Hoiva-alalla tarvitaan myynti- ja asiakasymmärrystä

Espoon Lähimmäispalveluyhdistys ry:ssä järjestetyssä valmennuksessa linjattiin, että yhdistys näkyy aiempaa enemmän omien talojensa ulkopuolella. Kuva: Jonas Brandt

Valinnanvapaus lisääntyy ja asiakkaiden odotukset kasvavat. Hoiva-alalla tarvitaan nyt enemmän myynnillistä osaamista kuin koskaan aiemmin. Tänä päivänä jokaisen työntekijän on hahmotettava oma roolinsa organisaation tuloksen tekijänä.

Yksilöiden ja yritysten pitkän linjan valmentaja Markkinointi-instituutti toteutti Espoon Lähimmäispalveluyhdistyksen kanssa valmennuksen, joka rohkaisi koko henkilöstön hoitajista keittäjiin tekemään markkinointia ja myyntiä luontevana osana omaa työtään. Valmennus räätälöitiin yhdistyksen tarpeisiin ja strategialle, ja tulokseksi saatiin uutta työkulttuuria sekä valmiita tuotteita, jotka ovat nyt arkea yhdistyksessä.

– Valmennukset ovat meidän tapamme varautua niihin muutoksiin, joita sote tuo tullessaan, Espoon Lähimmäispalveluyhdistyksen toiminnanjohtaja Tom Kankkonen sanoo.

Koko henkilöstö kehittää toimintaa

Valmennus kokosi organisaation eri toiminnoissa työskentelevät saman pöydän ääreen.Tuloksena syntyi kymmenittäin uudistuksia ja toimintatapoja, jotka on nyt otettu arjessa käyttöön.Samalla sisäinen tiedonkulku ja yhteistyö eri yksiköiden välillä parani.

Valmennuksen tuloksena asiakkaita nähdään sielläkin, missä niitä ei aiemmin ollut: Asukkaan omaisissa, vieraissa ja ystävissä, yhteistyökumppaneissa sekä alueen naapurustossa. Yhteiskunnan palvelusetelit edellyttävät myös aivan uudenlaista otetta asiakasajatteluun.

Tom Kankkonen kiittelee yhdistyksen saaneen rutkasti lisää asiakaspalvelu-, myynti- ja markkinointiosaamista.

– Juuri nämä ovat olleet Markkinointi-instituutin vahvuuksia. Lisäksi koulutus räätälöitiin tiukasti juuri hoiva-alan yritykselle ja toimialan vallitsevaan tilanteeseen, hän sanoo.

Työvälineitä soten käsittelyyn

Soten tuoma muutos pelottaa, mutta Kankkosen mukaan henkilöstön on helpompi elää muutoksessa nyt kun se tietää, miten muutos konkreettisesti vaikuttaa omaan työhön.

– Nyt henkilökunta ymmärtää, mitkä ovat meidän valttimme muihin verrattuna ja tarjoaa niitä asiakkaille.

Valmennuksen jälkeen kaikki yhdistyksen tiiminvetäjät jatkoivat vielä Markkinointi-instituutin lähiesimiestyön ammattitutkintoon, joka on parhaillaan käynnissä, ja lisäksi palvelupäälliköille on juuri aloitettu oma johtamisvalmennus.

Teksti on julkaistu 23.3.2018 Vanhustyö-lehdessä 2/2018.

Teksti: Liina Luukkonen, viestintäsuunnittelija, Markkinointi-instituutti

Kuva: Jonas Brandt

Tom Kankkonen
Espoon Lähimmäispalveluyhdistys ry

tom.kankkonen@elpy.fi

Tuula Laine
Tiedottaja

tuula.laine@vtkl.fi

– En ehkä ole aiemmin nähnyt hoitotyötä myyntityönä, sanoo lähihoitajaopiskelija Tiina Salmelainen (kesk.), joka osallistui Markkinointi-instituutin valmennukseen. – Koulutuksen myötä ymmärrän selkeästi, miten tärkeää on myynnillinen ajattelu jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Kuvassa mukana ravintotyöntekijä Maris Kirsi ja toiminnanjohtaja Tom Kankkonen. Kuva: Pia Brigatti

Vanhustyön keskusliitto, VTKL on maan johtava ikääntyneiden ihmisten ja vanhusten hyväksi työtä tekevien järjestöjen valtakunnallinen katto- ja edunvalvontaorganisaatio. Keskusliiton vanhuuspoliittisen vaikuttamisen tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnin, toimintakykyisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden edellytyksiä.

Liitto kehittää valtakunnallisia toimintamalleja ja luo uutta vanhuuskulttuuria monipuolisen kehittämis- ja tutkimustoimintansa sekä ikääntyneiden ihmisten ohjaus- ja tukitoiminnan avulla. Jäsenyhteisöt toimivat ikääntyneiden ihmisten hyväksi järjestämällä ryhmä- ja virkistystoimintaa, vapaaehtoistoimintaa, lomatoimintaa, neuvontaa ja koulutusta sekä toteuttavat edunvalvontaa, tutkimusta ja kehittämistyötä.  Jäsenyhteisöistä runsaat 200 tuottaa asumis-, hoito-, hoiva-, kuntoutus- ja kotihoidon palveluja vanhuksille. Liitto toimii kiinteässä yhteistyössä jäsenjärjestöjensä, kuntien ja kehittyvien maakunnallisten sote-alueiden kanssa. Liitto julkaisee Vanhustyö-lehteä.

Vanhustyön keskusliitto: Vanhustyötä tekevien paikallisten järjestöjen voima käyttöön28.6.2018 08:30Tiedote

Järjestöpohjaiset toimijat voivat tarjota erilaisia, innovatiivisia ratkaisuja ikääntyneille. Vanhustyön keskusliittoon kuuluu 330 jäsenjärjestöä, jotka tarjoavat muun muassa ikäihmisten asumispalveluita eri puolilla Suomea. Vanhustyön keskusliiton tuore toiminnanjohtaja Anni Lausvaara painottaa, että asiakkaat odottavat kilpailukykyisiä, heidän tarpeisiinsa vastaavia vaihtoehtoja, joista valita. VTKL pitää ikäihmisten puolta – myös SuomiAreenalla Porissa.

Vanhustyön keskusliitto SuomiAreenalla Porissa – Yksin kotona 2030?20.6.2018 13:12Tiedote

Vanhustyö-lehti 3/2018 laatu ja valinnanvapaus: Tarkoituksenmukaista laatua ikäihmisille9.6.2018 06:00Tiedote

Eloisa ikägallup 2018: Vanhuuden alaikäraja on noussut 74:än vuoteen – Asenteet vanhoja ihmisiä kohtaan ovat myönteisempiä kuin viisi vuotta sitten23.3.2018 06:00Tiedote

Suomalaisten mielestä vanha ihminen on keskimäärin 74-vuotias ja häntä tulisi kutsua ikäihmiseksi. Muun muassa tämä käy ilmi Vanhustyön keskusliiton Eloisa ikä -ohjelman Taloustutkimuksella teettämästä suomalaisesta ikägallupista, jossa mukana oli myös edustava otos (n=63) yli 80-vuotiaita, jotka usein jäävät mielipidetiedustelujen ulkopuolelle.