Hoivakoti Kallionsydämen toiminnassa ei syytä epäillä rikosta

Itä-Suomen syyttäjäalueen syyttäjä on päättänyt, ettei se nosta syytteitä liittyen hoivakoti Kallionsydämen toimintaan koronaviruspandemian varhaisessa vaiheessa vuonna 2020 Kiuruvedellä.

Syyttäjä harkitsi hoivakodin vastuuhenkilön ja viiden hoivakodin toimintaa valvoneen Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän virkamiehen syyttämistä tehtävien laiminlyönnistä.

– Olemme hyvin iloisia siitä, että tarkan esitutkinnan ja harkinnan jälkeen syyttäjä on tehnyt tämän päätöksen. Voimme nyt todeta kaikkien attendolaisten toimineen vaikeissa olosuhteissa oikein ja ammattitaitoisesti, sanoo toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.

Attendo teki maaliskuun 2020 alusta asti paljon ennakoivaa työtä asukkaiden ja työntekijöiden suojaamiseksi koronavirukselta. Pandemia oli tuolloin alkuvaiheessa, eikä kansallisia ohjeistuksia esimerkiksi suojautumisesta ollut annettu. Myös koronatestaaminen isossa mittakaavassa oli vasta käynnistymässä. Tartuntoja oli Suomessa hyvin vähän. Virus pääsi sisään Kallionsydän-hoivakotiin useista ennakoivista suojaamistoimista huolimatta.

Koko ensimmäisen pandemiavuoden 2020 aikana, jolloin koronarokotteita ei vielä ollut käytössä, Attendon noin 12 000 asukkaan keskuudessa todettiin 71 tartuntaa kymmenessä hoivakodissa.

Kulunut alkuvuosi on näyttänyt, ettei pandemia ole vielä ohi.Omikron-virusmuunnos on levinnyt voimallisesti koko yhteiskunnassa, jatartuntojen määrä on kasvanut myös hoivakodeissa. Attendolla virus on aiheuttanut myös yhtiön historian suurimmat sairauspoissaolot.

–  Rokotukset ja hyvä suojautuminen ovat osoittautuneet tehokkaaksi suojaksi taudin vakavaa muotoa kohtaan, ja estäneet menehtymisiä. Hyvä, että ikääntyneiden neljäs rokotekierros on jo hyvässä vauhdissa myös hoivakodeissa, Virpi Holmqvist toteaa.

Tehostetut suojaustoimet käyttöön jo varhaisessa vaiheessa

Poliisi sai rikosilmoituksen Kallionsydämen työntekijöiden toiminnasta ja aloitti sen perusteella esitutkinnan 7.5.2020. Attendo siirsi Kiuruvedellä sijaitsevan Kallionsydämen toimintavastuun Ylä-Savon SOTE kuntayhtymälle 9.4.2020. Hoivakodissa ilmeni maaliskuussa 2020, maailmanlaajuisen koronaviruspandemian varhaisessa vaiheessa, useita tartuntoja. Osa niistä johti hyvin hauraiden ikäihmisten menehtymiseen koronavirustaudin aiheuttamaan vakavaan sairauteen.

Attendo toimitti esitutkintaa varten tarkan aikajanan, josta käy ilmi tapahtumien tarkka kulku ja auttoi poliisia monin tavoin esitutkinnan edetessä. Esitutkinta päättyi lokakuussa 2021 ja eteni syyteharkintaan.

Attendo sai tiedon Kallionsydämen hoivakodissa intervallihoidossa olleen asiakkaan koronatartunnasta maaliskuun lopulla 2020. Tuolloin kävi ilmi, että koronavirus oli ehtinyt levitä hoivakodissa oireettomana useiden päivien ajan. Useat asukkaat ja työntekijät olivat jo alkaneet oireilla, jonka johdostaKallionsydän-hoivakodissa tehostettiin suojaustoimia ja siivousta Attendon koronavirusohjeistuksen mukaisesti.

Toimitusjohtaja Virpi Holmqvistin haastattelupyynnöt pyydämme ystävällisesti osoittamaan Attendon viestintään osoitteeseen viestinta (a) attendo.fi tai toissijaisesti puhelimitse mediapalvelunnumeroon 044 407 2011.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Uudenmaan Seniorikotien hoivakodit muuttuvat Attendo-kodeiksi13.5.2022 11:45:27 EEST | Tiedote

Hoivatyön perusarkeen muutoksella on hyvin vähän vaikutuksia. Uudenmaan Seniorikodit on tuottanut hoivapalveluja ikääntyneille yhdessätoista hoivakodissa osana Attendoa nyt runsaan vuoden ajan. Molempien yhtiöiden työntekijöillä on vankka kokemus ikäihmisten hoivasta ja vahva tahtotila kehittää sitä entistä paremmaksi. Syyskuusta 2022 lähtien Uudenmaan Seniorikotien hoivakodit jatkavat toimintaansa Attendo-koteina.