HSL aloittaa Malmilla digitaalisen asiakastyytyväisyystutkimuksen kokeilun

HSL kokeilee digitaalisista asiakastyytyväisyystutkimusta, jossa matkustajat voivat kertoa mielipiteensä joukkoliikenteestä älypuhelimeen ladattavalla sovelluksella.

HSL käynnistää digitaalisen asiakastyytyväisyystutkimuksen pilotin. Tutkimukseen osallistuva lataa älypuhelimeensa ”HSL tutkii” -sovelluksen ja vastaa sen kautta joukkoliikennettä koskeviin kysymyksiin.

Tutkimussovelluksen kanssa keskustelevat bluetooth-majakat on sijoitettu Malmin rautatieaseman ympäristöön pysäkeille ja asemalaiturille. Kysymykset liittyvät Malmin alueen liikenteeseen. HSL tutkii pilotissa, miten digialusta soveltuu asiakastyytyväisyystutkimuksen tekemiseen, joten Malmin liikenteen ohella testaajien on tärkeää antaa palautetta myös sovelluksesta.

”Kokeilu on osa tutkimusten digitalisoinnin hanketta, jolla HSL pyrkii modernisoimaan asiakastyytyväisyystutkimustensa tekemistä”, erikoistutkija Antti Vuorela HSL:stä sanoo.

”HSL on edelläkävijä digitaalisten asiakastyytyväisyystutkimusten kehittämisessä. Digitalisointi mahdollistaa sen, että saamme tutkimustuloksia reaaliajassa. Silloin voimme kohdentaa joukkoliikenteen kehittämistoimet nopeasti juuri niihin palveluihin ja kohteisiin, joissa on matkustajien mielestä eniten parannettavaa.”

Pilottiin osallistuva tienaa pisteitä

Sovelluksen voi ladata Android- ja iPhone -älypuhelimiin App Storesta ja Google Play -kaupasta. Sovellus on helppokäyttöinen, eikä kirjautumiseen tarvita tunnistautumista tai salasanoja.

Pilottiin osallistuva ansaitsee vastaamalla pisteitä, joilla hän voi lunastaa matkalippuja. Kaikki vastaukset käsitellään nimettömänä.

Pilotti näkyy ensimmäisen kerran katukuvassa keskiviikkona 18.9., jolloin HSL jakaa kokeilusta kertovia esitteitä klo 6.30-9 ja klo 15-18 Malmilla Kirkonkyläntien terminaalissa.

HSL kokeili keväällä digitaalisista asiakastyytyväisyystutkimusta oman henkilökuntansa keskuudessa ja pilotit osoittautuivat menestykseksi. Testaus laajenee nyt ensimmäisen kerran asiakkaille. Kokeilussa ovat mukana HSL:n lisäksi Data Rangers Oy, Hellon Oy ja JCDecaux.

Erikoistutkija Antti Vuorela, HSL, puh. 040 5044 582

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.5.202026.5.2020 16:03:43 EESTTiedote

Osavuosikatsaus 1/2020 Osavuosikatsauksessa HSL:n tilikauden tuloksen arvioidaan olevan 113,2 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 23,2 miljoonan euron alijäämään. Hallitus päätti merkitä HSL:n osavuosikatsauksen 1/2020 tiedoksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön käynnistäminen Hallitus päätti käynnistää lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön, jossa määritellään HSL:n tulevaisuuden lipputuotteisto. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta päättäminen Hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan sopimaan tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta valtakunnallisen TVV LMJ Oy:n kanssa tai tekemään lopullisen päätöksen kilpailutuksen perusteella hankittavasta palvelusta. Asiasta tiedotetaan erillisessä tiedotteessa. Linkki pöytäkirjaan Lipputuotteiden yhdenmukaistaminen Hallitus päätti yhdenmukai