Hoiva-alan henkilöstöpulaa ei ratkaista vain koulutuspaikkoja lisäämällä

Hoiva-alan henkilöstöpulaan esitetään julkisessa keskustelussa useimmiten ratkaisuksi koulutuksen lisäämistä. Se ei yksin riitä. Hoiva-alalla on kehitettävä myös johtamista. Attendo alan suurimpana yksityisenä toimijana on avainasemassa johtamisen kehittämisessä. Jokainen Attendon neljästä sadasta yksikönjohtajasta osallistuu räätälöityyn esimiesvalmennukseen, joka täydentää jo käytössä olevaa lähiesimieskoulutusta.

THL teki marraskuussa kyselyn, jossa tutkittiin henkilöstömitoitusta vanhusten ympärivuorokautisen hoidon yksiköissä. Kyselyllä selvitettiin, täyttääkö henkilöstömitoitus 1.10.2020 voimaan tulleen vanhuspalvelulain mukaisen 0,5 työntekijää asiakasta kohti. Mitoitusvaade on noussut kyselyn jälkeen tasolle 0,55. Alalle tarvitaan seuraavien yhdeksän vuoden aikana arviolta 30 000 uutta hoitajaa. Tulokset osoittavat, että alalla on suuria rekrytointiongelmia jo nyt. Koulutuspaikkojen lisääminen ei yksin riitä ratkaisuksi.

Vuoteen 2030 mennessä yli 85-vuotiaiden määrä Suomessa kasvaa 40 % ja samaan aikaan hoitajia eläköityy ja siirtyy alalta muihin tehtäviin. Lisäksi uusi vanhuspalvelulaki edellyttää ympärivuorokautisen hoidon yksiköissä 0,7 välitöntä asiakastyötä tekevää työntekijää asukasta kohti 1.4.2023.

Henkilöstöpulan ratkaisemiseksi esitetään julkisessa keskustelussa useimmiten ratkaisuksi koulutuksen lisäämistä. Se ei yksin riitä.

- Vetoamme kaikkiin alan toimijoihin, jotta alamme yhdessä nostaa esiin alan hyviä puolia ja työn merkityksellisyyttä, jotta alasta tulee houkutteleva uravaihtoehto niin nuorille kuin alanvaihtajille. Lisäksi odotamme viranomaisilta ulkomailla suoritettujen ammattitutkintojen tunnustamista ja saatavuusharkinnasta luopumista hoitoalan ammattilaisten osalta, sanoo Attendo Suomen toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.

Henkilöstöpulan ratkaisemiseksi alalla on kehitettävä johtamista. Attendo alan suurimpana yksityisenä toimijana on avainasemassa johtamisen kehittämisessä. Jokainen Attendon neljästä sadasta yksikönjohtajasta osallistuu räätälöityyn esimiesvalmennukseen, joka täydentää jo käytössä olevaa lähiesimieskoulutusta.

- Meillä on suurena toimijana vastuu myös koko alan toimintakulttuuriin vaikuttamisesta. Johtajien koulutuksen lisäksi jokainen attendolainen osallistuu keskustellen toteutettavaan, toimintakulttuurin muutokseen tähtäävään valmennukseen. Muutosmatkamme tavoitteena on ansaita suomalaisten luottamus ja tehdä Attendosta alan halutuin työ- ja asuinpaikka, Holmqvist sanoo.

THL:n kyselyyn vastasi 1532 ympärivuorokautisen hoivan yksikköä. Tiedot kerättiin kolmen viikon aikana. 94 prosenttia yksiköistä täytti lakisääteisen henkilöstömitoituksen. Kuusi prosenttia yksiköistä ei yltänyt minimimitoitukseen. Näistä rajan alittaneista yksiköistä 77 prosenttia oli julkisen palveluntuottajan eli käytännössä kuntien ja kuntayhtymien omia yksikköjä. Henkilöstömitoitukseen lasketaan vain välitön asiakastyö.

- Attendon tulokset kyselyssä osoittavat, että meillä on lain mukainen henkilöstömitoitus kunnossa. Kyselyn aikaan mitoitusvaade oli 0,5 ja vuoden alusta alkaen mitoitus on 0,55. Attendo Kutomokodin osalta THL:n julkaisemissa tuloksissa on tänään löydetty virhe, josta on ilmoitettu THL:lle. Palkkasimme jo ennen lakimuutosta lisää henkilöitä vastaamaan välillisestä asiakastyöstä. Meitä kaikkia Suomessa koskee kuitenkin alalla yhä paheneva henkilöstöpula. Sen ratkaisemiseksi tarvitsemme uusia keinoja ja hyvää yhteistyötä tilaajien, viranomaisten ja liittojen kanssa, Holmqvist toteaa.

THL:n kyselyä on tehty vuodesta 2013 lähtien. Tänä vuonna THL julkaisee luvut ensimmäistä kertaa yksikön tarkkuudella. Tuloksia hyödynnetään Attendolla ikäihmisten palveluiden kehittämiseen ja seurantaan. Myös valvonta- ja tilastoviranomaiset, ministeriöt ja tutkijat käyttävät tietoja vanhuspalvelujen arviointiin.

Lisätieto- ja haastattelupyynnöt pyydämme ystävällisesti osoittamaan asiakaskokemus- ja viestintäjohtaja Susanna Paloheimolle, susanna.paloheimo@attendo.fi tai puh.  044 4942 122

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Attendo valitti hallinto-oikeuteen epäselvästä päätöksestä, ei vain lisähenkilöstön vaateesta21.4.2021 16:59:13 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös Villa Pentbytä koskien (2.3.2021) on epäselvästi muotoiltu ja viraston aiemman lupa- ja valvontakäytännön vastainen. Lisäksi määräyksessä olevat vaatimukset henkilökunnan lisäämisestä eivät perustu asiakkaiden hoidon tarpeisiin. Epäkohdat eivät tule kuntoon vain työntekijöitä lisäämällä, vaan niihin puuttumalla ja toimintakulttuuria muuttamalla.

Raasepori ei suo Attendolle toimintaedellytyksiä jatkaa Villa Pentbyssä30.3.2021 14:16:05 EEST | Tiedote

Raaseporin kaupunki ei halua vahvistaa yhteistyötä Villa Pentbyssä Attendon ehdotuksen mukaisesti. Lisäksi Raasepori haluaa alentaa hoivavuorokaudesta Attendolle maksettavaa hoivapäivähintaa tilanteessa, jossa aluehallintovirasto edellyttää kuuden lisähenkilön palkkaamista vakituiseen työsuhteeseen Villa Pentbyhyn. Tämä pakottaa Attendon harkitsemaan hoivapalveluiden tuottamisen lopettamista Raaseporissa. Raaseporin omien hoivakotien kustannukset kunnalle ovat merkittävästi korkeammat ja henkilöstömitoitus pienempi.

Attendo tarjoaa Raaseporille yhteistyön tiivistämistä Villa Pentbyssä18.3.2021 14:28:22 EET | Tiedote

Attendo on tänään tarjonnut Raaseporin kaupungille mahdollisuutta yhteistyön tiivistämiseksi raaseporilaisten ikäihmisten hoivapalvelun tuottamisessa. Aluehallintoviraston viime viikolla antaman valvontapäätöksen mukaan Villa Pentbyhyn tulee palkata kuusi vakituista hoitajaa lisää 30.4. mennessä. Henkilöstömitoituksena tämä tarkoittaa Attendon käsityksen mukaan nykyiseen verrattuna noin 0,76 mitoitusta, mikä ylittää nykyisen vanhuspalvelulain, Villa Pentbyn toimiluvan sekä kaikkien muiden alueen hoivakotien mitoituksen merkittävästi.

Attendon vastaus Etelä-Suomen Avin määräykseen lisätä henkilökuntaa Villa Pentbyssä Raaseporissa11.3.2021 14:18:52 EET | Tiedote

Attendo kunnioittaa viranomaisen määräyksiä ja tekee vaaditut toimenpiteet Raaseporissa sijaitsevassa hoivakodissa Villa Pentbyssä. Aluehallintoviranomaisen vaatimukset ovat erittäin kovat. Päätöksessä edellytetään 25–35% enemmän hoivahenkilökuntaa suhteessa yksikön toimilupaan ja myös suhteessa kaikkiin muihin Raaseporin alueen hoivakoteihin. Muissa yksityisissä hoivakodeissa ja kunnan omissa palveluissa tuotetaan samanlaista ympärivuorokautista hoivaa ikäihmisille kuin Villa Pentbyssä pienemmillä henkilöstömitoituksilla. Attendo on toimittanut valvontaviranomaiselle asukkaiden hoidon tarpeita ilmentävät yksityiskohtaiset tiedot ja näiden perusteella mitoitus on ollut ja on tällä hetkellä 0,60, mikä vastaa asukkaiden hoivan tarvetta. Valvontaviranomaisen vaatimus edellyttää kuitenkin mitoitukseksi noin 0,76, joka Attendon tietojen mukaan saattaa olla jopa korkein vaadittu mitoitus ikääntyneiden ympärivuorokautisessa hoivassa Suomessa. Vaatimus nostaa merkittävällä tavalla palvelutuota