HOLLYWOODSTJÄRNAN JOHN MALKOVICHS ÅBOGÄSTSPEL SKJUTS UPP TILL 2022 - Nästa år visas ”The Infernal Comedy”, ett sceniskt verk av världsklass

Åbo musikfestspel planerade 21.11.2021 att presentera spektaklet ”Just call me God – A Dictator`s Final Speech” med skådespelaren John Malkovich, men årets gästspel måste inhiberas. Stjärngästspelet förverkligas däremot som en del av nästa års musikfestspel 6.8.2022 kl. 19 med verket ”The Infernal Comedy: Confessions of a serial killer”. Trots att föreställningens innehåll byts ut kan tidigare köpta och reserverade biljetter användas som sådana vid den nya tidpunkten.
All Photos © by Olga Martschitsch

Hollywoodskådespelaren, regissören och producenten John Malkovich står i spetsen för produktionen, vars Åbogästspel skjuts upp med ett knappt år. Orsaken är coronavirusepidemin och de tidtabellsjusteringar som gjorts på grund av den i schemat för den filminspelning Malkovich för tillfället är sysselsatt med. Stjärngästspelet kan ändå förverkligas 6.8.2022 men programmet byts ut. The Infernal Comedy visades i Åbo redan 2010 och blev en publikframgång. Malkovich vill gärna presentera uttryckligen detta skådespel vid nästa års musikfestspel.

Verket bygger på verkliga händelser, berättelsen om massmördaren, kvinnokarlen och författaren Jack Unterweger (som spelas av Malkovich). Medan han försöker undvika att bli haffad går han mot sin egen undergång. De två kvinnorna i skådespelet är strålande sopraner (namnen meddelas senare) och framför arior av Gluck, Vivaldi, Haydn, Mozart, Beethoven, Boccherini och Weber – i äkta barockoperastil berättar de om Unterwegers sinnestillstånd. Orkester är en av Österrikes ledande ensembler för tidig musik: Wiener Akademie under ledning av Martin Haselböck, även känd som regissör.

”Vi är mycket nöjda att kunna slå fast ett nytt datum för gästspelet med en världsstjärna och att vi får se fram emot besök av Malkovich och Wiener Akademie-orkestern vid musikfestspelen redan nästa år”, gläder sig Liisa Ketomäki, VD för Åbo musikfestspel. ”The Infernal Comedy är produktionsteamets mest glänsande verk, som skickligt kombinerar berättelsekonst med opera i barockstil, utan att glömma Malkovichs skådespelararbete som är av toppklass. Föreställningen kommer säkert att än en gång vara en fenomenal upplevelse för publiken.”

Biljetterna till den ursprungliga föreställningen 18.11.2021 gäller som sådana vid den flyttade föreställningen. Ifall det nya föreställningsdatumet 6.8.2022 inte passar får kunden pengarna tillbaka. I fråga om redan inköpta biljetter ersätts själva biljettpriset (inte service- eller expeditionsavgifter). Man kan också byta ut biljetterna mot ett presentkort till Åbo musikfestspel. Ansök om ersättning senast 30.11.2021.

Presentkortet i fråga duger som betalningsmedel vid alla Lippupistes försäljningspunkter med full service (inte vid R-kiosker eller i webbutiken) och är i kraft till 31.12.2022. Alla försäljningspunkter med full service hittas via Lippupistes webbplats: https://www.lippu.fi/help/outlets/

I fråga om ersättningar kontaktar man Lippupiste via adressen asiakaspalvelu@lippu.fi eller ringer numret 0600 900 900 (2e/min+lna). Av meddelandet bör framgå: postadress, biljettnummer eller annan identifikation för de ursprungliga biljetterna, t.ex. beställningsnummer.

Man kan också ansöka om ersättning via denna länk https://web.lippu.fi/palautus eller genom att returnera biljetterna per post med kontaktuppgifter och kontonummer till adressen:

Lippupiste Oy / ”Konsertens namn” retur
Kansikatu 5
33100 Tammerfors

I fråga om redan inköpta biljetter ersätts biljettpriset (inte service- eller expeditionsavgifter).

Dröjsmål förekommer för tillfället på grund av det stora antalet återbetalningar.

Konstnärlig ledare för Åbo musikfestspel är dirigenten Klaus Mäkelä.

Biljettförsäljingen för Åbo musikfestspel sköts av lippu.fi samt Lippupistes försäljningspunkter med full service (i Åbo Stockmann, K-Citymarket Ravattula, Västra centrum och Skansen samt Österås (Itäharju), Västra centrums och Tammerforsvägens Prisma), R-kiosker och Monitori vid Salutorget.

Lippupistes försäljningstjänst och köprådgivning:
MÅ-LÖ kl. 9-19
+358 (0)600 900 900 (från 2€/min+lsa/mta)

MONITORI VID SALUTORGET

MÅ-FRE kl. 9-18 och LÖ kl. 10-15
Auragatan 8 | KOP-triangeln, 20100 Åbo

Vid Monitoris turistservice kan man betala med betalkort, kontanter, presentkort och Tyky-armband. Övriga betalningssätt som Smartum och Virike-sedlar fungerar vid Lippupistes försäljningspunkter med full service.

Ytterligare information och intervjuförfrågningar:

VD Liisa Ketomäki
tel: 040 740 6200