SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Hotellien aamiaisvaihtojen ilmastovaikutuksissa lähes kolminkertaiset erot

Jaa
Erilaisten hotelliaamiaisten hiilijalanjäljissä on selvät erot: ilmastolle raskaimman aamiaisen vaikutus voi olla melkein kolme kertaa kevyintä vaihtoehtoa suurempi. Turhin ilmastovaikutus on silti lautaselle kasatulla, mutta syömättä jääneellä aamiaisella.
Myös kevyiden aamiaisten ilmastovaikutuksissa on suuria eroja. (Kuva: SOK)
Myös kevyiden aamiaisten ilmastovaikutuksissa on suuria eroja. (Kuva: SOK)

S-ryhmän majoitus- ja ravitsemistoimiala selvitti alkuvuonna erilaisten aamiaiskokonaisuuksien ilmastovaikutusten eroja Sokos Hotelleissa. Kehityspäällikkö Jukka Kaartisen mukaan selvityksen tekemiseen oli useita syitä.

- Ensinnäkin käytämme tietoa hiilijalanjäljestä oman tuotekehityksemme tukena niin, että voimme pienillä viilauksilla vähentää aamiaistemme ilmastovaikutuksia. Lisäksi pystymme antamaan asiakkaillemme asiantuntijaosaamiseen perustuvaa tietoa erilaisten aamiaisvalintojen vaikutuksista.

- Jo pienetkin muutokset aamiaistottumuksissa voivat tuottaa merkittäviä vaikutuksia. Kun pelkästään Suomen Sokos Hotelleissa yöpyi vuonna 2019 lähes 3,5 miljoonaa vierasta, näkyvät muutosten vaikutukset vuositasolla jo selvästi, Kaartinen painottaa.

Tietoa aamiaisen hiilijalanjäljestä voidaan hyödyntää myös asiakkaille tarjottavana mahdollisuutena kompensoida hotellivierailunsa ilmastovaikutukset. Palvelu on mahdollista ottaa käyttöön, kun kompensointi on lainsäädännön näkökulmasta selkeää toteuttaa.

Selvityksessä mallinnettiin yhdeksän erilaista aamiaiskokonaisuutta ja kerättiin asiantuntijatietoa niiden hiilijalanjäljen arvioimiseksi. Kokonaisuuksien perusvaihtoehdot olivat kevyt kasvispainotteinen aamiainen, kevyt lihaa sisältävä aamiainen ja raskas lihaa sisältävä aamiainen.

- Näiden perusvaihtoehtojen sisälle mallinsimme vielä kolme eritasoista vaihtoehtoa, joista vegaanisen leikkeleen ja smoothien sisältämä osoittautui ilmastolle kevyimmäksi. Munakokkelia, pekonia ja kinkkua sisältävän aamiaisen hiilijalanjälki oli siihen verrattuna lähes kolminkertainen, Kaartinen kertoo.

Myös kevytaamiaisissa suuria päästöeroja

Pääosin kasviksia sisältävien aamiaisten erot paljastuivat myös suuriksi. Voita ja juustoa sisältävän vaihtoehdon hiilijalanjälki oli yli kaksinkertainen kevyimpään verrattuna. Toisaalta ilmastolle kevyin liha-aamiainen jäi vain noin neljänneksen jälkeen kevyimmästä kasvispitoisesta aamiaisesta ja sen jalanjälki oli lähes puolet raskainta vaihtoehtoa kevyempi.

-Selvityksen pohjalta on selvää, että uusimpien terveyssuositusten mukaiset aamiaisvaihtoehdot ovat myös ilmastolle kevyimpiä. Samalla on syytä kuitenkin muistaa, että lautaselle hamstrattu ja syömättä jäävä ruoka on ilmastovaikutuksiltaan kaikkein raskainta, Kaartinen kiteyttää.

S-ryhmän tavoitteena on nostaa vuoteen 2030 mennessä kaupoissaan myytävän ja ravintoloissaan tarjoiltavan kasvispohjaisen ruoan osuus 65 prosenttiin, kun koko S-ryhmässä luku on nyt hieman alle 60 prosenttia. Samalla ryhmä tähtää omasta toiminnastaan syntyvän ruokahävikin puolittamiseen.

Kasvispohjaisen ruoan myynnin lisääminen ja ruokahävikin pienentäminen ovat osaltaan tapoja toteuttaa S-ryhmän viime vuonna hyväksymiä tiukkoja ilmastotavoitteita. Sen lisäksi, että ryhmä aikoo olla jo vuonna 2025 oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen, haluaa se tarjota myös asiakkailleen mahdollisuuden keventää omaa hiilijalanjälkeään.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jukka Kaartinen, kehityspäällikkö, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, 010 76 82764
Senja Forsman, vastuullisuuspäällikkö, SOK Vastuullisuus, 010 76 86163

Kuvat

Myös kevyiden aamiaisten ilmastovaikutuksissa on suuria eroja. (Kuva: SOK)
Myös kevyiden aamiaisten ilmastovaikutuksissa on suuria eroja. (Kuva: SOK)
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye