HSL alkaa valmistella uusien junien hankintaa
Junaliikenteen kysyntä kasvaa, ja esimerkiksi Espoon kaupunkirata ja Järvenpään HSL-jäsenyys vaativat uutta kalustoa. Lisäksi nykyiset liikenteessä olevat Flirt-junat ovat 2020-luvulla tulossa peruskorjausikään.
Nykyään HSL:n liikennettä ajetaan 81 Flirt-junayksiköllä, mutta ne eivät 20-luvun puolessavälissä enää riitä nykytasoisen liikenteen järjestämiseen. Tästä syystä HSL alkaa valmistella yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa uusien junien hankintaa niin, että junat tulisivat liikenteeseen vuodesta 2025 lähtien.
Uudet junat vaativat myös uusia varikoita
Jotta uusia junia voidaan hankkia, niille tarvitaan 2020-luvun puolenvälin jälkeen myös uusia varikoita. Junien säilyttämisen lisäksi varikoita tarvitaan junien huoltamiseen. Väylävirasto on selvityksessään tutkinut varikoille sijoituspaikkoja Keravalle, Espooseen, Kirkkonummelle ja kehäradan varteen Vantaalle. Selvitys valmistuu helmikuussa 2020.
Myös HSL on selvittänyt kuntien alustavia kantoja uusiin varikoihin haastattelemalla kuntien ylimpiä viranhaltijoita. Keskustelut ovat koskeneet varikoiden sijoittamista Espoon Mankkiin, Kirkkonummen Luomaan tai Vuohimäkeen, Vantaalla kehäradan varteen ja Keravan Jäspilään.
Uudet varikot kaupunkiratojen kannalta optimaalisissa paikoissa tehostaisivat junaliikennettä jo nykytilanteessa, kun esimerkiksi siirtoajoja tarvittaisiin vähemmän. Uusien junien hankkimiseksi tarvitaan 2020-luvulla yksi uusi varikko, mutta 2030-luvun puolivälissä varikoita tarvitaan vielä yksi tai kaksi lisää.
Hankinnan tavoitteena toimivin mahdollinen kalusto HSL:n liikenteeseen
Uudessa hankinnassa tavoitteena on löytää junia, jotka sopivat HSL:n kaupunkiliikenteeseen parhaalla mahdollisella tavalla. Uusiin juniin tarvitaan esimerkiksi nykyistä enemmän ovia sekä enemmän tilaa käytäville, seisoville matkustajille ja polkupyörille.
Ennen varsinaisen hankinnan käynnistämistä HSL selvittää vielä tarkemmin muun muassa hankittavan kaluston ominaisuuksia ja hankintatapaa sekä neuvottelee kuntien kanssa tarvittavasta varikkoratkaisusta.
HSL tuo hankinnan käynnistämistä ja varikkoratkaisua koskevat hankepäätösesitykset HSL:n hallituksen päätettäviksi vuoden 2020 loppuun mennessä.
Fakta: HSL:n junaliikenne
- HSL:n tilaamaa junaliikennettä ajetaan tällä hetkellä rantaradalla Helsingistä Siuntioon, pääradalla Helsingistä Keravalle sekä kehäradalla.
- Järvenpää on liittymässä HSL:n jäseneksi vuonna 2022, jolloin HSL:n junat voivat kulkea pääradalla Jokelaan asti.
- HSL:n junat omistaa ja hankkii Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy. Yhtiön omistavat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit. Yhtiö on perustettu hankkimaan HSL:n liikenteen tarvitsemia junia.
- Junakalustoyhtiö vuokraa junat HSL:lle, joka taas luovuttaa ne junaliikennöitsijän käyttöön.
- Tällä hetkellä HSL:n junia liikennöi VR. Junien liikennöitsijää kesäkuusta 2021 alkaen kilpailutetaan parhaillaan.
- Nykyiset 81 Flirt-junaa (Sm5) eivät riitä junaliikenteen kehittämiseen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tero Anttila
osastonjohtaja, joukkoliikenne
p. 050 555 2932
Johanna Wallin
ryhmäpäällikkö, joukkoliikennejärjestelmät
p. 050 337 5685
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
HSL:n hallituksen päätöksiä 19.3.202419.3.2024 12:46:38 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 19. maaliskuuta 2024 ja teki päätökset seuraavista asioista.
HSL:n lipputulot lähellä vuoden 2019 tasoa – tavoitteena myös matkustajamäärien kasvu19.3.2024 12:13:20 EET | Tiedote
HSL:n lipputulot olivat vuonna 2023 yhteensä noin 376,4 miljoonaa euroa, mikä on vain 1,7 prosenttia vähemmän kuin koronaa edeltäneenä vuonna 2019. Matkustajamäärät jäivät kuitenkin vuoden 2019 tasosta noin 13 prosenttia. Yhteensä HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin viime vuonna 344 miljoonaa kertaa.
Uuden kaupunkipyöräpalvelun valmistelu on nyt käynnissä15.3.2024 08:13:45 EET | Tiedote
Uuden, seudullisen kaupunkipyöräpalvelun valmistelu etenee. HSL ja kunnat tavoittelevat vuodelle 2026 seudun yhteistä kaupunkipyöräpalvelua, jossa asiakkaat voivat käyttää kaupunkipyöriä kuntarajoista riippumatta. Uuden palvelun potentiaalia ja ominaisuuksia selvitetään parhaillaan yhdessä 11 kunnan kanssa. Helsingin, Espoon ja Vantaan nykyisten kaupunkipyörien sopimuskaudet ovat päättymässä vuonna 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme