HOK-Elannon tilinpäätöksen ennakkotiedot 2018: Verkosto kehittyi – palvelut paranivat

HOK-Elanto on asiakkaiden omistama osuuskauppa, jonka tarkoituksena on tuottaa palveluja, etuja ja hyvinvointia asiakasomistajille. Euromääräisiä omistajahyötyjä kertyi edellisvuotta enemmän, keskimäärin 300 euroa taloutta kohden ja monipuolisesti palveluja käyttäneille reilusti yli 1 000 euroa vuodessa.

Halpuuttaminen laski edelleen ruokakorin hintaa. Verkosto kasvoi kolmellatoista uudella toimipaikalla.  Kilpailukykyisillä hinnoilla, tuote- ja palvelueduilla sekä maksuttomilla peruspankkipalveluilla kasvatettiin omistajahyötyjä.  Marketkaupan 24/7 verkosto laajeni ja kattaa nyt viisi S-Marketia, neljä Prismaa ja 13 Alepaa ympäri pääkaupunkiseutua.  Vuoden 2018 liikevaihto oli 2 065,3 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuoteen oli 4,3 prosenttia.

Enemmän Bonusta asiakasomistajille

HOK-Elanto muutti bonustaulukkoaan omistajilleen edullisemmaksi 1.3.2018, mistä alkaen täyden viiden prosentin Bonuksen on saanut jo 900 euron kuukausittaisilla ostoilla. Vertailukelpoiset bonusostot kasvoivat 2-3 % edellisestä vuodesta. Bonuksen ja maksutapaedun kertymistä voi seurata S-mobiilisovelluksella.

HOK-Elantoon liittyi vuoden 2018 aikana 22 708 uutta asiakasomistajaa. Vuoden lopussa heitä oli 627 249 eli 79 % toimialueen yhdeksän kunnan kotitalouksista. HOK-Elannon asiakasomistajat ostivat Bonusta kerryttäviä tuotteita ja palveluja 1 989 milj. eurolla HOK-Elannosta, S-ryhmästä ja S-ryhmän yhteistyökumppaneilta.

Monipuolisuus vahvistui Food Market Herkulla

HOK-Elanto tarjosi palveluita omistajilleen yhteensä 340 marketissa, tavaratalossa, ravintolassa, autonpesu- ja polttonestejakeluasemalla sekä hautaus- ja lakipalveluiden toimipaikassa.  Osuuskauppa kehitti palveluita 48 milj. eurolla. Suurin panostus oli Food Market Herkkujen (ent. Stockmann Herkku) hankinta ja Helsingin keskustan Food Market Herkun täydellinen muodonmuutos, joka sai myös kansainvälistä huomiota, kun IGD (The Institute of Grocery Distribution) nosti sen ainoana pohjoismaisena kauppana maailman 16 kiinnostavimman uuden ruokakaupan joukkoon. Asiakkaat ottivat uudistuneen Food Market Herkun hyvin vastaan.

Uusia toimipaikkoja avattiin neljän Food Market Herkun lisäksi 13 (kuusi Alepaa, neljä ravintolaa ja kaksi S-marketia ja Emotion). Lisäksi remontoitiin ja uudistettiin useita toimipaikkoja kaikilla toimialoilla.

Vakituisen henkilökunnan määrä kasvoi

HOK-Elanto sai erinomaiset tulokset vuoden 2018 henkilöstötutkimuksessaan ja saavutti Suomen innostavimmat työpaikat 2018 –tunnustuksen. Tunnustus viestii henkilöstön korkeasta omistautuneisuudesta. HOK-Elannossa toimintaa kehitetään yhdessä henkilöstön kanssa.

Vakituisen henkilökunnan määrä oli 5 922 ja se kasvoi 393 henkilöllä. Kokoaikaisen henkilöstön osuus oli vuoden lopussa 46 % ja henkilöstöä oli kokoaikaisiksi muutettuna 5 399. Osuuskauppa huolehti henkilöstön hyvinvoinnista ja innostuneesta fiiliksestä osaamista kehittämällä, liikuntaa tukemalla ja keskimääräistä laajemmilla työterveyshuollon palveluilla. Koko HOK-Elannon henkilöstön kattavaan tulosbonusjärjestelmään varattiin vuodelta 2018 yhteensä 1,4 milj. euroa.

Osuuskaupasta monipuolisia omistajahyötyjä

HOK-Elannon tehtävänä ei ole maksimoida tilikauden tulosta vaan tuottaa hyötyjä omistajille eli tavallisille suomalaisille kotitalouksille pääkaupunkiseudulla. Omistajan hyödyt pitävät sisällään rahalliset noin 300 euron hyödyt ja ei-rahalliset hyödyt, kuten laaja ja aiempaa monipuolisempi verkosto sekä maan laajimmat ympärivuorokautiset palvelut, markkinajohtajuus ruuan verkkokaupassa ja asiakkaiden kuuntelu Alepa Korttelitoiveen muodossa.

Osuustoiminnallinen yritys on olemassa asiakasta varten, ilman muita ohjaavia tekijöitä.  Kun liiketoiminta on kannattavaa ja tase on vahva, voidaan jatkossakin kehittää houkuttelevia palveluita ja parantaa tarjoomaa.

Konsernin maksuvalmius on hyvä. Likvidit sijoitukset ja rahavarat olivat vuoden päättyessä 366,0 miljoonaa euroa (edellisenä vuonna 355,2 M€). Omavaraisuusaste oli 75,9 prosenttia (74,6 %).
HOK-Elannon ylijäämä eli tulos ennen veroja oli 12,4 milj. euroa (50,5 M€). Muutos johtui Food Market Herkun haltuunotosta sekä lähes 280 M€:n sijoitussalkun arvonmuutoksesta. Vertailukelpoisen liiketoiminnan tulos pysyi ennallaan.

Triplasta Helsingin uusi pohjoinen keskusta

Vuoden 2019 tärkeimpiä asioita ovat syksyllä avautuva kauppakeskus Mall of Tripla. Triplaan tulee Prisma, Alepa, verkkokaupan noutopiste, Emotion, kolme ravintolaa sekä neljästoista Omistajapalvelun palvelupiste. HOK-Elannon tukitoiminnot ja ketjuohjaukset siirtyvät Triplaan vuonna 2020.

Tapiolan Food Market Herkun remontti valmistui helmikuussa ja Food Market Herkku Itäkeskuksen remontti valmistuu kevään aikana.

Lähikauppaan panostetaan kahdeksan uuden Alepan voimin. 41 miljoonan euron investointiohjelmassa on lisäksi parikymmentä remontti- ja muutoskohdetta nykyverkostossa. Konsernin liiketoimintojen tuloksen ennakoidaan paranevan hieman. Henkilökunnan määrän arvioidaan kasvavan. Valmistautuminen vuoden 2020 Osuuskauppavaaleihin alkaa syksyllä.

Toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen, p. 010 76 60700
Toimialajohtaja Kimmo Nikula, p. 010 76 60620, S-market, Alepa, Food Market Herkku, Sokos, Emotion, Hautaus- ja Lakipalvelu
Toimialajohtaja Lassi Juntunen, p. 010 76 68079, Prisma ja Kodin Terra, ABC ja verkkokauppa
Toimialajohtaja Henriikka Puolanne, p. 010 76 60642, ravintolat