Hoitajapula pakottaa siirtämään asiakkaita hoivakodista toiseen tulevana kesänä

Paheneva hoitajapula näkyy rajulla tavalla hoivakodeissa. Yli 90 prosenttia ikääntyneiden asumispalveluja tuottavista yrityksistä ja järjestöistä kertoo Hyvinvointiala HALI ry:n kyselyssä, että ylitöiden käyttöä ja työvoiman vuokrausta on jouduttu lisäämään.

− Hoitajapula pahenee hoivakodeissa. Tällä hetkellä yhteen vakituiseenkin avoimeen paikkaan tulee keskimäärin enintään kaksi soveltuvaa työhakemusta, toteaa HALIn johtaja Arja Laitinen.

Karu totuus paljastuu kansalle tulevana kesänä. 91 prosenttia HALIn kyselyyn vastanneista hoivakodeista ilmoittaa, että kesän sijaistarpeesta on saatu varmistettua alle puolet. Yritysten ja järjestöjen hoivakodeissa asui toissa vuoden lopussa 52 prosenttia Suomen hoivakotien vanhuksista, eli aihe koskettaa noin 25 000 ikääntynyttä ja heidän läheisiään.

− Hoivakodeissa joudutaan vähentämään asiakaspaikkoja, käyttämään epäpäteviä sijaisia ja alittamaan henkilöstömitoitusvaateet, jos kesätyöntekijöitä ei ole riittävästi, Laitinen varoittaa.

Hoivakotien hoitajapulan taustalla on ennen kaikkea kiristyvä henkilöstömitoitus ja riittämättömät koulutusmäärät. Myös valvovien viranomaisten rajoitukset esimerkiksi hoiva-avustajien käytölle pahentavat henkilöstöpulaa.

− Hoitajapula on pitkälti päättäjien itse aiheuttamaa. Hyvää on se, että päättäjät voivat myös itse ratkaista sen. HALIn kyselyn mukaan 71 prosenttia hoivakodeista arvioi, että tulevan kesän henkilöstötilanne helpottaisi oleellisesti, jos mitoitus laskettaisiin tasolle 0,5, Laitinen päättää.

Katso HALIn ratkaisut hoitajapulaan täältä

HALIn kyselyyn vastasi 90 ikääntyneiden ympärivuorokautista palveluasumista tuottavaa yritystä ja järjestöä, jotka työllistävät yhteensä 33 653 työntekijää ympäri Suomen. Edellä esitetyt vastausten prosenttiosuudet on painotettu vastaajaorganisaatioiden henkilöstömäärän mukaan oikeanlaisen kuvan saamiseksi. Kysely tehtiin aikavälillä 17.–25.3.2022.

Arja Laitinen

johtaja, hoiva ja osaaminen

arja.laitinen@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI

HALIn viesti kehysriiheen: 10 keinoa, joilla hoitajapulaan saadaan helpotusta heti31.3.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Työntekijäjärjestöt näkevät roiman palkankorotuksen lähes ainoana ratkaisuna työvoimapulaan. Yksityisiä sote-alan yrityksiä ja järjestöjä edustava Hyvinvointiala HALI ry ei jaa tätä näkemystä. Keinoja hoitajapulan helpottamiseksi on runsaasti, ja ne eivät edes vaadi uutta lainsäädäntöä. Ratkaisuilla on kiire, koska vuoden päästä voimaan tuleva hoitajamitoituksen nosto pahentaa tilannetta entisestään.

Ikääntyneiden hoivan kustannukset nousseet viisinkertaisesti hintoihin nähden – konkurssi uhkaa yhä useampaa hoivayrittäjää29.3.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kustannukset ovat nousseet noin 13 prosenttia viimeisen vuoden aikana, selviää HALIn tuoreesta jäsenkyselystä. Hoivakotien suurin kustannus eli henkilöstömenot ovat nousseet vuodessa keskimäärin 14 prosenttia. Taustalla on erityisesti hoivan henkilöstömitoituksen kiristyminen. Ruoan, lämmön, sähkön ja muiden kustannusten osalta hoivayritykset ja -järjestöt raportoivat keskimäärin 9–11 prosentin kustannusnousua kussakin.