HR- ja palkkaulkoistus – riski vai mahdollisuus: miten Finnair olisi voinut välttää ongelmat ulkoistuksen yhteydessä?

”Finnair ei ole kyennyt maksamaan toukokuussa kaikkia palkkoja sovitussa ajassa uuden ulkoa ostetun palkanmaksupalvelun takia.” HS.fi 31.5.2013.

Miten onnistua toteuttamaan turvallinen ja hallittu ulkoistusprojekti?

Palvelun ulkoistamisen onnistuminen ei ole itsestäänselvää. Ulkoistuksen keskeisiä elementtejä ovat henkilöstön ja/tai osaamisen siirto, palvelun siirto sekä tarvittavien järjestelmien käyttöönotto ja integrointi. Nämä elementit, ja niiden riskikohtien tunnistaminen, ovat edellytys ulkoistuksen onnistumiselle.

Vaikka yritysten HR-prosessit ovat usein globaaleja, on palkanlaskenta turvallisinta tuottaa maakohtaisella palkkajärjestelmällä. Syy tähän on se, että lainsäädäntö ja työehtosopimukset ovat aina maakohtaisia. Erot ovat merkittäviä jopa Pohjoismaisella tasolla. Osa palkanlaskennan ulkoistuspalvelutoimittajista hyödyntää palvelussaan kuitenkin globaalia palkkajärjestelmää, ja juuri tämä saattaa aiheuttaa samantyyppisiä ongelmatilanteita, joita Finnair kohtasi.

Kansainvälisten yritysten edellyttämiä globaaleja HR-järjestelmiä on käytössä paljon ja ne tukevat hyvin HR-funktioiden toimintaa. Niiden integrointi osaksi maakohtaisia palkkajärjestelmiä on helppoa ja vaivatonta.

Kokenut ja ennakoiva ulkoistuskumppani tunnistaa erilaisten liiketoimintaympäristöjen riskitekijät ja varautuu niihin etukäteen yhteistyössä asiakkaan kanssa. Onnistunut ulkoistus vaatii ainakin asiakkaan liiketoiminnan ymmärtämisen riittävällä tasolla, selkeät ja sisäistetyt yhteiset tavoitteet sekä ammattimaisesti suunnitellun ja toteutetun projektinhallinnan.

Hyvä ulkoistuskumppani ottaa kokonaisvastuun projektista ja kertoo proaktiivisesti asiakkaalle, mihin tämän tulee varautua siirron eri vaiheissa.

Suomessa HR- ja palkkaulkoistus ovat vielä Länsi-Eurooppaa ja Yhdysvaltoja huomattavasti harvinaisempia. Ulkoistamisen trendi on kuitenkin vahvasti kasvussa, ja tämän vuoksi osaavan kumppanin rooli korostuu entisestään.

Hanna Forsman
Kaupallinen johtaja

Silta Oy on kasvava asiantuntijaorganisaatio ja alansa markkinajohtaja, joka antaa asiakkaalle mahdollisuuden keskittyä ydintoimintaansa tarjoamalla proaktiivista, joustavaa ja korkealaatuista HR-, palkka- ja taloushallinnon palvelua. Monet johtavat yritykset, koosta riippumatta, ovat jo valinneet meidät osaavaksi kumppanikseen ja osaavat ammattilaiset työnantajakseen.