Hoitotakuu etenee

Tänään lähti lausuntokierrokselle lakiesitys perusterveydenhuollon hoitotakuusta. ”Tämä on tärkeä uudistus, joka laittaa kuntoon yhden julkisen terveydenhuollon suurimmista ongelmista eli takaa nopean hoitoonpääsyn”, korostaa ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen. Hän on Vihreiden edustaja sote-ministeriryhmässä.

Aikarajat tiukentuvat nykyisestä, sillä hoidontarpeen arviointi pitää tehdä jo ensimmäisen yhteydenoton aikana tai viimeistään samana päivänä nykyisen kolmen päivän asemesta.

Perusterveydenhuollon avosairaanhoidossa kiireettömään tutkimukseen tai hoitoon on jatkossa päästävä seitsemässä päivässä, kun nykyisen hoitotakuun aikaraja on kolme kuukautta. Suun terveydenhuollon puolella nykyinen kuuden kuukauden määräaika lyhenisi kolmeen kuukauteen.

Hoitotakuun tiukennuksen on tarkoitus tulla voimaan huhtikuun alussa vuonna 2023 eli pian sen jälkeen, kun sote-palveluiden järjestämisvastuu on siirtynyt
hyvinvointialueille. Mikäli hyvinvointialue ei itse pysty antamaan palvelua
määräaikojen puitteissa, sen on hankittava palvelu muilta palveluntuottajilta.

"Tässä otetaan iso askel oikeaan suuntaan, ja muutos koskee niin fyysisiä kuin
psyykkisiäkin terveysongelmia. Tämä lakimuutos tukee tärkeällä tavalla
hyvinvointialueilla tapahtuvaa sote-uudistuksen toimeenpanoa ja tavoitteiden
saavuttamista. Rakenneuudistuksen lisäksi sote-uudistus on myös palvelu-uudistus – perusterveydenhuoltoa vahvistetaan", painottaa Mikkonen.

Mielenterveyspalveluiden osalta esitys parantaa matalan kynnyksen palveluihin
pääsyä. Hoitotakuun piiriin kuuluu perusterveydenhuollossa annettava ensivaiheen hoito mm. masennus- ja ahdistuneisuushäiriöiden, unettomuuden ja lievien riippuvuuksien osalta. Matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut ja lyhyet
psykososiaaliset terapiajaksot kuuluvat hoitotakuun piiriin.

Hoitotakuu ei kuitenkaan sellaisenaan toteuta terapiatakuuta ja mielenterveyspalveluiden kehittämistä on jatkettava. Hoitotakuuesityksen lausuntokierroksella pyydetään erikseen palautetta mielenterveyspalveluiden asemasta ja saatavuudesta osana hoitotakuuta. Hallituspuolueiden kesken on sovittu, että mielenterveyspalveluiden kokonaisuuteen palataan lausuntokierroksen jälkeen.

“Vihreät kannattaa hoitotakuun lisäksi terapiatakuun toteuttamista. Mielenterveyden häiriöiden kanssa painiskelevia ei saa jättää ongelmiensa kanssa odottamaan. Terapiatakuu on Vihreiden pitkäaikainen tavoite, jota aiomme edistää jatkossakin”, Mikkonen lisää.

Vihreiden Hanna Holopainen: Irakin sisäisen vakauden kannalta keskeistä on turvallisuussektorin uudistaminen - Suomi on alueen rauhan rakentamisen ytimessä23.11.2021 14:45:43 EET | Tiedote

Vihreiden Hanna Holopainen piti eduskunnan täysistunnossa ryhmäpuheenvuoron 23.11. osana lähetekeskustelua. Lähetekeskustelun aiheena oli Valtioneuvoston selonteko eduskunnalle Suomen osallistumisen jatkamisesta turvallisuussektorin koulutusyhteistyössä Irakissa. Puheessaan Holopainen mainitsi, että selonteon perusteella Irakin tulevaisuuteen voidaan suhtautua varovaisen optimistisesti.

Vihreiden aluevaalien kärkiteemoina oikea-aikaiset palvelut, mielenterveys ja yhdenvertaisuus21.11.2021 14:00:01 EET | Tiedote

Vihreät hyväksyivät puolueen aluevaaliohjelman ja starttasivat vaalikampanjan Helsingissä pidetyssä puoluevaltuuskunnassa sunnuntaina 21.11. Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela korosti ennaltaehkäisevän työn merkitystä ja esitti terapiatakuun käyttöönottoa kaikilla hyvinvointialueilla. Suomela korosti myös ihmisiä kunnioittavan ja yhdenvertaisesti kohtelevan terveydenhuoltojärjestelmän tärkeyttä.