HRM:s avgiftsfria digitala spel för miljöfostran finns nu också på svenska

Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster HRM erbjuder avgiftsfri miljöfostran för daghem och skolor i huvudstadsregionen och Kyrkslätt. Under det exceptionella året 2020 har lektionerna om cirkulär ekonomi och vatten modifierats till digitala spel, som kan användas i både när- och distansundervisningen. Nu finns de avgiftsfria spelen även på svenska.

HSY tarjoaa ympäristökasvatusta nyt myös hauskoina digipeleinä. / HRM erbjuder digitala spel för miljöfostran.

HRM:s avgiftsfria lärospel om miljöfostran kan användas på smarta enheter och är lämpliga för förskoleutbildning och grundskolan. Spelen som är utvecklade för tre olika åldersnivåer bekantar eleverna med cirkulär ekonomi och det livsviktiga vattnet genom mångsidiga och roliga uppgifter.

Eleverna löser uppgifter inom spelet med smarttelefon eller surfplatta och läraren kan följa med klassens prestation från sin egen vy.

– Våra digitala spel som kan spelas på finska och svenska tillför trevlig omväxling till lektionerna. Samtidigt erbjuder de också läroplansenligt innehåll som producerats av experter till hjälp åt lärare, till exempel för att underlätta stressen under början av året, tipsar Päivi Vaisto, som är miljöexpert vid HRM.

Bli bekant med vattnet och cirkulär ekonomin i vardagen på ett roligt sätt

Bland spelen som fokuserar på hållbar livsstil, vanliga vattenfrågor och ansvarsfull vattenanvändning finns alternativ för undervisningsgrupper i många åldrar. Äventyren om vatten och cirkulär ekonomi är anpassade för 3–6 klasserna i grundundervisningen och utmaningsspelen som behandlar samma teman mer mångsidigt för högstadieundervisningen. Inom förskole- och nybörjarundervisningen kan man utnyttja de funktionella och lekfulla vatten- och miljöspelen.

Mer information om spelens innehåll samt instruktioner för spelande och nerladdning hittas på adressen hsy.fi/sv/digispel.

Lärospelen är planerade för HRM:s verksamhetsområde, det vill säga huvudstadsregionen och Kyrkslätt. Det finns lokala skillnader i sorteringsanvisningar, vattenreningspraxis och ordnandet av avfalls- och vattenförsörjningstjänster, så alla inslag i lektionerna stämmer inte på nationell nivå.

HRM:s spel om miljöfostran har förverkligats i samarbete med Huvudstadsregionens Återanvändningscentral Ab på utbildningsteknologiföretaget Seppo.io:s plattform.

Miljöexpert Päivi Vaisto
paivi.vaisto@hsy.fi, tfn 040 705 5863

Bilder

Om

Följ HSY

Senaste pressmeddelandena från HSY

Jouluruokien rasvat ja ruoantähteet hyötykäyttöön – ei viemäriin14.12.2020 09:05:00 EETTiedote

Joulun aikaan on tapana valmistaa runsaita juhlakattauksia. Joulunakin on ensisijaista välttää ruokahävikin muodostuminen. Kun ruoka-annos kerätään laajasta valikoimasta, lautaselle saattaa yrityksistä huolimatta jäädä tavallista enemmän ruoantähteitä. Juhlapöytään kuuluu usein myös herkkuja, joiden kypsentämisessä irtoaa ylimääräistä rasvaa. HSY muistuttaa, että joulunakin on tärkeää huomioida rasvojen ja ruoantähteiden asianmukainen lajittelu.