SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

HOK-Elanto ja SOK hakevat kokemuksia turvamyyjien käytöstä

S-ryhmässä kokeillaan uudenlaista tapaa tuottaa myymälöiden turvallisuuspalveluja. Kokeilun aikana osassa HOK-Elannon myymälöistä työskentelee SOK:n turvallisuusalan tytäryhtiön Rekla Oy:n palveluksessa olevia turvamyyjiä.

Turvamyyjät ovat pilottikohteissa osa HOK-Elannon myymälöiden myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstöä, ja osallistuvat normaaleihin myymälätehtäviin, kuten hyllytykseen, asiakaspalveluun ja kassatehtäviin. Myyjän tehtävien lisäksi heidät on perehdytetty myymälän turvallisuutta ylläpitäviin tehtäviin kuten mahdollisten vaaratilanteiden havainnointiin ja ennaltaehkäisyyn sekä uhkatilanteisiin vastaamiseen.

– Turvallinen myymäläympäristö on jokaisen työntekijämme ja asiakkaamme perusoikeus. Turvamyyjien avulla pyrimme entisestään parantamaan reagointinopeutta erityisesti yllättävissä häiriötilanteissa, toimialajohtaja Kimmo Nikula HOK-Elannosta kertoo.

Turvamyyjien käyttö on kaupanalalla varsin yleistä. SOK:n palvelukseen ei turvamyyjiä ole kuitenkaan aiemmin palkattu.

– S-ryhmän turvamyyjätoiminta tarkoittaa työntekijöillemme uusia kouluttautumismahdollisuuksia ja entistä monipuolisempia urapolkuja. Koska tehtävään kuuluu lisävastuita, turvamyyjien palkkaus on meillä sekä perinteistä myyjän että vartijan tehtävää korkeampi, SOK:n riskienhallintapäällikkö Mikko Koskinen kertoo.

Turvamyyjien rekrytointi alkaa tänään 19.11. Päätöksiä mallin laajemmasta käyttöönotosta tehdään aikaisintaan syksyllä 2019.

Lisätietoja:

Toimialajohtaja Kimmo Nikula, HOK-Elanto: 010 76 60620
Riskienhallintapäällikkö Mikko Koskinen, SOK: 010 76 82421

SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 20 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut.  S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2017 noin 11 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa 37 000 työntekijällään.

Lue lisää julkaisijalta SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta