Hoiva-alan työvoimapula on todellinen

Hyvinvointiala HALI ry ihmettelee Tehyn väitettä, jonka mukaan hoiva-alalla ei ole työvoimapulaa. Tilastot ja ennusteet puhuvat aivan toista. Työvoiman tarve kasvaa sosiaali‐ ja terveyspalvelualalla noin 109 000 henkilön verran vuoteen 2030 mennessä. (Työ- ja elinkeinoministeriön vuoden 2015 ennuste). HALIn jäsenten mukaan ainakin lähi- ja sairaanhoitajista on jo nyt huutava pula.

Lähi- ja sairaanhoitajien koulutusmääriä tuleekin merkittävästi lisätä. Sen lisäksi hoiva-avustajien kouluttaminen vapauttaa hoitajia keskittymään koulutustaan vastaavaan hoivatyöhön. Hyvinvointiala HALIn mukaan tämän hetken yksi todellinen haaste hoiva-alalla on se, että koulutettujen sote-alan työntekijöiden työaikaa kuluu muuhun kuin varsinaiseen koulutusta vastaavaan hoito- ja hoivatyöhön.

- Hoiva-avustajien kouluttaminen on yksi keino yrittää ratkaista työvoimapulaa. Avustajat voivat auttaa muun muassa asukkaiden peseytymisessä, ruokailussa, ulkoilussa sekä muussa viriketoiminnassa. Näin hoitajien aikaa vapautuu työhön, johon heidät on koulutettu. Hoiva-avustajien kouluttaminen on Esperi Carelta nopea ja konkreettinen tapa ratkaista asiaa ja samalla antaa mahdollisuus avustajille jatkaa kouluttautumistaan oppisopimuksella lähihoitajiksi. Outoa on, että Tehy vastustaa tätäkin, sanoo Hyvinvointiala HALI ry:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

HALI on JHL:n kanssa samaa mieltä siitä, että hoiva-avustajille on varmasti tilaa myös tulevaisuudessa, vaikka koulutetumpi hoitohenkilöstö muodostaakin hyvän hoivatyön selkärangan myös tulevaisuudessa.

- On hienoa, että yritykset miettivät ja tarjoavat aktiivisesti ratkaisuja työvoiman saatavuusongelmaan. Työvoiman saatavuus tulee jatkossa olemaan yhteinen haaste sekä yksityisille että julkisille alan toimijoille, sanoo Rajakangas.

Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. HALI valvoo jäsentensä yhteisiä etuja ja neuvoo työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Sen 1560 jäsentä työllistävät 100 000 sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaista. HALI on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen. HALIn jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä. www.hyvinvointiala.fi