Hoitajaliitot SuPer ja Tehy: Hoitoalan epäkohdat on ratkaistava

Pienipalkkaisen, naisvaltaisen hoitoalan työntekijät ovat joutuneet kantamaan vastuuta Suomen kilpailukyvystä ja taloudesta kohtuuttomasti. SuPer ja Tehy vaativat, että hoitajien vaativasta ja kuormittavasta työstä maksetaan asianmukainen korvaus. – Naisvaltaisten alojen kurittamisen on loputtava, vaativat SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ja Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen. – Ansaitsemme työllemme muutakin arvostusta kuin kauniita puheita uhrautumisen hienoudesta.

Julkista sektoria on parjattu tehottomaksi. Tosiasiassa Suomi on tuottanut sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut erittäin tehokkaasti. Jopa niin tehokkaasti, että koulutettu hoitohenkilökunta on joutunut tuottamaan palvelut liian pienellä palkalla ja riittämättömällä henkilöstömäärällä. Alan palkkakehitys on pysähtynyt.

Sote-uudistuksen myötä yksityisen sektorin osuus tulee kasvamaan. Sen toiminnassa on näyttävä myös yhteiskunnallisen vastuun. Voittoja ei saa repiä henkilökunnan selkänahasta. Yksityisen sektorin sote-palvelut tuotetaan julkisella rahoituksella, ja voitot valuvat pahimmassa tapauksessa maan rajojen ulkopuolelle. Työnantaja käyttää säästötoimina nollasopimuksia, tes-shoppailua ja palkkahalpuutusta maksimoidakseen voittonsa. Nämä toimet heikentävät kuitenkin työntekijän toimeentuloa, asemaa ja motivaatiota, mikä ei voi olla kenenkään edun mukaista.

SuPer ja Tehy ovat huolissaan jäsentensä toimeentulosta, jaksamisesta ja alalla pysymisestä. Jos hoitajien työn arvostus näkyy vain puheissa, osa siirtyy muille aloille maan talouden kohentuessa ja työllisyystilanteen parantuessa. Osa hoitajista siirtyy myös maan rajojen ulkopuolelle paremman palkan ja työolojen vuoksi. Sote-uudistuksen tavoitteet eivät toteudu ilman hoitajien vahvaa osaamista.

SuPer ja Tehy tavoittelevat selkeitä palkankorotuksia sekä julkiselle että yksityiselle sektorille ja lomarahaleikkausten kompensointia sekä omaa sopimusta koulutetuille hoitajille julkisella sektorilla. Neuvottelupöydässä on myös työhyvinvointia parantavia tavoitteita sekä luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen toimintaedellytyksiä parantavia tavoitteita. Sopimukset päättyvät 31.1.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy edustavat yhteensä noin 250 000 koulutetun hoitohenkilöstön edustajaa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, gsm 040 821 0028

LIITE 1: SuPerin ja Tehyn keskeisimmät tavoitteet neuvottelukierrokselle

LIITE 1

SuPerin ja Tehyn keskeisimmät tavoitteet neuvottelukierrokselle kaikkien sopimusalojen osalta

1) Selkeät palkankorotukset

Selkeät palkankorotukset ovat tavoitteena koko hoitoalalle sekä kunta- että yksityisellä sektorilla työskenteleville. Alan palkkakehitys on pysähtynyt.

2) Julkisen sektorin lomarahaleikkausten kompensoiminen

Julkisen sektorin määräaikainen (2017-2019) lomarahaleikkaus on ollut erittäin kipeä asia kuntasektorin työntekijöille. Suomen taloustilanne on parantunut huomattavasti Kilpailukykysopimuksen tekoajankohdasta, eikä leikkaukselle ole enää samanlaisia taloudellisia perusteita jäljellä olevina kahtena vuonna. Lomarahaleikkaukset on kompensoitava.

3) Koulutettujen hoitajien oma sopimus julkisella sektorilla

Valmisteilla oleva sote-uudistus muuttaa väistämättä nykyistä kuntasektorin neuvottelujärjestelmää. Tämän uudistuksen myötä on luontevaa, että jatkossa koulutetuilla hoitajilla on oma virka- ja työehtosopimus, jolla voidaan korjata alan epäkohtia. Lääkäreillä on jo pitkään ollut oma sopimus.

4) Luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen toimintaedellytysten parantaminen

Sote-uudistuksen valmistelu lisää entisestään luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen työtaakkaa. Henkilöstön edustajien asemaa, ajankäyttöä, tiedonsaantioikeuksia ja muita toimintaedellytyksiä on parannettava, jotta heillä on tosiasiallinen mahdollisuus vaikuttaa toimintatapoihin ja ehtoihin, joilla uusien työnantajien palveluksessa työskennellään.
Yksityisellä sektorilla tavoitellaan tällä neuvottelukierroksella selkeitä parannuksia luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen toimintaedellytyksiin.

5) Työhyvinvointiin liittyvät asiat

Työhyvinvointia pyritään parantamaan erityisesti KVTES:n työaikalukuun liittyvillä tavoitteilla. Tavoittelemme esimerkiksi parannuksia työvuoroluettelon suunnittelua koskeviin määräyksiin, työpäivän yhdenjaksoisuutta ja työvuoron pituutta koskeviin määräyksiin sekä varallaoloa koskeviin määräyksiin. Yksityisellä sektorilla tavoitellaan tällä neuvottelukierroksella parannuksia työntekijöiden työhyvinvointiin liittyen, ja keskiössä ovat et

Kuntasektorilla neuvottelujärjestelmän muodostavat Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo ry muiden pääsopijajärjestöjen ja KT Kuntatyönantajien kanssa.

KoHoon kuuluvat SuPer, Tehy ja Suomen Palomiesliitto SPAL.

Tutkimus työn imusta: Varhaiskasvatusta kuormittaa vähäinen kasvattajien määrä15.2.2019 05:55:00Tiedote

Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa tehtiin keväällä 2018 pilottitutkimus varhaiskasvatuksen henkilökunnan työn imusta. Tutkimuksen taustana ovat viimevuosina tehdyt lakimuutokset. Alaa rasittavat henkilökunnan jatkuva vaihtuvuus ja kuormittuneisuus, sairauspoissaolot ja vaikeudet palkata uusia, päteviä varhaiskasvattajia. Alaa kuormittaa myös uhka siitä, että henkilöstöryhmät eriytyvät uuden lain astuttua voimaan. Enemmistö vastaajista pitää resursseja riittämättöminä ja moittii työn yhteiskunnallisen arvostuksen puutetta, joka heijastuu matalana palkkatasona. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer osallistui kyselyn suunnitteluun.

La Carita -säätiö palkitsi vanhustyön yksiköitä SuPerin opintopäivillä12.2.2019 11:45:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer jakoi tiistaina la Carita-säätiön myöntämät tunnustuspalkinnot kahdelle työyhteisölle hyvästä ja kehittyvästä vanhustyöstä. Säätiö on tehnyt yhteistyötä tunnustuspalkintojen jaossa SuPerin kanssa vuodesta 2006. Palkinnon saivat Kymijoen Hoiva ry:n tehostetun palveluasumisen yksiköt Rantakoti, Honkakoti ja Iltarusko sekä Akaan kaupungin Havulinnan palvelutalo.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ammattiosaamista ei voi arvostaa liikaa12.2.2019 09:45:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kannusti avajaispuheessaan SuPerin ammatillisilla opintopäivillä Tampereella lähihoitajia tuntemaan ylpeyttä ammattiosaamisestaan. Paavola painotti ammatillisen vuorovaikutuksen merkitystä, eettisyyttä ja arvoja. Ilman vahvaa ammatillista osaamista ei ole hyvää sosiaali- ja terveydenhuoltoa. − Olen erittäin tyytyväinen, että lähihoitajatutkintoon saadaan karsivat soveltuvuuskokeet. SuPer on tehnyt sen eteen voimakkaasti työtä, Paavola kertoo.

SuPerin puheenjohtaja Paavola on tyytyväinen soveltuvuuskokeiden palauttamiseen8.2.2019 11:03:31Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että soveltuvuuskokeet palaavat lähihoitajakoulutukseen. Paavola on tyytyväinen myös siihen, että opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää yhtenäisen valtakunnallisen soveltuvuuskokeen valmistelun sote-alalle. Valmistelu pakollisten pääsy- tai soveltuvuuskokeiden käyttöönottamisesta sosiaali- ja terveysalan ammatillisessa koulutuksessa käynnistetään valtakunnallisen kokeen laatimisen rinnalla. SuPer on vaatinut valtakunnallisia karsivia soveltuvuuskokeita, jotka ovat pakollisia.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Touhulan tilanteeseen on luvattu parannusta7.2.2019 14:44:53Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ja SuPerin asiantuntijat tapasivat tänään Touhulan toimitusjohtajan Virpi Holmqvistin ja hallituksen jäsenen Harri-Pekka Kaukosen. Tapaamisessa keskusteltiin vakavasti Touhulan ongelmista, joista on kerrottu myös julkisuudessa. Työntekijät ovat olleet huolissaan riittämättömästä henkilöstömäärästä ja jaksamisestaan. Päiväkotien lasten vanhemmilta on tullut samaa viestiä. Tilanteeseen luvattiin tapaamisessa korjausta.