HSL aloittaa Malmilla digitaalisen asiakastyytyväisyystutkimuksen kokeilun

HSL kokeilee digitaalisista asiakastyytyväisyystutkimusta, jossa matkustajat voivat kertoa mielipiteensä joukkoliikenteestä älypuhelimeen ladattavalla sovelluksella.

HSL käynnistää digitaalisen asiakastyytyväisyystutkimuksen pilotin. Tutkimukseen osallistuva lataa älypuhelimeensa ”HSL tutkii” -sovelluksen ja vastaa sen kautta joukkoliikennettä koskeviin kysymyksiin.

Tutkimussovelluksen kanssa keskustelevat bluetooth-majakat on sijoitettu Malmin rautatieaseman ympäristöön pysäkeille ja asemalaiturille. Kysymykset liittyvät Malmin alueen liikenteeseen. HSL tutkii pilotissa, miten digialusta soveltuu asiakastyytyväisyystutkimuksen tekemiseen, joten Malmin liikenteen ohella testaajien on tärkeää antaa palautetta myös sovelluksesta.

”Kokeilu on osa tutkimusten digitalisoinnin hanketta, jolla HSL pyrkii modernisoimaan asiakastyytyväisyystutkimustensa tekemistä”, erikoistutkija Antti Vuorela HSL:stä sanoo.

”HSL on edelläkävijä digitaalisten asiakastyytyväisyystutkimusten kehittämisessä. Digitalisointi mahdollistaa sen, että saamme tutkimustuloksia reaaliajassa. Silloin voimme kohdentaa joukkoliikenteen kehittämistoimet nopeasti juuri niihin palveluihin ja kohteisiin, joissa on matkustajien mielestä eniten parannettavaa.”

Pilottiin osallistuva tienaa pisteitä

Sovelluksen voi ladata Android- ja iPhone -älypuhelimiin App Storesta ja Google Play -kaupasta. Sovellus on helppokäyttöinen, eikä kirjautumiseen tarvita tunnistautumista tai salasanoja.

Pilottiin osallistuva ansaitsee vastaamalla pisteitä, joilla hän voi lunastaa matkalippuja. Kaikki vastaukset käsitellään nimettömänä.

Pilotti näkyy ensimmäisen kerran katukuvassa keskiviikkona 18.9., jolloin HSL jakaa kokeilusta kertovia esitteitä klo 6.30-9 ja klo 15-18 Malmilla Kirkonkyläntien terminaalissa.

HSL kokeili keväällä digitaalisista asiakastyytyväisyystutkimusta oman henkilökuntansa keskuudessa ja pilotit osoittautuivat menestykseksi. Testaus laajenee nyt ensimmäisen kerran asiakkaille. Kokeilussa ovat mukana HSL:n lisäksi Data Rangers Oy, Hellon Oy ja JCDecaux.

Erikoistutkija Antti Vuorela, HSL, puh. 040 5044 582

HSL:n hallituksen päätöksiä 8.10.20198.10.2019 12:17:30 EESTTiedote

Osavuosikatsaus 2/2019 Lipputulot ja matkustajamäärät ovat kehittyneet HSL-alueella odotuksia paremmin. Hallitus päätti merkitä osavuosikatsauksen 2/2019 tiedoksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019596-2 Jäsenkuntien lausunnot HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotukseen vuosille 2020–2022 Hallitus päätti merkitä tiedoksi kuntien lausunnot HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotukseen vuosille 2020–2022. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019596-3 Hsl.fi-verkkopalvelun kehityksen hankinta Hallitus päätti valita hsl.fi-verkkopalveluiden kehityksen toimittajaksi Solita Oy:n toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella. Solitan tarjous oli vertailussa kokonaistaloudellisesti edullisin. Hankinnan tarjouspyynnössä arvioidut kokonaiskustannukset ovat enintään 3 000 000 euroa (+alv. 24 prosenttia). LINKKI PÖYTÄKIRJAAN: http://hsl01.oncloud

Kaupunkipyörillä tyytyväisiä käyttäjiä2.10.2019 09:32:10 EESTTiedote

Helsingin ja Espoon kaupunkipyörien käyttäjät ovat entistä tyytyväisempiä. Asiakaskyselyyn vastasi 9 185 ihmistä, jotka antoivat kaupunkipyörille yleisarvosanaksi 3,84. Arvostelu tehtiin asteikolla 1–5, jossa 1 on huonoin ja 5 paras arvosana. Kaupunkipyörien NPS-luku eli palvelun suositteluarvo on 59, mikä on erinomainen tulos. Molemmat lukemat nousivat edellisvuodesta, jolloin yleisarvosana oli 3,81 ja NPS 56.