkoitushakuisina. Todellisuudessa Suomessa tuotetaan laadukkaat sote-palvelut tehokkaasti verrattuna muihin Pohjoismaihin. Tehokkuus on saavutettu liian pienellä henkilöstömäärällä ja hoitajien pienellä palkalla. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto toi näkyväksi sen, kuinka sote-palvelut tuotetaan henkilöstön joustamisella. – Näin ei voi missään nimessä jatkua, puheenjohtaja Paavola sanoo.