HOK-Elannon kaikki Prismat palvelevat 24 h läpi koko kesän – ”Pääkaupunkiseudulla laajojen aukioloaikojen kysyntä korostuu”

HOK-Elannon Prisma-ketju laajentaa aukioloaikoja kesän ajaksi, kun kaikki 14 Prismaa siirtyvät 24/7-aukioloon 1.6.2021 alkaen. Ketjujohtaja Anu Tuomaalan mukaan pääkaupunkiseudulla laajojen aukioloaikojen kysyntä korostuu, ja Prisma-ketju haluaa olla edelläkävijä muutoksessa.

HOK-Elannon 14 Prismaa ovat avoinna 24/7 pääkaupunkiseudulla ja Keski-Uudellamaalla 1.6.-31.8.2021.

HOK-Elannon Prismat jatkavat edelläkävijänä laajojen aukioloaikojen tarjoamisessa asiakkaiden arjen kiireiden helpottamiseksi. Jo entuudestaan ympäri vuorokauden avoinna olevien Prisma Kaaren, Triplan, Itäkeskuksen, Olarin ja Keravan lisäksi myös kaikki muut HOK-Elannon Prismat siirtyvät ympärivuorokautiseen palveluun kesän ajaksi.

- Pääkaupunkiseutu elää omassa sykkeessään, ja asiakkaamme ovat osoittaneet, että hypermarketien laajoille aukioloajoille todella on kysyntää. Ensimmäisen kerran hypermarketin 24/7-aukioloaikaa kokeiltiin Prisma Kaaren joulukaupassa vuonna 2016, ja käytäntö vakiintui asiakkaiden osoittaessa, että tämän kokoluokan myymälöihin halutaan ostoksille myös yöaikaan, toteaa HOK-Elannon Prisma-ketjun ketjujohtaja Anu Tuomaala.

Prisma Kaaren onnistuneen pilotin jälkeen ympärivuorokautinen aukioloaika vakiintui normaaliksi aukioloajaksi. Myöhemmin tehtyjen uusien laajempien pilottien jälkeen 24/7-verkosto täydentyi vuonna 2018 Prisma Itäkeskuksella, Olarilla ja Keravalla. Vuonna 2019 avattu Prisma Tripla on palvellut avauksesta lähtien ympärivuorokautisen aukioloajan puitteissa.

HOK-Elannon 14 Prismaa ovat avoinna 24/7 pääkaupunkiseudulla ja Keski-Uudellamaalla 1.6.-31.8.2021.

Työvuorosuunnittelu tehdään hyvässä yhteistyössä henkilökunnan kanssa

Aukioloaikamuutoksen myötä Prismoissa tehtävä yötyön määrä tulee lisääntymään, mutta Tuomaalan mukaan työvuorosuunnittelussa henkilökunnan toiveet ja soveltuvuus yötyöhön tullaan huomioimaan.

- Yötyö ei ole uusi konsepti ketjussamme, ja työvuorosuunnittelu tullaan tekemään hyvässä hengessä työntekijöiden kanssa. Säännöllisen yötyön tekeminen edellyttää työterveyden tekemää soveltuvuusselvitystä, eikä ketään tulla pakottamaan yövuoroihin. Aikaisempien kokeilujen tavoin uskon, että halukkaita on enemmän mitä meillä on tarjota vuoroja, Tuomaala toteaa.

Pääkaupunkiseutu elää 24/7 – mitä yöllä ostetaan?

Aukioloaikojen laajentuessa Prisma Kaaressa havaittiin, että öiseen aikaan ostettiin paljon valmisruokaa, nopeaa syötävää ja juomia, autoiluun liittyviä tarvikkeita ja miesten pukeutumiseen liittyviä tuotteita. Tuomaalan mukaan nykyisin vastaavaa ilmiötä ei ole havaittavissa, eikä yksittäiset tuoteryhmät enää korostu öisissä ostoksissa.

- Yöajan ostamisessa on menty eteenpäin vuoden 2016 tilanteesta, eikä stereotyyppisiä yöajan ostoksia juurikaan ole. Metropolialue elää 24/7, ja päivittäistavaraostoksilla käydään yhä enemmän myös öisin. Asiakkaamme ovat erilaisissa elämäntilanteissa eikä kaikilla ole mahdollisuutta asioida 8-16 -syklin puitteissa isossa ruokakaupassa. Kauppana me mahdollistamme yöajan ostokset, ja asiakkaat osoittavat onko niille kysyntää, Tuomaala toteaa.

HOK-Elannon Prismat palvelevat 1.6.-31.8.2021 24/7, myös juhannuksena.

• HelsinkiPrisma Kaari, Tripla, Itäkeskus, Hertsi, Malmi, Viikki
  • EspooPrisma Iso Omena, Sello, Olari