HOK-Elanto testaa panttikassia muovipussin vaihtoehdoksi

HOK-Elannon Prisma Kerava ja alueen Alepat (Ahjo, Metsolantie, Kaleva ja Kerava) aloittavat puolivuotisen kokeilun pantillisten kestokassien tarjoamisesta muovikassien tilalle. Pantilliset kassit tulevat tarjolle kaikkiin HOK-Elannon Keravan myymälöihin 12.12.2019 alkaen.

– Kestävien elämäntapojen edistäminen ja muovin vähentäminen asiakkaan arjesta ovat innoittaneet meitä etsimään vaihtoehtoisia ratkaisuja ostosten kuljettamiseen. Pantillinen ostoskassi tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden päästä kokonaan eroon kertakäyttöisistä kasseista, HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki toteaa.

Muovikassi puhuttaa

Ostoskassin merkitys kotitalouksien aikaansaamissa ilmastovaikutuksissa on varsin vaatimaton, mutta sitäkin suurempi on ollut sen rooli ympäristöön ja muovin vähentämiseen liittyvissä keskusteluissa.

– Olemme S-ryhmässä sitoutuneet vähentämään muovikassien ja -pussien kulutusta. HOK-Elanto on ollut vahvasti tukemassa alusta saakka Muovipussiton Kerava -hanketta ja tämä on yksi ratkaisumme muovipusseja korvaavien kestokassien rinnalle, Kattilamäki jatkaa.

Käytä ja palauta

Panttikassin käyttö on uudenlainen tapa ajatella ostosten kuljettamista. Panttikassin saa kassalta viiden euron viiden euron panttia vastaan ja sen voi palauttaa myymälään koska tahansa, jolloin saa pantin takaisin tai halutessaan uuden kassin tilalle.

– Omien Kestokassien yhtenä haasteena on se, että joko niitä ei ole mukana ollenkaan tai niitä tarvittaisiin ajoittain enemmän. Pantillisen kassin voi aina palauttaa takaisin myymälään, kun sitä ei tarvitse. Mistä tahansa HOK-Elannon Keravalla sijaitsevasta Prismasta tai Alepasta ostetun panttikassin voi palauttaa mihin tahansa näistä HOK-Elannon Keravan alueen myymälöistä.

Mistä tahansa HOK-Elannon Keravalla sijaitsevasta Prismasta tai Alepasta ostetun panttikassin voi palauttaa mihin tahansa näistä HOK-Elannon Keravan alueen myymälöistä. Kiinnostusta kassien käyttöön seurataan yhdessä Lindströmin kanssa. HOK-Elanto sitoutuu lunastamaan pantin nyt lanseerattavista kasseista vielä vuonna 2024.

Kestäväksi kehitetty

Kassin käyttöiäksi on arvioitu jopa neljä vuotta. Lindströmin kulutusta kestävästä kankaasta valmistaman kassin kuljetuksen, veden ja energiankäytön aikaansaamat ympäristövaikutukset saadaan minimiin, kun huolto tapahtuu osana myymälän työvaatehuoltoa.

– Panttikassi on suunniteltu pitkäikäiseksi, ja sen pesu ja huolto mahdollistavat pitkän elinkaaren. Onnistuessaan tämän kaltainen malli kannustaa meitä etsimään lisää vastavanlaisia ratkaisuja asiakkaidemme arkeen, Kattilamäki toteaa.

Myymälöiden osoitteet:

Alepa Ahjo, Kerananpolku 1
Alepa Kaleva, Kalevankatu 31
Alepa Kerava, Lintulammenkatu 2 A
Alepa Metsolantie, Metsolantie 1
Prisma Kerava, Kauppakaari 2

Satu Kattilamäki, vastuullisuuspäällikkö, HOK-Elanto, 010 76 60651

Kaupintie 14, PL 53

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 320.

Auto puhtaaksi kolmostien varressa – ABC Hyvinkään autopesu avataan 12.12.11.12.2019 14:15:02 EETTiedote

Hyvinkään ABC:n yhteyteen avataan torstaina 12. joulukuuta nopea ja tehokas autopesu. Kaksiosaisessa autopesussa yhtä ajoneuvoa jo kuivataan kun toista aletaan pestä, minkä ansiosta hallin kapasiteetti on kahdeksan autoa tunnissa, eli 7-8 minuuttia / auto. Autopesun maksimikorkeus on 2,9 metriä ja -leveys 2,5 metriä, joten kohtuullisen isokin auto saa pintansa puhtaaksi ja kiiltäväksi.

HOK-Elanto Triplassa: vahva startti uusille ravintolakonsepteille ja ensimmäiselle keskusta-Prismalle21.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Triplassa rikottiin miljoonan kävijän raja avajaisviikolla ja HOK-Elannolle Tripla on osoittautunut osuvaksi liikepaikaksi. Triplaa varten kehitetyissä ravintolakonsepteissa on käynyt kuhina avajaiskuukauden aikana ja kiireiset ohikulkijat ovat ottaneet kauppakeskuksen nopeimman kaupan Alepan omakseen. Täysin uudenlainen kaupunkikeskustaan sovitettu Prisma on selkeästi vastannut kaupunkilaisten tarpeisiin.