Hoiva-alan henkilöstöpulaa ei ratkaista vain koulutuspaikkoja lisäämällä

Hoiva-alan henkilöstöpulaan esitetään julkisessa keskustelussa useimmiten ratkaisuksi koulutuksen lisäämistä. Se ei yksin riitä. Hoiva-alalla on kehitettävä myös johtamista. Attendo alan suurimpana yksityisenä toimijana on avainasemassa johtamisen kehittämisessä. Jokainen Attendon neljästä sadasta yksikönjohtajasta osallistuu räätälöityyn esimiesvalmennukseen, joka täydentää jo käytössä olevaa lähiesimieskoulutusta.

THL teki marraskuussa kyselyn, jossa tutkittiin henkilöstömitoitusta vanhusten ympärivuorokautisen hoidon yksiköissä. Kyselyllä selvitettiin, täyttääkö henkilöstömitoitus 1.10.2020 voimaan tulleen vanhuspalvelulain mukaisen 0,5 työntekijää asiakasta kohti. Mitoitusvaade on noussut kyselyn jälkeen tasolle 0,55. Alalle tarvitaan seuraavien yhdeksän vuoden aikana arviolta 30 000 uutta hoitajaa. Tulokset osoittavat, että alalla on suuria rekrytointiongelmia jo nyt. Koulutuspaikkojen lisääminen ei yksin riitä ratkaisuksi.

Vuoteen 2030 mennessä yli 85-vuotiaiden määrä Suomessa kasvaa 40 % ja samaan aikaan hoitajia eläköityy ja siirtyy alalta muihin tehtäviin. Lisäksi uusi vanhuspalvelulaki edellyttää ympärivuorokautisen hoidon yksiköissä 0,7 välitöntä asiakastyötä tekevää työntekijää asukasta kohti 1.4.2023.

Henkilöstöpulan ratkaisemiseksi esitetään julkisessa keskustelussa useimmiten ratkaisuksi koulutuksen lisäämistä. Se ei yksin riitä.

- Vetoamme kaikkiin alan toimijoihin, jotta alamme yhdessä nostaa esiin alan hyviä puolia ja työn merkityksellisyyttä, jotta alasta tulee houkutteleva uravaihtoehto niin nuorille kuin alanvaihtajille. Lisäksi odotamme viranomaisilta ulkomailla suoritettujen ammattitutkintojen tunnustamista ja saatavuusharkinnasta luopumista hoitoalan ammattilaisten osalta, sanoo Attendo Suomen toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.

Henkilöstöpulan ratkaisemiseksi alalla on kehitettävä johtamista. Attendo alan suurimpana yksityisenä toimijana on avainasemassa johtamisen kehittämisessä. Jokainen Attendon neljästä sadasta yksikönjohtajasta osallistuu räätälöityyn esimiesvalmennukseen, joka täydentää jo käytössä olevaa lähiesimieskoulutusta.

- Meillä on suurena toimijana vastuu myös koko alan toimintakulttuuriin vaikuttamisesta. Johtajien koulutuksen lisäksi jokainen attendolainen osallistuu keskustellen toteutettavaan, toimintakulttuurin muutokseen tähtäävään valmennukseen. Muutosmatkamme tavoitteena on ansaita suomalaisten luottamus ja tehdä Attendosta alan halutuin työ- ja asuinpaikka, Holmqvist sanoo.

THL:n kyselyyn vastasi 1532 ympärivuorokautisen hoivan yksikköä. Tiedot kerättiin kolmen viikon aikana. 94 prosenttia yksiköistä täytti lakisääteisen henkilöstömitoituksen. Kuusi prosenttia yksiköistä ei yltänyt minimimitoitukseen. Näistä rajan alittaneista yksiköistä 77 prosenttia oli julkisen palveluntuottajan eli käytännössä kuntien ja kuntayhtymien omia yksikköjä. Henkilöstömitoitukseen lasketaan vain välitön asiakastyö.

- Attendon tulokset kyselyssä osoittavat, että meillä on lain mukainen henkilöstömitoitus kunnossa. Kyselyn aikaan mitoitusvaade oli 0,5 ja vuoden alusta alkaen mitoitus on 0,55. Attendo Kutomokodin osalta THL:n julkaisemissa tuloksissa on tänään löydetty virhe, josta on ilmoitettu THL:lle. Palkkasimme jo ennen lakimuutosta lisää henkilöitä vastaamaan välillisestä asiakastyöstä. Meitä kaikkia Suomessa koskee kuitenkin alalla yhä paheneva henkilöstöpula. Sen ratkaisemiseksi tarvitsemme uusia keinoja ja hyvää yhteistyötä tilaajien, viranomaisten ja liittojen kanssa, Holmqvist toteaa.

THL:n kyselyä on tehty vuodesta 2013 lähtien. Tänä vuonna THL julkaisee luvut ensimmäistä kertaa yksikön tarkkuudella. Tuloksia hyödynnetään Attendolla ikäihmisten palveluiden kehittämiseen ja seurantaan. Myös valvonta- ja tilastoviranomaiset, ministeriöt ja tutkijat käyttävät tietoja vanhuspalvelujen arviointiin.

Lisätieto- ja haastattelupyynnöt pyydämme ystävällisesti osoittamaan asiakaskokemus- ja viestintäjohtaja Susanna Paloheimolle, susanna.paloheimo@attendo.fi tai puh.  044 4942 122

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Hoivakriisistä kaksi vuotta – Attendon muutosmatka etenee ja luottamus vahvistuu22.1.2021 07:11:00 EETUutinen

Kaksi vuotta sitten esiin nousseet epäkohdat vanhusten hoivapalveluissa johtivat vanhuspalvelulain uudistamiseen ja suureen määrään yksittäisiä toimenpiteitä sadoissa hoivakodeissa kautta maan. Attendolla loppuvuodesta 2019 aloitettu muutosmatka on tuoreiden henkilöstö-, asukas- ja läheiskyselyiden mukaan alkanut tuottaa tulosta: luottamus Attendoa kohtaan on vahvistunut.

Attendon opit koronavuodesta 2020: maskit, turvavälit, nopea testaaminen ja paljon viestintää21.1.2021 07:01:00 EETUutinen

Vuosi 2020 toi koronavirukselta suojaamisen ja suojautumisen osaksi myös hoiva-, palvelu- ja tukikotien arkea. Suojavarusteisiin ja suojautumisohjeisiin panostettiin paljon aikaa ja rahaa. Attendolla on Suomessa noin neljä sataa hoiva-, palvelu- ja tukikotia, joissa asuu noin 10 000 ihmistä lapsista ikäihmisiin. Asukkaiden keskuudessa todettiin vuoden 2020 aikana yhteensä 71 tartuntaa kaikkiaan yhdeksässä Attendo-kodissa. Yli puolet tartunnan saaneista asukkaista parantui viruksen aiheuttamista sairauksista. 13 000 työntekijän keskuudessa todettiin yhteensä 63 tartuntaa kaikkiaan 28 Attendo-kodissa: kokoaikainen maskien käyttö ja muu hyvä suojautuminen estivät tartuntojen leviämisen asukkaiden keskuuteen.

Koronapandemian torjuntaan käytettyjen suu- ja nenäsuojainten kuluista on lähetetty laskuja kuntatilaajille14.12.2020 11:18:33 EETUutinen

Attendo veloittaa kuntatilaajiltaan koronan torjumiseen tarvittujen suu- ja nenäsuojainten toteutuneet kulut ajalta 1.4. - 30.11.2020. Laskussa on kyse poikkeusolojen aiheuttamista ylimääräisistä kustannuksista, joiden ei voida katsoa kuuluvan tai kuuluneen ostopalvelusopimusten tavanomaisten soveltamisalan piiriin, ellei toisin ole sovittu. Suojavarusteiden korvaaminen yksityiselle palveluntuottajalle kuuluu kuntien vastuulle kansallisen valmius- ja tartuntatautilainsääntelyn sekä sosiaali- ja terveysministeriön 9.4.2020 antaman ja 13.5.2020 tarkentaman suojavälineiden käyttöä koskevan määräyksen perusteella. Kunnat ovat saaneet valtiolta koronatukea voidakseen korvata myös yksityisille palveluntuottajille koronapandemian aiheuttamat ylimääräiset kustannukset. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeri on syksyllä julkisuudessa korostanut kuntien vastuuta suojavarusteiden saatavuuteen ja korvaamiseen liittyen. Attendo laskuttaa tilaajiltaan ostamansa asukkaiden ja työntekijöiden pandemialt

Attendon kommentit liittyen Lännen Median artikkeliin 21.10.2020 21.10.2020 11:30:34 EESTTiedote

Lännen Media on tänään julkaissut artikkelin koskien keskeneräistä esitutkintaa hoivakoti Kallionsydämen tapahtumista. Artikkelissa Itä-Suomen poliisi kertoo seuraavaa: ”Mikäli yritystoiminnassa eli tässä tapauksessa asumispalveluyksikön liiketoiminnassa tavoitellaan taloudellista hyötyä, se voi äärimmillään johtaa hoidollisiin tai muihin laiminlyönteihin, jotka voivat taas johtaa ihmisten sairastumiseen tai kuolemaan.” Meillä ei ole tiedossa seikkoja, joiden perusteella Attendo olisi voinut saada taloudellista hyötyä Kiuruveden tapahtumiin liittyen. Otamme seuraavan kerran kantaa tähän asiaan, kun poliisi saa esitutkinnan päätökseen. Mielestämme on hyvin tärkeää, että asiat selvitetään ja poliisi saa tehdä työnsä rauhassa, etenkin esitutkinnan ollessa vielä kesken. Olemme pyrkineet edesauttamaan tapahtumien selvittämistä ja avoimesti toimittaneet poliisille kaiken tiedon, mitä meiltä on pyydetty. Olemme mm. toimittaneet poliisille esitutkintaa varten tarkan aikajanan, josta käy ilmi t