Hoiva-alalla tarvitaan myynti- ja asiakasymmärrystä
Valinnanvapaus lisääntyy ja asiakkaiden odotukset kasvavat. Hoiva-alalla tarvitaan nyt enemmän myynnillistä osaamista kuin koskaan aiemmin. Tänä päivänä jokaisen työntekijän on hahmotettava oma roolinsa organisaation tuloksen tekijänä.
Yksilöiden ja yritysten pitkän linjan valmentaja Markkinointi-instituutti toteutti Espoon Lähimmäispalveluyhdistyksen kanssa valmennuksen, joka rohkaisi koko henkilöstön hoitajista keittäjiin tekemään markkinointia ja myyntiä luontevana osana omaa työtään. Valmennus räätälöitiin yhdistyksen tarpeisiin ja strategialle, ja tulokseksi saatiin uutta työkulttuuria sekä valmiita tuotteita, jotka ovat nyt arkea yhdistyksessä.
– Valmennukset ovat meidän tapamme varautua niihin muutoksiin, joita sote tuo tullessaan, Espoon Lähimmäispalveluyhdistyksen toiminnanjohtaja Tom Kankkonen sanoo.
Koko henkilöstö kehittää toimintaa
Valmennus kokosi organisaation eri toiminnoissa työskentelevät saman pöydän ääreen.Tuloksena syntyi kymmenittäin uudistuksia ja toimintatapoja, jotka on nyt otettu arjessa käyttöön.Samalla sisäinen tiedonkulku ja yhteistyö eri yksiköiden välillä parani.
Valmennuksen tuloksena asiakkaita nähdään sielläkin, missä niitä ei aiemmin ollut: Asukkaan omaisissa, vieraissa ja ystävissä, yhteistyökumppaneissa sekä alueen naapurustossa. Yhteiskunnan palvelusetelit edellyttävät myös aivan uudenlaista otetta asiakasajatteluun.
Tom Kankkonen kiittelee yhdistyksen saaneen rutkasti lisää asiakaspalvelu-, myynti- ja markkinointiosaamista.
– Juuri nämä ovat olleet Markkinointi-instituutin vahvuuksia. Lisäksi koulutus räätälöitiin tiukasti juuri hoiva-alan yritykselle ja toimialan vallitsevaan tilanteeseen, hän sanoo.
Työvälineitä soten käsittelyyn
Soten tuoma muutos pelottaa, mutta Kankkosen mukaan henkilöstön on helpompi elää muutoksessa nyt kun se tietää, miten muutos konkreettisesti vaikuttaa omaan työhön.
– Nyt henkilökunta ymmärtää, mitkä ovat meidän valttimme muihin verrattuna ja tarjoaa niitä asiakkaille.
Valmennuksen jälkeen kaikki yhdistyksen tiiminvetäjät jatkoivat vielä Markkinointi-instituutin lähiesimiestyön ammattitutkintoon, joka on parhaillaan käynnissä, ja lisäksi palvelupäälliköille on juuri aloitettu oma johtamisvalmennus.
Teksti on julkaistu 23.3.2018 Vanhustyö-lehdessä 2/2018.
Teksti: Liina Luukkonen, viestintäsuunnittelija, Markkinointi-instituutti
Kuva: Jonas Brandt
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tom Kankkonen
Toiminnanjohtaja
Espoon Lähimmäispalveluyhdistys ry
040 750 1180
tom.kankkonen@elpy.fi
Tuula Laine
Tiedottaja
Vanhustyön keskusliitto ry
050 421 0762
tuula.laine@vtkl.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Vanhustyön keskusliitto, VTKL on maan johtava ikääntyneiden ihmisten ja vanhusten hyväksi työtä tekevien järjestöjen valtakunnallinen katto- ja edunvalvontaorganisaatio. Keskusliiton vanhuuspoliittisen vaikuttamisen tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnin, toimintakykyisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden edellytyksiä.
Liitto kehittää valtakunnallisia toimintamalleja ja luo uutta vanhuuskulttuuria monipuolisen kehittämis- ja tutkimustoimintansa sekä ikääntyneiden ihmisten ohjaus- ja tukitoiminnan avulla. Jäsenyhteisöt toimivat ikääntyneiden ihmisten hyväksi järjestämällä ryhmä- ja virkistystoimintaa, vapaaehtoistoimintaa, lomatoimintaa, neuvontaa ja koulutusta sekä toteuttavat edunvalvontaa, tutkimusta ja kehittämistyötä. Jäsenyhteisöistä runsaat 200 tuottaa asumis-, hoito-, hoiva-, kuntoutus- ja kotihoidon palveluja vanhuksille. Liitto toimii kiinteässä yhteistyössä jäsenjärjestöjensä, kuntien ja kehittyvien maakunnallisten sote-alueiden kanssa. Liitto julkaisee Vanhustyö-lehteä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vanhustyön keskusliitto ry
Miten onnistuimme? – Ikäihmisten palvelujen asiakaskokemus näkyväksi reaaliajassa17.12.2019 08:21:49 EET | Tiedote
Palvelu Plus Oy ja Vanhustyön keskusliitto ovat yhteistyössä toteuttaneet PalveluPulssi-työkalun asiakaskokemuksen reaaliaikaiseen keräämiseen. Työkalun avulla viimeisin tieto asiakaskokemuksen tasosta on koko ajan palveluntarjoajien käytettävissä, joten palautteisiin voidaan reagoida heti.
Vanhuksen itsemääräämisoikeus18.11.2019 11:02:04 EET | Uutinen
Olemme tottuneet siihen, että saamme päättää omista asioistamme yleensä ottaen niin kuin haluamme. Vanhuspalveluissa käydään kuitenkin joka päivä vaikeaa rajanvetoa itsemääräämisoikeuden ja sen rajoittamisen välillä.
Apua ja avustuksia ikäihmisten kotien muutostöihin31.10.2019 10:12:45 EET | Tiedote
Ikääntyneen ihmisen kotona elämistä on mahdollista helpottaa erilaisilla asunnon muutostöillä. Ne lisäävät turvallisuutta ja tarjoavat mahdollisuuden asua pidempään omassa kodissa.
Vanheneminen.fi – tietoa ja käytännöllisiä työkaluja tulevien vuosikymmenten suunnitteluun jokaiselle yli 50-vuotiaalle10.10.2019 08:30:00 EEST | Tiedote
Miten asun mukavasti ja turvallisesti, kun ikää tulee lisää? Mihin minun tulisi kiinnittää huomiota syömisessäni voidakseni hyvin? Mihin rahani riittävät eläkkeellä? Mikä on eläkevalmennus ja miksi hakeutuisin sellaiseen? Miten teen edunvalvontavaltuutuksen? Juuri avautunut Vanheneminen.fi-sivusto on laaja tietopaketti jokaiselle, joka haluaa suunnitella ja ennakoida itselleen ja läheisilleen turvallisia ja hyviä vuosikymmeniä.
Vuoden vanhusteko -palkinto Ikäinstituutin Yhdessä kotikulmilla -hankkeelle6.10.2019 14:30:00 EEST | Tiedote
Vanhustyön keskusliitto ja Ilmarinen palkitsivat tänä vuonna Vuoden vanhusteko -tunnustuksella Ikäinstituutin Yhdessä kotikulmilla -hankkeen. Hanke tuo iloa ja yhteisöllisyyttä iäkkäiden asuttamiin taloyhtiöihin. Asukkaat suunnittelevat yhdessä naapureidensa kanssa toimintaa taloyhtiön tiloihin.