Holly Bournen Teeskentelyä on vihainen ja viihdyttävä romaani seksuaalisesta suostumuksesta, rajoista ja omana itsenään olemisen vaikeudesta Tinder-aikakautena

Englantilaisen menestyskirjailijan Holly Bournen Teeskentelyä (Gummerus) on kipeä ja nautinnollinen nykyromaani itsensä arvostamisesta, miellyttämisen halusta, traumasta selviytymisestä ja seksuaalisen suostumuksen rajoista. Samalla se on osuva kuvaus siitä, mitä sosiaalinen media ja deittisovellukset tekevät mielenterveydellemme.

"Olen aina ajatellut, että viha on jotakin, mikä täytyy tukahduttaa ja polkea jalkoihinsa. Minä varmaan jollain tasolla tiesin, että jos avaisin hanan, viha tuhoaisi minut. Mutta nyt on aika päästää viha irti."

April on 33-vuotias lontoolaisnainen, joka on kyllästynyt tapailemaan miehiä omana itsenään. Kaikki olisi helpompaa, jos voisi olla joku muu. Kuten Gretel, joka on juuri sitä, mitä miehet haluavat: huoleton, itsevarma, hauska ja rento. Gretel ei ole traumatisoitunut, eikä häntä ole koskaan raiskattu. Hän ei ole tarkertuva, ei ylireagoi, ei stalkkaa treffikumppaneidensa menneisyyttä somessa, eikä ylitulkitse muiden käytöstä. Ongelma on se, että Gretel ei ole totta. Ja April teeskentelee olevansa hän, suunnitelmanaan kosto miehille. Suunnitelma toimii, ja pahaa aavistamaton Joshua jää Gretelin pauloihin. April on vihdoin valta-asemassa, mutta kuinka kauan teeskentely voi jatkua?

Teeskentelyä on menestyskirjailija Holly Bournen toinen aikuisille suunnattu romaani. Sen päähenkilön Aprilin tavoin Bourne on työskennellyt hyväntekeväisyysjärjestössä auttaen nuoria ihmissuhde- ja mielenterveysasioissa. Hän ollut mukana luomassa verkkosovelluksia, jotka avaavat nuorille seksuaalisen suostumuksen kysymyksiä.

"Hurjan viihdyttävä romanttinen komedia #MeToon jälkeiselle sukupolvelle" - Daily Mail

Holly Bourne on englantilainen kirjailija, joka tunnetaan etenkin suosituista YA-kirjoistaan sekä aikuisille suunnatusta romaanistaan Katsokaa miten onnellinen olen (Gummerus). Ennen kirjailijanuraa hän on työskennellyt uutistoimittajana, kustannustoimittajana ja neuvojana hyväntekeväisyysjärjestössä. Bourne on Women´s Aidin lähettiläs ja puhuu naisten oikeuksien puolesta ja mielenterveysongelmiin liittyvää stigmaa vastaan. Hänen kirjoistaan on tekeillä tv- ja elokuvasovituksia.

Holly Bourne: Teeskentelyä

alkuteos Pretending

suomentanut Kristiina Vaara

Äänikirjan lukija: Emma Louhivuori

Lisätietoja sekä haastattelu- ja arvostelukappalepyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Ykkösrivin esseisti Silvia Hosseini kirjoittaa elämästä, kuolemasta ja matkoista niiden välillä3.3.2021 08:25:00 EETTiedote

Voiko matkustamisen nautinnollisuudesta enää puhua? Mikä on Jane Austenin Ylpeyden ja ennakkoluulon yhteys pääomaan? Kuka on esseen minä? Voiko kuoleman kanssa oppia tulemaan toimeen? Tie, totuus ja kuolema (Gummerus) on Silvia Hosseinin tarkkanäköinen, omintakeinen, älykäs ja terävä tutkielma matkasta kohti väistämätöntä – muutaman mutkan kautta. Esseekokoelmassa pohditaan ruumiillisuutta ja henkisyyttä, rahaa ja valtaa, elämäniloa ja menetystä.

NY Timesin parhaaksi muistelmateokseksi viimeisen 50 vuoden ajalta nimeämä Toisissamme kiinni kuvaa äidin ja tyttären kipeän läheistä suhdetta1.3.2021 12:14:31 EETTiedote

Vivian Gornickin Toisissamme kiinni (Gummerus) on viiltävän älykäs muistelmaklassikko 1980-luvun New Yorkista. Kirja kuvaa Bronxin juutalaisessa yhteisössä kasvaneen Gornickin ja hänen äitinsä ristiriitaista suhdetta, keskinäistä riippuvuutta ja molempien elinikäistä itsenäistymispyrkimystä. Ilmestyttyään kirja aloitti Yhdysvalloissa muistelmakirjallisuuden buumin. Kansainvälisesti palkitun teoksen käännösoikeudet on myyty jo 14 maahan. Sen on suomentanut palkittu kääntäjä Arto Schroderus.

Haaveiletko matkustamisesta? Kati Kelolan kirja Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun auttaa ideoimaan, minne lähteä lentämättä ja kuinka kokea hitaan matkailun nautinto15.2.2021 09:35:54 EETTiedote

Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun (Gummerus) sisältää konkreettisia vinkkejä matkailijoille, jotka haluavat muuttaa matkustamistaan aiempaa kestävämmäksi sekä löytää uusia kohteita läheltä, Suomesta ja Euroopasta. Matkailutoimittaja Kati Kelolan kirjoittama tietokirja auttaa katsomaan karttaa uusin silmin ja suunnittelemaan matkoja, jotka tehdään kokonaan tai osittain maata pitkin.