Hoiva-alan työvoimapula on todellinen

Hyvinvointiala HALI ry ihmettelee Tehyn väitettä, jonka mukaan hoiva-alalla ei ole työvoimapulaa. Tilastot ja ennusteet puhuvat aivan toista. Työvoiman tarve kasvaa sosiaali‐ ja terveyspalvelualalla noin 109 000 henkilön verran vuoteen 2030 mennessä. (Työ- ja elinkeinoministeriön vuoden 2015 ennuste). HALIn jäsenten mukaan ainakin lähi- ja sairaanhoitajista on jo nyt huutava pula.

Lähi- ja sairaanhoitajien koulutusmääriä tuleekin merkittävästi lisätä. Sen lisäksi hoiva-avustajien kouluttaminen vapauttaa hoitajia keskittymään koulutustaan vastaavaan hoivatyöhön. Hyvinvointiala HALIn mukaan tämän hetken yksi todellinen haaste hoiva-alalla on se, että koulutettujen sote-alan työntekijöiden työaikaa kuluu muuhun kuin varsinaiseen koulutusta vastaavaan hoito- ja hoivatyöhön.

- Hoiva-avustajien kouluttaminen on yksi keino yrittää ratkaista työvoimapulaa. Avustajat voivat auttaa muun muassa asukkaiden peseytymisessä, ruokailussa, ulkoilussa sekä muussa viriketoiminnassa. Näin hoitajien aikaa vapautuu työhön, johon heidät on koulutettu. Hoiva-avustajien kouluttaminen on Esperi Carelta nopea ja konkreettinen tapa ratkaista asiaa ja samalla antaa mahdollisuus avustajille jatkaa kouluttautumistaan oppisopimuksella lähihoitajiksi. Outoa on, että Tehy vastustaa tätäkin, sanoo Hyvinvointiala HALI ry:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

HALI on JHL:n kanssa samaa mieltä siitä, että hoiva-avustajille on varmasti tilaa myös tulevaisuudessa, vaikka koulutetumpi hoitohenkilöstö muodostaakin hyvän hoivatyön selkärangan myös tulevaisuudessa.

- On hienoa, että yritykset miettivät ja tarjoavat aktiivisesti ratkaisuja työvoiman saatavuusongelmaan. Työvoiman saatavuus tulee jatkossa olemaan yhteinen haaste sekä yksityisille että julkisille alan toimijoille, sanoo Rajakangas.

Hyvinvointiala HALI ry: Työvoimapulan ratkaisemiseksi tarvitaan monipuolinen ohjelma22.5.2019 10:20:49 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää monipuolisen ohjelman käynnistämistä hyvinvointialojen ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi. Koulutuksen aloituspaikkoja on lisättävä merkittävästi sote-aloilla toisen asteen-, amk-tason ja yliopisto-tason koulutuksessa. Tarvitaan myös lisää työperäistä maahanmuuttoa ja naisten työmarkkina-asemaa vahvistava perhevapaauudistus.

Hyvinvointiala HALI ry: Varhaiskasvatuksen työvoimapula huolestuttaa21.5.2019 15:23:05 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry on huolissaan päiväkotien ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä. Työ- ja elinkeinoministeriön maaliskuussa julkaistun ammattibarometrin mukaan lastentarhanopettajista on tällä hetkellä pulaa lähes koko maassa, erityisesti esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tilannetta heikentää vuonna 2018 päivitetyn varhaiskasvatuslain myötä toteutettavat henkilöstön kelpoisuusehtojen tiukennukset. Uusien säännösten mukaan jopa puolella lastentarhaopettajista on oltava alan yliopistotutkinto viimeistään vuonna 2030.

Hyvinvointiala HALI ry esittää: Verottaja mukaan vanhuspalvelutalkoisiin17.5.2019 16:04:23 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää, että hallitusohjelmaan sisällytettäisiin kirjaus ikääntyneille suunnatusta laajennetusta kotitalousvähennysoikeudesta. Kotitalous-, hoiva- ja hoitopalveluissa työn osuus on noin 90 prosenttia. Oikeus voitaisiin antaa esimerkiksi yli 75 -vuotiaille kotona asuville. He asuvat usein yksin ja heidän keskimääräiset eläkkeensä ovat melko pieniä. Verovähennyksen myötä ikääntyneiden mahdollisuuksia käyttää kotiin vietäviä hoiva- ja hoitopalveluita parannettaisiin. Samalla edistettäisiin ikääntyneiden kotona asumisen edellytyksiä.