Holmströmille ja Wahlroosille kauppakamarin ansiomerkit

Keskuskauppakamari on palkinnut Bengt Holmströmin ja Björn Wahlroosin rautaisilla ansiomerkeillä ratastunnuksella. Ratastunnuksella varustettu ansiomerkki on myönnetty nyt yhteensä kymmenelle merkittävälle talouspolitiikan vaikuttajalle.

Björn Wahlroos, Bengt Holmström ja Risto E. J. Penttilä.

Ansiomerkit luovutettiin Holmströmille ja Wahlroosille kauppakamarin 100-vuotista historiaa juhlistavassa seminaarissa Finlandia-talolla. Professori Bengt Holmströmin merkin myöntöperusteena ovat huomattavat tieteelliset saavutukset sekä rakentava osallistuminen Suomen talouspoliittiseen keskusteluun. Hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos taas on ansainnut merkin merkittävällä panoksellaan Suomen talouskasvuun ja talouspoliittiseen keskusteluun.

“Bengt Holmström ja Björn Wahlroos ovat kansainvälisesti arvostettuja ja rohkeita keskustelijoita. Molemmilla on ollut poikkeuksellisen suuri merkitys Suomen taloudelle ja menestykselle”, kiittää Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Keskuskauppakamarin rautainen ansiomerkki kauppakamaritunnuksella on aikaisemmin myönnetty kahdeksalle vaikuttajalle tunnustuksena merkittävästä osallistumisesta talouspoliittiseen keskusteluun: entiselle pääministerille ja eduskunnan puhemiehelle Paavo Lipposelle (1999), ministeri Raimo Sailakselle (2004), ministeri Antti Tanskaselle (2007), pääjohtaja Erkki Liikaselle (2010), elinkeinoministeri Olli Rehnille (2010), hallituksen puheenjohtaja Matti Alahuhdalle (2013), hallituksen puheenjohtaja Esko Aholle (2014) sekä professori Sixten Korkmanille (2016).

Keskuskauppakamarin ansiomerkki on vuodesta 1929 asti jatkunut arvostettu ja näkyvä tapa palkita työntekijät ansioistaan. Merkkien myöntämisestä päättää Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunta, jonka jäsenet edustavat elinkeinoelämän eri aloja. Ansiomerkkejä myönnetään saman työnantajan palveluksessa kertyneistä työvuosista, pitkästä työurasta elinkeinoelämässä sekä ainutlaatuisesta työsuorituksesta. Erikoisansiomerkkejä ovat rautaisen ansiomerkin lisäksi Kauppakamarin ansioristi, elämäntyömerkki ja Suomi 100 -erikoisansiomerkki.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä, p. 050 366 2395
Osastopäällikkö Tarja Nuutinen, p. 09 4242 6234
www.ansiomerkit.fi

Keskuskauppakamarin rautainen ansiomerkki kauppakamaritunnuksella
Keskuskauppakamarin osastopäällikkö Tarja Nuutinen kiinnitti rautaisen ansiomerkin Bengt Holmströmin rintaan.
Keskuskauppakamarin osastopäällikkö Tarja Nuutinen kiinnitti rautaisen ansiomerkin Björn Wahlroosiin rintaan.
Björn Wahlroos, Bengt Holmström ja Risto E. J. Penttilä.

EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta on luovuttava10.11.2017 06:00Tiedote

Hallituksen tulee päättää EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien, Suomesta työlupaa hakevien saatavuusharkinnasta luopumisesta osana valmisteilla olevaa maahanmuuttopoliittista ohjelmaa, vaativat kauppakamarit. Työministeri Jari Lindström totesi keskiviikkona, että hallitus ei aio ryhtyä toimiin asiassa. Kauppakamarien mukaan saatavuusharkinnan poistamisessa tulee kuitenkin edetä, sillä se parantaisi työllisyyttä, edistäisi talouskasvua sekä auttaisi yrityksiä rekrytoimaan helpommin ammattiosaajia, joista on tällä hetkellä pulaa.

Lautakunnan suositus säilyvyysaikasopimusehdosta päivittäistavarakaupan sopimuksissa10.11.2017 06:00Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on 10.11.2017 antanut suosituksen. Suosituksen mukaan elintarvikeketjun toimijoiden tulisi sopia nykyistä tasapuolisemmasta riskinjaosta koskien säilyvyysaikojen jakautumista elintarvikeketjun sopijaosapuolten välillä. Nyt laajalti käytössä oleva 80 prosentin säilyvyysaikaehto on jäykkä ja tehoton. Ehto edellyttää, että jos tuotteen säilyvyysaika on esimerkiksi 730 päivää, tuotteen parasta ennen -päiväyksen mukaista myyntiaikaa on oltava jäljellä 584 päivää sen saapuessa keskusvarastolle. Lautakunnan näkemyksen mukaan tasapuolisempi riskinjako tehostaa elintarvikeketjun toimintaa ja vähentää tarvetta neuvotella sopimusehdosta erikseen. Lisäksi se johtaa neuvotteluvoimaltaan eri suuruisten toimijoiden tasapuolisempaan kohteluun ja vähentää pienten toimijoiden riskiä liikesuhteen loppumisesta. Suositus on luettavissa kokonaisuudessaan elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan verkkosivuilla: https://kauppakamari.fi/lautakunnat/elintarvikeketjun-kauppa

Idänkauppa kaukana huippuvuosista Venäjän kasvusta huolimatta9.11.2017 10:00Tiedote

Vuoden 2017 aikana Suomen vienti Venäjälle on kasvanut 20 prosenttia ja tuonti peräti 50 prosenttia vuoden takaisesta. Yli puolet yrityksistä uskoo vientinsä ja Venäjän talouden yleisesti kehittyvän myönteisesti seuraavien kuuden kuukauden aikana. Suurimmaksi haasteeksi yritykset nostavat Venäjään liittyvät poliittiset riskit ja sanktiot. Vain 20 prosenttia aikoo jatkaa investointejaan Venäjälle. Tiedot ilmenevät elinkeinoelämän järjestöjen yhdessä 10.11.2017 julkaisemasta Venäjän kaupan barometrista.