Holmströmille ja Wahlroosille kauppakamarin ansiomerkit

Keskuskauppakamari on palkinnut Bengt Holmströmin ja Björn Wahlroosin rautaisilla ansiomerkeillä ratastunnuksella. Ratastunnuksella varustettu ansiomerkki on myönnetty nyt yhteensä kymmenelle merkittävälle talouspolitiikan vaikuttajalle.

Björn Wahlroos, Bengt Holmström ja Risto E. J. Penttilä.

Ansiomerkit luovutettiin Holmströmille ja Wahlroosille kauppakamarin 100-vuotista historiaa juhlistavassa seminaarissa Finlandia-talolla. Professori Bengt Holmströmin merkin myöntöperusteena ovat huomattavat tieteelliset saavutukset sekä rakentava osallistuminen Suomen talouspoliittiseen keskusteluun. Hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos taas on ansainnut merkin merkittävällä panoksellaan Suomen talouskasvuun ja talouspoliittiseen keskusteluun.

“Bengt Holmström ja Björn Wahlroos ovat kansainvälisesti arvostettuja ja rohkeita keskustelijoita. Molemmilla on ollut poikkeuksellisen suuri merkitys Suomen taloudelle ja menestykselle”, kiittää Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Keskuskauppakamarin rautainen ansiomerkki kauppakamaritunnuksella on aikaisemmin myönnetty kahdeksalle vaikuttajalle tunnustuksena merkittävästä osallistumisesta talouspoliittiseen keskusteluun: entiselle pääministerille ja eduskunnan puhemiehelle Paavo Lipposelle (1999), ministeri Raimo Sailakselle (2004), ministeri Antti Tanskaselle (2007), pääjohtaja Erkki Liikaselle (2010), elinkeinoministeri Olli Rehnille (2010), hallituksen puheenjohtaja Matti Alahuhdalle (2013), hallituksen puheenjohtaja Esko Aholle (2014) sekä professori Sixten Korkmanille (2016).

Keskuskauppakamarin ansiomerkki on vuodesta 1929 asti jatkunut arvostettu ja näkyvä tapa palkita työntekijät ansioistaan. Merkkien myöntämisestä päättää Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunta, jonka jäsenet edustavat elinkeinoelämän eri aloja. Ansiomerkkejä myönnetään saman työnantajan palveluksessa kertyneistä työvuosista, pitkästä työurasta elinkeinoelämässä sekä ainutlaatuisesta työsuorituksesta. Erikoisansiomerkkejä ovat rautaisen ansiomerkin lisäksi Kauppakamarin ansioristi, elämäntyömerkki ja Suomi 100 -erikoisansiomerkki.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä, p. 050 366 2395
Osastopäällikkö Tarja Nuutinen, p. 09 4242 6234
www.ansiomerkit.fi

Keskuskauppakamarin rautainen ansiomerkki kauppakamaritunnuksella
Keskuskauppakamarin osastopäällikkö Tarja Nuutinen kiinnitti rautaisen ansiomerkin Bengt Holmströmin rintaan.
Keskuskauppakamarin osastopäällikkö Tarja Nuutinen kiinnitti rautaisen ansiomerkin Björn Wahlroosiin rintaan.
Björn Wahlroos, Bengt Holmström ja Risto E. J. Penttilä.

Helsinki Brand Summit: Tulevaisuuden kuluttaja vaatii brändeiltä yllätyksellisyyttä ja uusia ratkaisuja7.2.2018 09:11Tiedote

Tulevaisuus tuo mukanaan yhä vaativampia kuluttajia, mikä korostaa brändien merkitystä, uskoo Keskuskauppakamarin järjestämässä Helsinki Brand Summit -tilaisuudessa lähes sadalle yritysjohtajalle ja asiantuntijalle puhunut hallitusammattilainen Marina Vahtola. Hän kannustaa suomalaisyrityksiä nostamaan brändistrategian keskeiseksi osaksi liiketoiminnan kehittämistä.

Lautakunnan suositus kirjallisista sopimuksista ja sopimusten yksipuolisesta muuttamisesta7.2.2018 06:00Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen 23.1.2018. Lautakunta suositti, että elintarvikeketjun sopimussuhteissa lähtökohtana on oltava kirjallinen sopimus. Etenkin silloin, kun liikesuhde on ajallisesti pitkä, sopijaosapuolten välillä tulee aina laatia kirjallinen sopimus. Tällaisissa tapauksissa kirjallinen sopimus on tehtävä, vaikkei toinen osapuoli osaisi sellaista vaatiakaan. Lisäksi lautakunta korosti, että sopimus on koko arvoketjun perusta ja sisältää kaupallisen riskin jakamisen. Näiden syiden vuoksi lautakunta suositti, että alan toimijat kiinnittävät huomiota siihen, ettei sopimuksia muuteta yksipuolisesti.

Suomi tarvitsee toimia työllisyyden parantamiseksi vastakkainasettelun sijasta31.1.2018 15:38Tiedote

Uutiset parantuneesta taloustilanteesta ja aktiivimallin aiheuttama kuohunta ovat peittäneet alleen Suomen karun tilanteen. Väestön ikääntyminen aiheuttaa suuria paineita jo ennestään velkaantuneelle julkiselle taloudelle. “Riitelyn ja lakkoilun sijaan on löydettävä rakentava tapa yhdessä pohtia muutoksia, joilla vahvistamme työllisyyttä ja turvaamme yhteisen tulevaisuuden”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kehottaa.

Iranin tilanne vaatii yrityksiltä riskienhallintaa4.1.2018 15:20Tiedote

Iranin kasvava epävarmuus vaatii nyt suomalaisyrityksiltä osaavaa riskienhallintaa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Menestyäkseen yritysten on jatkuvasti otettava huomioon eri maiden muuttuvat poliittiset ja taloudelliset riskit. Markkinoiden jättäminen on aina viimeisin keino reagoida kasvaviin riskeihin. Iranille ei kuitenkaan vielä kannata kääntää selkää, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti", toteaa Vuori.

Keskuskauppakamarin viisi keinoa työllisyysasteen nostamiseksi2.1.2018 10:31Tiedote

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin tulee Keskuskauppakamarin mukaan asettaa Suomen keskeisimmäksi tavoitteeksi vuonna 2018 ja viiden vuoden tähtäimellä 80 prosenttiin. Ilman uudistuksia vanheneva väestö ei pysty tulevaisuudessa pitämään yllä nykyisiin odotuksiin perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskuskauppakamari on laatinut listan keskeisistä rakenteellisista toimenpiteistä työllisyysasteen nostamiseksi.