Hoiva-alalla tarvitaan myynti- ja asiakasymmärrystä

Espoon Lähimmäispalveluyhdistys ry:ssä järjestetyssä valmennuksessa linjattiin, että yhdistys näkyy aiempaa enemmän omien talojensa ulkopuolella. Kuva: Jonas Brandt

Valinnanvapaus lisääntyy ja asiakkaiden odotukset kasvavat. Hoiva-alalla tarvitaan nyt enemmän myynnillistä osaamista kuin koskaan aiemmin. Tänä päivänä jokaisen työntekijän on hahmotettava oma roolinsa organisaation tuloksen tekijänä.

Yksilöiden ja yritysten pitkän linjan valmentaja Markkinointi-instituutti toteutti Espoon Lähimmäispalveluyhdistyksen kanssa valmennuksen, joka rohkaisi koko henkilöstön hoitajista keittäjiin tekemään markkinointia ja myyntiä luontevana osana omaa työtään. Valmennus räätälöitiin yhdistyksen tarpeisiin ja strategialle, ja tulokseksi saatiin uutta työkulttuuria sekä valmiita tuotteita, jotka ovat nyt arkea yhdistyksessä.

– Valmennukset ovat meidän tapamme varautua niihin muutoksiin, joita sote tuo tullessaan, Espoon Lähimmäispalveluyhdistyksen toiminnanjohtaja Tom Kankkonen sanoo.

Koko henkilöstö kehittää toimintaa

Valmennus kokosi organisaation eri toiminnoissa työskentelevät saman pöydän ääreen.Tuloksena syntyi kymmenittäin uudistuksia ja toimintatapoja, jotka on nyt otettu arjessa käyttöön.Samalla sisäinen tiedonkulku ja yhteistyö eri yksiköiden välillä parani.

Valmennuksen tuloksena asiakkaita nähdään sielläkin, missä niitä ei aiemmin ollut: Asukkaan omaisissa, vieraissa ja ystävissä, yhteistyökumppaneissa sekä alueen naapurustossa. Yhteiskunnan palvelusetelit edellyttävät myös aivan uudenlaista otetta asiakasajatteluun.

Tom Kankkonen kiittelee yhdistyksen saaneen rutkasti lisää asiakaspalvelu-, myynti- ja markkinointiosaamista.

– Juuri nämä ovat olleet Markkinointi-instituutin vahvuuksia. Lisäksi koulutus räätälöitiin tiukasti juuri hoiva-alan yritykselle ja toimialan vallitsevaan tilanteeseen, hän sanoo.

Työvälineitä soten käsittelyyn

Soten tuoma muutos pelottaa, mutta Kankkosen mukaan henkilöstön on helpompi elää muutoksessa nyt kun se tietää, miten muutos konkreettisesti vaikuttaa omaan työhön.

– Nyt henkilökunta ymmärtää, mitkä ovat meidän valttimme muihin verrattuna ja tarjoaa niitä asiakkaille.

Valmennuksen jälkeen kaikki yhdistyksen tiiminvetäjät jatkoivat vielä Markkinointi-instituutin lähiesimiestyön ammattitutkintoon, joka on parhaillaan käynnissä, ja lisäksi palvelupäälliköille on juuri aloitettu oma johtamisvalmennus.

Teksti on julkaistu 23.3.2018 Vanhustyö-lehdessä 2/2018.

Teksti: Liina Luukkonen, viestintäsuunnittelija, Markkinointi-instituutti

Kuva: Jonas Brandt

Tom Kankkonen
Espoon Lähimmäispalveluyhdistys ry

tom.kankkonen@elpy.fi

Tuula Laine
Tiedottaja

tuula.laine@vtkl.fi

– En ehkä ole aiemmin nähnyt hoitotyötä myyntityönä, sanoo lähihoitajaopiskelija Tiina Salmelainen (kesk.), joka osallistui Markkinointi-instituutin valmennukseen. – Koulutuksen myötä ymmärrän selkeästi, miten tärkeää on myynnillinen ajattelu jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Kuvassa mukana ravintotyöntekijä Maris Kirsi ja toiminnanjohtaja Tom Kankkonen. Kuva: Pia Brigatti

Vanhustyön keskusliitto, VTKL on maan johtava ikääntyneiden ihmisten ja vanhusten hyväksi työtä tekevien järjestöjen valtakunnallinen katto- ja edunvalvontaorganisaatio. Keskusliiton vanhuuspoliittisen vaikuttamisen tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnin, toimintakykyisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden edellytyksiä.

