Hovioikeus hylkäsi syyttäjän ja Pneuplan Oy:n valitukset yrityssalaisuuden väärinkäyttöä koskevassa asiassa

TIEDOTE 28.9.2018. Turun hovioikeus on 28.9.2018 antamallaan tuomiolla hylännyt syyttäjän ja Pneuplan Oy:n valitukset, jotka koskivat Raumaster Oy:n väitettyä Pneuplan Oy:n yrityssalaisuuksien väärinkäyttöä.

Pirkanmaan käräjäoikeus hylkäsi 20.3.2017 antamallaan tuomiolla Raumaster Oy:n johtoa vastaan nostetut syytteet yrityssalaisuuden väärinkäytöstä sekä Raumaster Oy:tä vastaan esitetyn yhteisösakkovaatimuksen. Samoin Pirkanmaan käräjäoikeus hylkäsi Pneuplan Oy:n vahingonkorvausvaatimuksen Raumaster Oy:tä ja sen johtoa vastaan. Syyttäjä ja Pneuplan Oy valittivat käräjäoikeuden tuomiosta Turun hovioikeuteen, joka 28.9.2018 antamallaan tuomiolla hylkäsi valitukset kaikilta osin.

Asiassa oli kyse siitä, että syyttäjä ja asianomistaja Pneuplan Oy väittivät Raumaster Oy:n käyttäneen oikeudettomasti pneumaattisten kuljettimien valmistamiseen liittyviä Pneuplan Oy:n yrityssalaisuuksia vuosina 2005-2017. Pneuplan Oy väitti tästä aiheutuneen sille noin 12.500.000 euron vahingon. Käräjäoikeuden ja hovioikeuden tuomiot vahvistavat, että Raumaster Oy ja sen johto eivät ole syyllistyneet rikolliseen menettelyyn, eivätkä ole aiheuttaneet Pneuplan Oy:lle vahinkoa.

Raumaster Oy:n toimitusjohtaja John Bergman toteaa Turun hovioikeuden tuomion johdosta seuraavaa: ”Hovioikeus on – samoin kuin jo käräjäoikeus aiemmin – päätynyt asiassa oikeaan lopputulokseen. Raumaster Oy toivoo, että tämä prosessi nyt päättyy ja voimme jatkossa keskittyä täysipainoisesti omaan liiketoimintaamme.

Lisätietoja:

Raumaster Oy:n toimitusjohtaja John Bergman