Hoitokulujen nousu rassaa myös vuokranantajia

Suomen Vuokranantajia huolestuttaa edelleen jatkuva asumismenojen kasvu. Pellervon Taloustutkimus PTT ennustaa Kiinteistöliiton ja Omakotiliiton tilaamassa tutkimuksessa kerrostalojen hoitokulut kasvavan keskimäärin 4,5 % vuodessa.

Kuva: Shutterstock

PTT:n ennusteen mukaan keskituloisen vapaarahoitteisessa vuokra-asunnossa  asuvan asumismenot suhteessa tuloihin kasvavat tänä vuonna 32 prosenttiin, vuonna 2018 33 prosenttiin ja vuonna 2019 jo 33,3 prosenttiin nettotuloista. Vastaavan kokoisessa omistusasunnossa asumismenot kipuavat vuonna 2019 jopa lähes 39 prosenttiin.

”Vuokra-asuminen osoittautuu tässä vertailussa omistusasumista edullisemmaksi asumisvaihtoehdoksi, mutta pitää muistaa, että omistusasumisen osalta mukana laskelmassa ovat myös lainanlyhennykset, jotka muodostavat asumismenosta lähes puolet. Omistusasuminen ja vuokra-asuminen eivät myöskään ole verotuksellisesti samalla viivalla. Yksityisten vuokranantajien 30 prosentin pääomavero on verrattain kova vero asumiseen”, toteaa toteaa Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Yksityiset vuokranantajat hakevat pitkiä vuokrasuhteita, jolloin varsinkaan pienvuokranantajat eivät hae aivan korkeinta mahdollisinta markkinavuokraa. Tätä tärkeämpää on tasainen ja vakaa tuotto. Vaikka markkinatilanne määrittää pitkälti asunnosta saatavan vuokran, kulut on kuitenkin katettava, ja hoitokulujen nousu aiheuttaa väistämättä nousupaineita vuokriin.

”Hoito- ja korjauskulujen kasvu on syönyt vuokranantajan tuottoa ja tuonut lisää paineita nostaa vuokria. Pitäisikin löytää keinoja, etteivät hoitokulut ja verorasitus entisestään nouse, kuten nyt näyttää käyvän. Tilanne ei ole hyväksi myöskään kasvukeskusten työllisyystilanteelle”, Koro-Kanerva pohtii.

Korkojen nousu iskee myös vuokramarkkinoille

Matala korkotaso on pitänyt lainanhoitokustannukset pitkään kohtuullisina. Erityisesti pääkaupunkiseudulle korkotason nousulla on iso merkitys.

”Vuokranantajien on syytä tiedostaa korkoriski, koska se syö pahimmassa tapauksessa sijoittamisen tuotot. Väistämättä se vaikuttaa kuitenkin myös vuokriin ja asuntotuotantoon. Asuntoaloitusten määrä laskee, jos yksityiset sijoittajat vetävät pääomia pois vuokra-asuntomarkkinoilta. Se vaikuttaisi negatiivisesti myös työllisyyteen”, Koro-Kanerva sanoo.

”Yksi tärkeimmistä yksityisten sijoittajien päätöksiä ohjaavista tekijöistä on verotus. Verotuksen pitäminen järkevänä on keskeinen työkalu siinä, että myös yksityiset vuokranantajat ovat mukana tarjoamassa asuntoja vuokramarkkinoilla”, Koro-Kanerva kannustaa.

Kuva: Shutterstock

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Tulorajojen poistaminen on väärä päätös – hyvätuloisten asumista ei pidä tukea16.1.2018 15:55Tiedote

Asuntoministeri Kimmo Tiilikainen ilmoitti hallituksen peruvan viimevuotisen päätöksensä tulorajoista. Hallituksen poukkoilu asuntopolitiikassa tuntuu jatkuvan. Tulorajat otettiin käyttöön vuoden 2017 alusta valtion ja kuntien tukemissa ARA-vuokra-asunnoissa pääkaupunkiseudulla, koska tuen kohdentuminen pienituloisille oli heikkoa ja tulorajat nimenomaan parantavat tukiasuntojen kohdentumista pienituloisemmille.

Korkeimman oikeuden linjaus parantaa luottohäiriöisen vuokralaisen mahdollisuuksia saada asunto20.12.2017 08:46Tiedote

Korkeimman oikeuden tuore päätös selkiyttää takaajan vastuuta vuokrasuhteessa. Asuinhuoneiston vuokralain mukaan vuokralaiselta voidaan edellyttää enintään kolmen kuukauden vuokran suuruista vakuutta sen varalta, että vuokria jätetään maksamatta tai sopimusta ei muutoin noudateta. Korkeimman oikeuden päätös korostaa, että ulkopuolisen takaajan vastuussa tällaista rajoitusta ole.

Yksityiset vuokranantajat asuntomarkkinoiden joustavimpia – verotus estää toiminnan laajentumista8.12.2017 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajat ry:n tekemä laaja kyselytutkimus osoittaa, että yksityiset vuokranantajat ovat asuntomarkkinoiden joustavin ja maltillisin toimija vuokrankorotuksissa. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Vuokratuloihin kohdistuva pääomatulovero koetaan kireäksi ja esteenä uusien asuntojen hankinnalle. Tulokset selviävät Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 3400 yksityistä vuokranantajaa.