Liitto kehittää valtakunnallisia toimintamalleja ja luo uutta vanhuuskulttuuria monipuolisen kehittämis- ja tutkimustoimintansa sekä ikääntyneiden ihmisten ohjaus- ja tukitoiminnan avulla. Jäsenyhteisöt toimivat ikääntyneiden ihmisten hyväksi järjestämällä ryhmä- ja virkistystoimintaa, vapaaehtoistoimintaa, lomatoimintaa, neuvontaa ja koulutusta sekä toteuttavat edunvalvontaa, tutkimusta ja kehittämistyötä.  Jäsenyhteisöistä runsaat 200 tuottaa asumis-, hoito-, hoiva-, kuntoutus- ja kotihoidon palveluja vanhuksille. Liitto toimii kiinteässä yhteistyössä jäsenjärjestöjensä, kuntien ja kehittyvien maakunnallisten sote-alueiden kanssa. Liitto julkaisee Vanhustyö-lehteä.

Vuoden vanhusteko -palkinto Liikkuvalle resurssikeskukselle Turkuun7.10.2018 14:30Tiedote

Valtakunnallinen Vanhustenviikko avataan juhlallisesti Kuopiossa 7.10.20182.10.2018 06:00Tiedote

Vanhustenviikon avajaisia vietetään Kuopiossa valtakunnallisessa Vanhustenpäivän pääjuhlassa sunnuntaina 7.10. Vanhustenpäivän ja -viikon teemana on tänä vuonna ”Iloa toimeliaisuudesta – Aktivität ger glädje”. Kampanjallaan Vanhustyön keskusliitto kannustaa järjestämään tapahtumia ja toimintaa ikääntyneille ihmisille ympäri Suomen erityisesti Vanhustenviikolla 7.10.-14.10. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii teemaviikon suojelijana.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi: Vanhenemiseen varautuminen on suurta viisautta26.9.2018 09:37Tiedote

Vanhustyön keskusliitto muistuttaa, että oman vanhuusiän suunnittelu kaikilla elämän osa-alueilla on viisasta – ja että ikääntymisen mukanaan tuomiin tilanteisiin kannattaa paneutua ajoissa. Vanhuusiän suunnittelu on normaali osa elämänkulun suunnittelua, johon kannattaa suunnata ajatuksia jo viisikymppisenä. Eväitä hyvän vanhuuden suunnitteluun tarjoaa Vanhustyön keskusliiton seminaari Hyvän Iän Foorumi, joka järjestetään osana Hyvä Ikä -tapahtumaa Helsingin messukeskuksessa 3.–4.10.2018. Hyvän Iän Foorumin torstaipäivän 4.10. teema on vanhuuden suunnittelu ja omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi kutsuvat keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä18.9.2018 08:59Tiedote

Vanhustyön keskusliitto herättelee uuteen, totuttua laajempaan keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä. Helsingin messukeskuksessa järjestettävä vanhustyön ja vanhuusiän oma tapahtuma Hyvä Ikä 3.–4.10.2018 on ohittamaton aitiopaikka seurata ja osallistua keskusteluun. Vanhustyön keskusliiton asiantuntijoita tapaat sekä Hyvän Iän Foorumissa että messuosastolla. Muisteluihin siivittävä Muistoissamme 50-luku -kirja julkistetaan Vanhustyön keskusliiton messuosastolla keskiviikkona 3.10.